کابل افشان چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که میدانید امروزه انواع سیم و کابل برق  با کاربری های مختلف، مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی های هر نوع کابل و سیم نیز به گونه ای است که به طور مستقیم بر نوع کاربرد تاثیر دارد. کابل افشان نیز یکی از انواع پر کاربرد کابل است که به دلیل قابلیت انعطاف پذیری بالای آن کاربردهای مختلفی می توان از آن داشت. در این مقاله شما را با انواع کابل افشان و کاربردهای مختلف آن آشنا خواهیم کرد.

کابل افشان چیست؟

کابل افشان به کابل هایی دارای هادی مس آنیل شده با قابلیت بالای انعطاف پذیری گفته می شود که از پی وی سی برای عایق آن استفاده می شود. به طور کلی در عایق این کابل ها از دو کلاس پی وی سی یعنی D و A استفاده می شود. امروزه نیز کابل ها افشان به شکل تخت و گرد تولید می شود.

همه کابل ها دارای استانداردهای مختلفی هستند که نشان دهنده نوع کاربری، کیفیت و سلامت آن است. استاندارد به ار رفته در کابل های افشان به دو صورت ملی و بین المللی تعریف می شود. استاندارد ملی این کابل ISIRI ۳۰۸۴ و استاندارد بین المللی آن IEC ۶۰۲۲۸ می باشد.

مشخصات کابل افشان چیست؟

مشخصات کابل افشان چیست؟

کابل افشان نیز مانند دیگر کابل ها از جمله کابل خشک  دارای ویژگی های ساختاری ویژه ای است که آن را از دیگر کابل ها متمایز می کند. در بیان مشخصات این نوع کابل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هادی

هادی یا رسانای این کابل به صورت سیم های پیچ خورده و به هم چسبیده است که استفاده از آن را برای کاربری های مختلف امکان پذیر کرده است. البته این ساختار دوام کابل های افشان را تا حد زیادی کاهش داده به طوری که مقاومت آن در برابر فشار و آسیب های محیطی سخت تا حد زیادی کاهش می دهد. هادی به کار رفته در این کابل نرم و منعطف و سطح مقطع آن نیز کم است، همین موضوع عامل اصلی در آسیب پذیر بودن این کابل ها به شمار می آید. از مس آنیل شده  به عنوان هادی در این کابل استفاده می شود از همین رو مقاومت بالایی دارد.

انعطاف پذیری

یکی از مهمترین ویژگی های این کابل ها قابلیت خمش آن است. وزن کم در کنار انعطاف پذیری بالای آن وجه تمایز اصلی این نوع کابل با کابل خشک می باشد. اگر بخواهید بدانید کابل خشک چیست؟ به طور خلاصه می توان کابل هایی که برخلاف کابل های افشان، از انعطاف پذیری بسیار کمی برخوردار اند از همین رو در شرایط نامساعد و در محیط هایی که امکان حرکت کابل ها وجود دارد نمی توان از آن استفاده کرد.

عایق

متریال به کار رفته در عایق این کابل ها عمدتا از جنس پی وی سی است، از همین رو به خوبی می تواند از آن محافظت کند.

استاندارد

این کابل ها دارای استانداردهای IEC 60227-5 و ISIRI 607-5 هستند که براین اساس می توان برای کاربری های مختلف از آن استفاده کرد.

معرفی انواع کابل افشان

کابل افشان چیست؟

کابل افشان انواع مختلفی دارد که مهمترین آن ها عبارت است از:

کابل افشان شیلددار

این کابل ها به دلیل داشتن یک محافظ با نام کابل شیلدار افشان شناخته می شود. یکی از مهمترین ویژگی های این کابل ها انعطاف پذیری بالای آن است. شیلد یا محافظ به کار رفته در این کابل دارای یک لایه فلزی رشته ای یا لایه فویل از جنس مس یا آلومینیوم است که باعث افزایش سطح ایمنی کابل می شود علاوه بر اینکه مقاومت آن را در برابر عوامل مختلف افزایش می دهد. شیلد به کار رفته در این کابل ها نقش نویزگیر  هادی کابل را در برابر تداخلات الکترومغناطیسی دارد. علاوه بر اینکه مانع از خروج سیگنال های تولید شده توسط کابل می شود. از هیمن رو این کابل ها کاربرد زیادی در صنایع هوافضا، مخابرات و سیستم های تلفنی دارد.

کابل انعطاف پذیر قدرت افشان

دسته دیگری از کابل ها هستند که نرمی و انعطاف پذیری آن از نظر ساختاری آن را از دیگر کابل ها متمایز می کند. همین موضوع باعث کاربری خاص آن نیز شده است. به طور ویژه از این کابل ها برای انتقال برق با ولتاژ بالا یعنی بیش از 36 هزار ولت استفاده می شود. نیروگاه های تولید و توزیع برق و نیز تاسیسات صنعتی از مهمترین کاربران این نوع کابل هستند. البته  از این کابل در تابلوهای الکتریسیته نیز استفاده می شود. عایق به کار رفته در این کابل ها پی وی سی است، البته به دلیل نوع کاربرد آن در توزیع برق فشار قوی، لایه محافظتی و عایق  قدرتمندی برای آن در نظر گرفته شده است.

کابل نرم آلومینیومی

در بسیاری از انواع کابل مس به عنوان آلیاژ اصلی است، به دلیل افزایش قیمت ها و تورم زیاد امروزه از آلومینیوم نیز به عنوان هادی استفاده می شود. قدرت هادی بودن آلومینیوم اگرچه به اندازه مس نیست اما قیمت آن بسیار مقرون به صرفه است. امروزه از این نوع ابل برای مصارف انتقال برق شهری به وفور استفاده می شود.

کابل لاستیکی افشان

از دیگر کابل های افشان کابل های لاستیکی هستند که وجه تسمیه آن به دلیل لاستیک به کار رفته به عنوان لایه محافظ است که دوام و ماندگاری آن را زیاد می کند. علاوه بر اینکه مقاومت آن را نیز در برابر عوامل مختلف محیطی افزایش می دهد. از مهمترین علل دوام این کابل ها مقاومت آن در برابر آتش سوزی، ساییدگی، تنش های دمایی و گرمای مقاومت برق است. این کابل ها را می توانند جزو کابل های نسوز دانست.

کابل افشان چه کاربردی دارد؟

کابل افشان چه کاربردی دارد؟

از مهمترین کاربردهایی که می توان برای کابل افشان برشمرد عبارت است از:

  1. تولید لوازم خانگی
  2. تولید و توزیع برق
  3. مصارف صنعتی
  4. اتصالات لوازم برقی به دوشاخه
  5. نیروگاه های توزیع برق
  6. انرژی فضاهای باز ساختمانی
  7. پمپ شناور چاه های عمیق
  8. سیم کشی ساختان ها
  9. تاسیسات ساختمانی و ساختمان سازی

عوامل موثر بر قیمت کابل افشان

قیمت کابل افشان نیز مانند قیمت انواع دیگر کابل بستگی به عوامل زیر دارد:

سایز کابل

یکی از مهمترین فاکتورهای موثر در قیمت این نوع کابل سایز آن است. از آنجا که این نوع کابل دارای استاندارد و گواهینامه های مختلف ملی و بین المللی است شما می توانید آن را به شکل متری، قرره یا حلقه های 100 متری خریداری کنید.

شرکت سازنده

برند و شرکت سازنده نیز یکی از پارامترهای موثر در قیمت کابل به شمار می آید. هر چه برند کابل معروف تر و شناخته شده تر باشد، مشتریان به خوبی به نحوه تولید و تست آزمایشگاهی آن و در نتیجه کیفیت کالا آشنا هستند. از همین رو قیمت کابل های برند به نسبت کابل هایی از شرکت های ناشناس گرانتر است.در صورتی که می خواهید از قیمت این محصول آگاه شوید می توانید با کارشناسان شرکت برق زوم، نمایندگی برندهای معتبر سیم و کابل تماس بگیرید. تا در صورت نیاز اقدام به خرید و سفارش کیند.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی چیست؟

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی چیست؟

یکی از مهمترین مقایسه هایی که برای کابل افشان در نظر گرفته می شود، قیاس کردن آن با کابل های مفتولی است. در مقایسه این دو نوع کابل فاکتورهای زیر مدنظر قرار می گیرد:

مقاومت

مقاومت اهمی در کابل های مفتولی بیشتر بوده، چرا که پیچ و طول کابل های مفتولی بیشتر است.

انعطاف پذیری

این فاکتور مهمترین شاخصه کابل های افشان به شمار می آید و کابل های مفتولی نیز با وجود داشتن انعطاف اما در مقایسه با نوع افشان انعطاف پذیری کمتری دارد.

میزان خوردگی

خوردگی کابل های افشان کمتر از کابل های مفتولی کمتر است از همین رو کابل های مفتولی نیرومندتر هستند.

اتصال

این کابل ها انعطاف پذیری بیشتری در مقایسه با کابل های مفتولی دارند.

قیمت

از نظر فاکتور قیمت کابل خشک مناسب تر و مقرون به صرفه تر از کابل های افشان هستند.

سوالات متداول

مهمترین مزایای استفاده از کابل افشان چیست؟

انعطاف پذیری بالا، انعطاف پذیری بالا، سیم های هادی نازک، وزن کم از مهمترین مزیت هایی است که این کابل ها در مقایسه با انواع دیگر کابل دارند.

مهمترین پارامترهای مقایسه ای کابل های افشان با کابل مفتولی چیست؟

زمانی که بخواهید این دو کابل را با هم مقایسه کنید باید انعطاف پذیری، قیمت، خوردگی، مقاومت  و اتصال آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

 مهمترین مواردی که در زمان خرید کابل های افشان باید مورد توجه قرار دهیم چیست؟

اگر قصد دارید کابل افشان یا هر نوع دیگری از کابل را خریداری کنید حتما برند کابل، جنس هادی، سطح مقطع، جنس روکش، میزان مقاومت آن، جریان مصرفی، استاندارد کابل، تیپ هادی و… را مورد توجه قرار دهید. هر کدام از این موارد می تواند به تناسب کاربری نتیجه متفاوتی داشته باشد و در صورت بی دقتی علاوه بر هزینه ممکن است به ساختار مورد استفاده نیز آسیب وارد کند 

مهمترین کاربردهای کابل ها افشان چیست؟

به طور کلی از کابل های افشان در نیروگاه های تولید و توزیع برق، ساختمان سازی، اتصالات لوازم برقی، تولید لوازم برقی، انرژی فضاهای باز ساختمانی، پمپ شناور چاه های عمیق و سیم کشی ساختمان ها استفاده می شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09123572428
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.