کابل اعلان حریق چیست؟ انواع + کاربردهای آن

کابل اعلان حریق برای هر کسب و کار، مدرسه، تاسیسات، خانه و بسیاری موارد دیگر مهم هستند. آن‌ها هنگام بروز هشدار از ما محافظت می‌کنند و از تهدید و آسیب احتمالی جلوگیری می‌کنند. سیستم‌های اعلان حریق جزء حیاتی سیستم ایمنی هر ساختمان هستند. آن‌‎ها برای تشخیص دود، گرما یا شعله‌های آتش طراحی شده‌اند و در مواقع اضطراری به ساکنان ساختمان هشدار می‌دهند. سیستم اعلان حریق از اجزای مختلفی از جمله کنترل پنل، سنسورها و کابل‌های اعلان حریق تشکیل شده است. ما امروز به بررسی انواع کابل اعلان حریق و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم. بنابراین، بیایید شروع کنیم …

کابل اعلان حریق چیست؟

کابل اعلان حریق یک نوع تخصصی از کابل برق است که برای اتصال اجزای مختلف سیستم اعلان حریق مانند آشکارسازهای دود، آشکارسازهای حرارتی، پانل‌ها، چراغ‌های برق و صداگیر استفاده می‌شود. برای مقاومت در برابر دماهای بالا و ایجاد ارتباط قابل اعتماد بین اجزای مختلف سیستم اعلان حریق طراحی شده است. کابل‌های اعلان حریق معمولاً از هادی های مسی یا آلومینیومی ساخته می‌شوند و با عایق ضد شعله پوشانده می‌شوند. این عایق برای جلوگیری از گسترش آتش در طول کابل طراحی شده است و تضمین می‌کند که سیستم اعلان حریق حتی در صورت آتش سوزی به کار خود ادامه می‌دهد.

ساختار کابل اعلان حریق

کابل اعلان حریق کابلی است که برای انتقال سیگنال‌های اعلان حریق استفاده می‌شود. آن‌ها معمولاً از دو یا چند هادی ساخته می‌شوند که هر کدام سیم‎های عایق متعددی از آن‌ها عبور نمی‌کنند. کابل‌های اعلان حریق معمولاً از هادی های مسی یا آلومینیومی ساخته می‌شوند و با عایق ضد شعله پوشانده می‌شوند. این عایق برای جلوگیری از گسترش آتش در طول کابل طراحی شده است و تضمین می‌کند که سیستم اعلان حریق حتی در صورت آتش سوزی به کار خود ادامه می‌دهد. کابل اعلان حریق SFX FT120 با 2 یا 4 هسته مس جامد 1.5 میلی متری، یک لایه نوار میکا، عایق LSZH، صفحه نمایش چند لایه آلومینیومی/پلی استر و ژاکت LSZH ساخته شده است. به صورت استاندارد روی قرقره‌های 100 متری موجود است و در صورت درخواست در طول‌های بیشتر قابل سفارش است.

انواع کابل اعلان حریق

انواع کابل اعلام حریق را معرفی کنید

انواع مختلفی از کابل‌های اعلان حریق در بازار موجود است که هر کدام برای کاربردهای خاصی طراحی شده‌اند. چندین نوع اصلی کابل اعلان حریق وجود دارد که با توجه به مناطقی که برای استفاده توسط کد ملی برق تایید شده اند قابل شناسایی هستند. برخی از رایج‌ترین انواع عبارتند از:

الف) کابل های شیلددار

FPLR Shielded یک کابل محافظ اعلان حریق با قدرت محدود است، دارای همان اجزای استاندارد FPLR است، اما شامل یک محافظ فویل آلومینیومی پلی استر و سیم و کابل برق تخلیه برای محافظت در برابر تداخل خارجی است. کابل اعلان حریق محافظ FPLR نوعی کابل است که به طور خاص برای سیستم‌های اعلان حریق طراحی شده است. دارای دو هادی مسی عایق شده و یک لایه محافظ فویل آلومینیومی است که از سیگنال در برابر تداخل الکترومغناطیسی (EMI) و تداخل فرکانس رادیویی (RFI) محافظت می‌کند. رایزرها فضاهایی هستند که به صورت عمودی از یک طبقه به طبقه دیگر در یک ساختمان کشیده می‌شوند. قانون ملی الکتریک کابل FPLR را ملزم می‌کند که در برابر آتش مقاوم باشد تا از گسترش آتش در طبقات مختلف ساختمان جلوگیری کند.

ب) کابل های سیلیکونی

کابل اعلان حریق سیلیکونی تضمین می کند که سیستم های اعلان حریق در محیط های شدید برای مدت طولانی کار کنند. در نتیجه، زمان تخلیه را فراهم می کند و به اولین پاسخ دهندگان زمان زمان بیشتری می دهد. کابل اعلان حریق سیلیکونی می‌تواند به معنای تفاوت بین جان‌های نجات‌یافته و از دست رفته باشد، که به خودی خود باعث می‌شود محصول ارزش سرمایه‌گذاری را داشته باشد.

کاربرد کابل اعلان حریق 

کاربرد کابل اعلام حریق چیست

از این کابل‌ها در ساختمان‎های مرتفع، مجتمع‎های تجاری، مدارس و موسسات آموزشی، بیمارستان‎ها و غیره برای ارتباط با سیستم‌های امنیتی مانند دتکتور دود، چراغ‌های اضطراری، تابلوهای خروجی و مرکز فرماندهی آتش نشانی استفاده می‎شود. این کابل‌ها در جاهایی استفاده می‌شوند که ایمنی در برابر آتش بسیار مهم است.

کابل اعلان حریق چند رشته است؟

کابل اعلان حریق دارای تعداد رشته‌های مختلفی است. در اکثر مواقع از 4 هسته‌ای استفاده می‎شود. نوع چهار رشته، دارای چهار مغزهٔ مستقل، برای انتقال اطلاعات مختلف است. هر یک از این چهار رشته، می‌تواند به صورت همزمان، اطلاعات مرتبط با اعلان حریق، دیافراگم‌ها، تلفن، صدا و دیگر نیازهای سیستم‌های اعلان حریق را منتقل کند. به دلیل این که این 4 رشته اطلاعات را به صورت دقیق و به موقع اطلاع رسانی می‎کنند، کاربرد بسیاری در ساختمان‌های مختلف دارند و از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند. 

نکات مهم در هنگام خرید کابل اعلان حریق

هنگام خرید هر نوع سیم و کابل باید هر نوع مقاومت مورد نیاز را در نظر گرفت. با این حال، برخی اقدامات احتیاطی قابل توجه مربوط به آتش سوزی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. 

اول مقاومت کابل در برابر آتش است. آیا می‌سوزد و برای چه مدت؟ دیگری انتشار دود است یا اینکه در صورت تماس با آتش چقدر دود ساطع می‌کند. این ملاحظات باید در هنگام انتخاب هر نوع کابل برق مورد توجه قرار گیرد، اما به ویژه در مورد کابل اعلان حریق که باید در مواقع اضطراری و در شرایط شدید کار کند، مهم هستند. بیشتر نگرانی‌های ایمنی (از جمله این موارد مربوط به آتش سوزی) توسط UL، NEC و سایر سازمان‌ها و دستورالعمل‌های استاندارد تنظیم می‌شود. NEC محدودیت‌های قابل قبولی را برای سوزاندن و انتشار دود مشخص می‌کند، در حالی که UL و سایر سازمان‌ها مسئول توسعه آزمایش‌های مختلف شعله هستند که کابل‌ها باید از آن عبور کنند تا برای استفاده ایمن در نظر گرفته شوند.

تفاوت کابل نسوز و کابل اعلان حریق چیست؟

تفاوت کابل نسوز و کابل اعلام حریق

تفاوت‌های زیادی بین کابل‌های مقاوم در برابر آتش و کابل های اعلان حریق وجود دارد. هر یک از کابل‌ها حتی کابل زره‌دار با دیگر کابل‌ها متفاوت هستند و هر کدام قابلیت خاص خود را دارند. 

  1. به طور معمول، کابل‌های مقاوم در برابر شعله یا نسوز در برابر گسترش آتش به یک منطقه جدید مقاومت می‌کنند، در حالی که کابل‌های اعلان حریق در برابر آتش یکپارچگی مدار را حفظ می‌کنند و برای مدت زمان مشخصی تحت شرایط تعریف شده به کار خود ادامه می‌دهند.
  2. کابل‌های نسوز اغلب برای استفاده در محیط‌هایی با خطر حریق بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما کابل‌های اعلان حریق، برای اطلاع‌رسانی سریع و مؤثر در زمان آتش سوزی و کاهش زمان پاسخ‌دهی طراحی شده‌اند.
  3. کابل‌های نسوز در مقابل دود و آتش مقاوم هستند و سعی در مهار آن‌ها دارند. در حالی که کابل اعلان حریق سعی در اطلاع رسانی و انتقال داده‌ها در زمان آتش سوزی دارد. همچنین سایز و ضخامت کمتری در مقایسه با کابل‌های نسوز دارند. 

الزامات کابل اعلان حریق

نصب کابل های اعلان حریق باید طبق قوانین و مقررات محلی ساختمان انجام شود. مهم است که اطمینان حاصل شود که برای هر برنامه از نوع صحیح کابل استفاده می‌شود و به درستی نصب می‌شود تا از خطرات احتمالی یا خرابی جلوگیری شود.

فرآیند نصب شامل سه مرحله اصلی است:

برنامه ریزی و طراحی

قبل از نصب سیستم اعلان حریق باید نقشه و طرحی ایجاد شود. این شامل تعیین چیدمان سیستم، انتخاب اجزای مناسب و انتخاب نوع صحیح کابل است.

نصب کابل

نصب سیم اعلام حریق

کابل باید به صورت منظم نصب شود تا خطر آسیب در هنگام نصب و نگهداری به حداقل برسد. کابل باید در دو انتها برچسب زده شود تا از اتصال صحیح آن اطمینان حاصل شود. نصب انواع سیم و کابل برق با یک دیگر متفاوت است و بهتر است که از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. 

خاتمه و آزمایش

هنگامی که کابل نصب شد، باید آن را خاتمه داده و آزمایش کنید تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود. این شامل اتصال کابل به اجزای سیستم اعلان حریق و انجام یک سری آزمایش برای اطمینان از انتقال صحیح سیگنال‌ها است. هر گونه مشکل باید قبل از راه اندازی سیستم مورد بررسی و حل و فصل قرار گیرد.

نتیجه گیری

کابل‌های اعلان حریق جزء حیاتی هر سیستم اعلان حریق هستند. آن‌ها برای برقراری ارتباط قابل اعتماد بین اجزای مختلف سیستم طراحی شده اند و باید قادر به مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و جلوگیری از گسترش آتش در طول کابل باشند. انواع مختلفی از کابل‌های اعلان حریق موجود است که هر کدام برای کاربردهای خاصی طراحی شده‌اند. نصب این کابل‌ها باید مطابق با قوانین و مقررات محلی ساختمان انجام شود و آزمایش و نگهداری منظم برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ضروری است. با درک اهمیت کابل‌های اعلان حریق و اتخاذ تدابیر مناسب برای نصب، آزمایش و نگهداری آن‌ها، مالکان ساختمان‌ها می‌توانند از ایمنی ساکنان خود در مواقع اضطراری اطمینان حاصل کنند. برای خرید انواع کابل اعلان حریق تنها کافی است که وب سایت برق زوم مراجعه کنید و هر چند کابلی که می‎خواهید را خریداری کنید. به غیر از خرید کابل اعلان حریق می‌توانید برای خرید سیم و کابل خراسان یا دیگر کابل‎ها نیز اقدام کنید. 

سوالات متداول

1- کابل اعلان حریق چیست؟

کابل اعلان حریق یک نوع تخصصی از کابل برق است که برای اتصال اجزای مختلف سیستم اعلان حریق مانند آشکارسازهای دود، آشکارسازهای حرارتی، پانل‌ها، چراغ‌های برق و صداگیر استفاده می‌شود. 

2 چند نوع کابل اعلان حریق وجود دارد؟

  1. شیلددار 
  2. سیلیکونی

3- کابل اعلان حریق چند رشته است؟

معمولا 4 رشته که هر کدام وظیفه اطلاع رسانی و انتقال داده‌ها را بر عهده دارند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09128929396
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.