کابل خشک چیست؟

کابل خشک چیست؟ پاسخ به این سوال کمک می کند تا شما بتوانید برای پروژه های مختلف برقی مناسب ترین انتخاب را داشته باشید. در تعریف اینکه کابل خشک چیست یا مفتول چیست می توان گفت نوعی از کابل های برقی به شمار می آید که از چند رشته سیم مسی در هم تنیده ساخته شده و به دلیل نوع ساختار هادی به کار رفته در آن دارای قدرت بالای رسانایی می باشد. همچنین این کابل ها همانطور که از نام آن مشخص است انعطاف پایینی دارد که همین موضوع کاربردآن را محدود می کند. در این مقاله به معرفی کامل این کابل و نیز مشخصات و ویژگی های آن می پردازیم. 

کابل خشک چیست؟

کابل خشک چیست؟

همانطور که در مقدمه در تعریف این سوال که کابل خشک چیست گفته شد دسته ای کابل ها به شمار می آید که مانند کابل افشان یا هر نوع دیگری از کابل به دلیل نوع طراحی و ساخت کاربرد خاصی برای آن تعریف شده است.کابل های خشک دسته ای از کابل ها به شمار می آید که به دلیل خشکی و عدم انعطاف پذیری باید برای پروژه هایی استفاده شوند که ثابت است و حرکتی در آن نیست. یکی از موارد کاربرد کابل خشک (مفتول) می تواند استفاده از آن در تابلوهای برق باشد. البته کابل های خشک انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

زمانی که بخواهید برای خرید سیم و کابل برق اقدام کنید نوع کاربری نکته بسیار مهمی در انتخاب گزینه مناسب به شمار می آید. استاندارد  تعریف شده برای هر یک از انواع سیم و کابل به گونه ای است که کاربرد آن را تضمین می کند. به طور مثال اگر از کابل های خشک در پروژه هایی که در معرض تحرک یا هر آسیب فیزیکی دیگری است می تواند منجر به خسارت های سنگین شود. با این وجود استاندارد تعریف شده برای این کاب تایید می کند که می توان با اطمینان خاطر از آن در تابلوهای برق استفاده کرد. نکته مهم دیگری که لازم است درباره این کابل ها بدانید عایق به کار رفته در آن است. این کابل ها با لایه ای از پی وی سی عایق شده اند که این موضوع تا حد زیادی به افزایش مقاومت آن کمک می کند. 

مشخصات کابل خشک چیست؟

برای اینکه بتوانید به صورت فنی و تخصصی با این نوع کابل آشنا شوید لازم است مشخصات فنی و ویژگی های آن را نیز به طور کامل بشناسید. برای این منظور در ادامه به مهمترین مواردی که در زمان بررسی این کابل ها باید مورد توجه قرار دهید، اشاره می شود:

 سطح ولتاژ

ولتاژ اسمی این کابل ها از 300 تا 500 ولت می باشد.

سطح مقطع

در این شاخصه کابل های خشک به دو دسته 0.5 و 0.75 و نیز یک میلیمتر دسته بندی می شود. اگر سطح مقطع کابل های خشک بیشتر از یک میلیمتر شود بر میزان ولتاژ اسمی آن نیز تاثیر گذاشته و بین 450 تا 750 ولت می رسد.

روش تولید

در این دسته بندی کابل های خشک به دو دسته فابریک و غیر فابریک تقسیم می شوند. کابل های فابریک خشک با کشش میلگرد و کابل های غیر فابریک با تسمه های فلزی ساخته می شوند که هر کدام از این روش ها می تواند تعیین کننده ضخامت کابل باشد.

هادی

جنس هادی به کار رفته در کابل مفتولی غالبا از مس آنیل شده است.

عایق

عایقی که برای کابل های خشک استفاده می شود از جنس PVC می باشد. و استاندارد ملی تعیین شده برای این کابل ها ISIRI 60705  است.  

معرفی انواع کابل های خشک

معرفی انواع کابل خشک

کابل های خشک عمدتا در دو دسته زیر طبقه بندی می شوند:

NYRY

کابل هایی تک هسته است که با پوششی از جنس آلومینیوم پوشیده شده است. این کابل ها تک رشته هستند. نوع دیگری از ان چند هسته و با پوشش فولاد است. در هر کدام از این موارد در موقعیت های خاص از آرماتور سیم آلومینیومی استفاده می شود. گاهی نیز می توان از سیم فولادی گالوانیزه یا پوشش نواری فولادی گالوانیزه نیز در این کابل ها استفاده کرد.

NYY

این کابل ها در دسته کابل های سبک شناخته می شوند. سطح مقطع این نوع کابل تا 6 میلیمتر می باشد که می توان به راحتی برای سیم کشی برق داخلی ساختمان ها به صورت توکار یا روکار نیز استفاده کرد. کاربرد دیگر این کابل ها در صنعت است که محدودیتی برای استفاده در محیط های خشک یا مرطوب ندارد. با این وجود در زمان استفاده باید از تماس آن با نور خورشید پیشگیری کرد. در چنین مواردی استفاده از روکش یا عایق برای سیم کشی ضروری است.

کابلهای خشک چه کاربردی دارند؟

با توجه به ساختاری که از این نوع کابل گفته شد، طبیعی است که کاربرد کابل های خشک محدود می باشد، و نمی توان از آن به صورت آزادانه در هر پروژه ای استفاده کرد.

از مهمترین کاربردهای این کابل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تابلوهای برق

سیم کشی داخل تابلوهای برق به دلیل نوع ساختار ثابتی که دارند با کمک کابل های خشک انجام می شود.

مصارف صنعتی

یکی از کاربردهای رایج کابل مفتولی استفاده برای توزیع برق با هدف مصارف صنعتی است. از این کابل ها در فضاهای آزاد که در معرض رطوبت یا خشکی است نیز می توان استفاده کرد مشروط بر اینکه فضای مورد استفاده باید ثابت باشد.

مصارف خانگی

از دیگر کاربردهای این کابل ها در توزیع برق خانگی است. با این شرط که از این کابل باید به صورت ایمن برای زیر لایه گچی یا داخل لوله استفاده کرد. استفاده از این کابل ها در لایه های آجری و بتنی ساختمان ها نیز بلامانع است.

عوامل موثر بر قیمت کابل های خشک

عوامل موثر بر قیمت کابل خشک

پس از آشنایی با کاربرد کابل های خشک نوبت به قیمت کابل خشک می رسد. همانطور که می دانید نوسانات ارزی و تورم می تواند تاثیر مستقیم بر قیمت این کالا نیز داشته باشد. با این وجود به طور کلی عوامل مختلفی در نهایت می تواند بر قیمت آن تاثیرگذار باشد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

مواد اولیه

یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت کابل مفتول، مواد اولیه و قیمت آن است. هر چه مواد اولیه به کار رفته در تولید کابل مرغوب تر و با کیفیت تر باشد در قیمت نهایی این محصول نیز تاثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت آن می شود. عمدتا از مس و آلومینیوم به عنوان هادی در این کابل ها استفاده می شود. حتی از میان این فلزات هر چه میزان مس استفاده شده بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر از کابل های آلومینیومی خواهد بود.

میزان مواد اولیه استفاده شده

از آنجا که قدرت رسانا بودن کابل ها بیشتر از سیم است، نشان می دهد که میزان مس و آلومینیوم به کار رفته در آن نیز بیشتر است. از همین رو قیمت آن نیز افزایش می یابد. در واقع ضخامت و اندازه کابل در کنار هزینه های تولید و مواد استفاده شده در آن قیمت کابل را تعیین می کند.

عایق کابل

نوع عایق نیز از دیگر موارد تعیین کننده در قیمت کابل می باشد. عایق ها عمدتا از جنس پی وی سی یا XLPE است. از میان این دو نوع عایق هزینه XLPE بیشتر از پی وی سی است. علاوه بر این کابل هایی که به صورت دفنی یا داخل کانال استفاده می شود نیز دارای آرمور می باشند که هزینه مازاد به هزینه های دیگر می افزاید. در صورتی که از شیلد یا غلاف نیز برای کابل استفاده شده باشد این هزینه ها افزایش بیشتری خواهد داشت.

آبکاری کابل

میزان ضخامت آبکاری برای هر نوع از انواع کابل های خشک متفاوت است. از آنجا که آبکاری کابل های خشک با کمک نقره انجام می شود از همین رو میزان ضخامت آبکاری بر مصرف نقره و به تبع آن بر قیمت نهایی تاثیر دارد.

هزینه های تولید

دستمزد کارگران، هزینه های پسماند و ضایعات ناشی از تولید کابلف خرید دستگاه های روز دنیا، مواد اولیه، حمل و نقل، بسته بندی و… از مهمترین هزینه هایی است که تنها در روند تولید کابل صورت می گیرد. این موارد در مجموع قیمت نهایی تولیدکننده را تعیین می کند.

از آنجا که کابل مفتول به قیمت مناسب و با بهترین کیفیت نیازمند اطلاعات دقیق و درست است، از همین رو بهترین گزینه خرید این کابل از برندهای معتبر و یا نمایندگی های آن است. شرکت برق زوم نمایندگی برترین شرکت های تولید کننده سیم و کابل برق در کشور است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و نهایت خرید می توانید با کارشناسان برق زوم تماس بگیرید. 

تفاوت کابلهای خشک و کابلهای افشان چیست؟

زمانی که بخواهید از هر یک از انواع کابل استفاده کنید، مهمترین گزینه برای انتخاب صحیح اطلاع از کاربرد، مشخصات فنی و تفاوت هایی است که هر کدام از این کابل ها به دارند. حتما به خوبی می دانید که کابل افشان نیز مانند کابلهای خشک نوعی از کابل به شمار می آید که برخلاف کابل مفتول یا مفتولی انعطاف زیادی دارد، از همین رو به آن کابل نرم نیز گفته می شود. از همین رو این کابل ها عمدتا برای ساختمان سازی و مصارف صنعتی کاربرد زیادی دارد. از مهمترین تفاوت هایی که می توان برای این دو نوع کابل برشمرد:

میزان انعطاف پذیری

یکی از مهمترین فاکتورهای تمایز کابلهای خشک از کابل افشان میزان انعطاف پذیری آن است. همانطور که میدانید کابلهای خشک کابلهایی بدون انعطاف هستند که تنها می توان از آنها برای موارد ثابت استفاده کرد. این در حالی است که انعطاف پذیری کابل های افشان استفاده از آن را برای مصرف کننده با محدودیت کمتری مواجه می کند.

مقاومت اهمی

فاکتور دیگری که تفاوت این دو کابل را نشان می دهد میزان مقاومت اهمی است. به دلیل نوع ساختار کابل مفتول که متشکل از هادی در هم تنیده است مقاومت آن بسیار بیشتر از کابل های افشان است.

جنس مفتول

کابل های خشک به دلیل نوع مفتول به کار رفته در آن باعث تماس الکترون ها در سطح خارجی هادی می شود. همین موضوع باعث کاهش عمر کابل و شکستگی درآن می شود. این در حالی است که این موضوع در کابل های افشان وجود ندارد.

سوالات متداول

مهمترین کاربرد کابل های خشک چیست؟

به دلیل نوع ساختار کابل مفتول که باعث کاهش میزان انعطاف این کابل ها شده، تنها می توان در مواردی از آن استفاده کرد که محیط ساکن  و ثابت باشد. استفاده در تابلوهای برق و نیز برق صنعتی یا داخل ساختمان ها از مهمترین کاربرد هایی است که از کابل های خشک می شود.

تفاوت کابل های خشک با کابل های افشان چیست؟

 کابلهای خشک یا مفتولی 3 تفاوت با کابل های افشان دارد، این تفاوت ها در میزان انعطاف پذیری کابل، جنس مفتول و میزان مقاومت اهمی آن است. هر کدام از این تفاوت ها باعث شده تا کاربرد این کابل ها متمایز از هم باشد. به طور کلی مقاومت کابل های خشک به دلیل در هم تنیده بودن مفتول بیشتر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09123572428
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.