کابل کواکسیال چیست؟ انواع کابل کواکسیال و کاربرد آن 

کابل کواکسیال برای مدت طولانی به عنوان یک فناوری (از اوایل قرن بیستم) وجود داشته است و دارای مزایای منحصر به فرد بسیاری برای انتقال مطمئن و دقیق است. همچنین محدودیت‌هایی دارد که باعث می‌شود در برخی موارد با کابل فیبر نوری، کابل دسته بندی یا گاهی اوقات با سیگنال‌های بی سیم جایگزین شود. با این حال کابل کواکسیال چیست؟ چه مزایایی دارد؟ کلید موفقیت این کابل چیست؟ اگر ذهن شما هم با این سوالات پر شده است بهتر است همراه با ما به خواندن مقاله کابل کواکسیال چیست؟ بپردازید و اطلاعات و دانش خود را فراتر از همیشه احساس کنید.

کابل کواکسیال چیست؟

کابل کواکسیال نوعی کابل مس است که به طور خاص با سپر فلزی و سایر اجزا برای جلوگیری از تداخل سیگنال ساخته شده است. کابل کواکسیال معمولاً توسط اپراتورهای کابلی، شرکت های تلفن و ارائه دهندگان اینترنت در سراسر جهان برای انتقال داده، ویدئو و ارتباطات صوتی به مشتریان استفاده می‌شود. همچنین به طور گسترده در خانه‎ها استفاده شده است. کلید موفقیت کابل کواکسیال طراحی محافظ آن بوده است که به هسته مسی کابل اجازه می‌دهد تا داده‌ها را به سرعت انتقال یابند، بدون اینکه تسلیم تداخل یا آسیب عوامل محیطی شوند.

انواع کابل کواکسیال

دو نوع اصلی کابل کواکسیال وجود دارد. یکی با امپدانس 75 اهم (Ω) و دیگری با امپدانس 50 اهم.

  • کابل‌های 75 اهم بیشتر برای سیگنال‌های ویدیویی استفاده می‌شوند.
  • در حالی که کابل‌های 50 اهم برای داده‌ها و ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌شوند.

در کابل های کواکسیال، اهم به امپدانس اشاره دارد که معیار مقاومت کابل در برابر جریان انرژی الکتریکی است.

کابل کواکسیال RF چیست؟

کابل کواکسیال rf

کابل‌های کواکسیال RF برای انتقال سیگنال‌های فرکانس رادیویی استفاده می‌شوند. آن‌ها کابل ورودی استاندارد در تلویزیون‌ها هستند و دارای یک پین هستند که به ورودی RF دستگاه متصل می‌شوند.

کابل RG-6 چیست؟

یکی دیگر از انواع سیم و کابل، کابل‌های RG-6 با هادی‎های بزرگ‌تر هستند. این نوع کابل‌ها کیفیت سیگنال بهتری را ارائه می‎دهند. آن‌ها عایق الکتریک ضخیم‌تری دارند و با نوع دیگری از محافظ ساخته شده‌اند که به آن‌ها امکان می‎دهد سیگنال‌های سطح گیگاهرتز را به طور موثرتری مدیریت کنند. از آنجایی که این نوع کابل نازک است، می‌توان آن را به راحتی در دیوار یا سقف نیز نصب کرد.

کابل RG-59 چیست؟

برای کابل معمولی در تنظیمات خانگی، می‌توان به کابل RG-59 که شبیه به RG-6 است، اما دارای هادی مرکزی حتی نازک‌تر است اشاره کرد. این باعث می‌شود که آن را به گزینه‌ای مناسب برای انتقال‌های کوتاه و فرکانس پایین تبدیل کند.

کابل RG-11 چیست؟

کابل RG-11 به راحتی قابل شناسایی است؛ زیرا ضخیم‌تر از سایر انواع کابل کواکسیال است که می‌تواند کار با آن را دشوارتر کند. با این حال، سطح تضعیف کمتری نسبت به RG-6 یا RG-59 ارائه می‌دهد، به این معنی که می‌تواند داده‌ها را برای مسافت‌های طولانی‌تر حمل کند.

کاربرد کابل کواکسیال

در اینجا برخی از کاربردهای مختلف کابل کواکسیال و اینکه کدام نوع برای این کار مناسب‌تر است را آورده‌ایم. 

کابل کواکسیال برای تلویزیون

کابل تلویزیون

کابل کواکسیال بی کیفیت می‌تواند بر کیفیت و دریافت تلویزیون تأثیر بگذارد، بنابراین مهم است که بهترین کابل را برای کار انتخاب کنید.

کابل کواکسیال طراحی شده برای تلویزیون داخلی باید 75 اهم باشد و کواکسیال RG-6 برای تلویزیون ایده آل است.

کابل کواکسیال برای HDTV (با وضوح بالا)

بهترین کابل کواکسیال برای HDTV RG-11 است. این نوع کابل نسبت به سایرین گیج بالاتری ارائه می‌دهد که فضای بیشتری را برای انتقال سیگنال‌ها فراهم می‌کند. این باعث می‌شود کابل RG-11 در انتقال سیگنال‌های HD قوی و با سرعت بالا باشد.

کابل کواکسیال برای اینترنت

کابل‌های کواکسیال را می‌توان برای انتقال سیگنال برای اتصال به اینترنت استفاده کرد، اما سیگنال‌های اینترنت در فرکانس‌های بالاتری نسبت به ویدئوهای آنالوگ سنتی اجرا می‌شوند.

کابل RG-6 برای برآورده کردن این نیاز طراحی شده است. دارای هادی بزرگتر است که کیفیت سیگنال بسیار بهتری را ارائه می‌دهد و عایق دی الکتریک ضخیم تر است. کابل‌های RG-6 نیز با نوع دیگری از محافظ ساخته شده‌اند، به این معنی که می‌توانند سیگنال‌های سطح گیگاهرتز را به طور موثرتری حمل کنند. کابل‌های مخابراتی از کابل‌های کواکسیال استفاده می‌کند. 

کابل کواکسیال برای دوربین مداربسته

کابل کواکسیال RG-59 بهترین نوع برای سیستم‌های دوربین مدار بسته است، اما RG-6 نیز قابل استفاده است.

RG-6 می‌تواند مسافت‌های طولانی‌تری نسبت به RG-59 بدون از دست دادن سیگنال ویدیویی طی کند، با این حال، کابل ضخیم‎‌تر و محکم‌تر است که کار با آن راحت نیست.

کابل کواکسیال برای فیلمبرداری

کابل فیلمبرداری

رایج‌ترین انواع کابل کواکسیال برای ویدیو RG-59 و RG-6 هستند. از این میان، RG-59 کابل استاندارد صنعتی است، در حالی که RG-6 برای سیگنال‌های ویدئویی دیجیتال بهتر است.

ساختار کابل کواکسیال

کابل کواکسیال یک کانال فیزیکی است که سیگنال احاطه شده توسط کانال فیزیکی متمرکز دیگر را حمل می‌کند ، که هر دو در همان محور کار می‌کنند. کانال درونی به طور معمول یک سیم مسی است که پس از آن توسط یک لایه عایق بین آن و کانال بیرونی احاطه شده است. کانال بیرونی به عنوان یک زمین، به طور معمول به عنوان مش مس عمل می‌کند. یک لایه دیگر عایق، هر دو کانال داخلی و بیرونی را احاطه کرده است. بسیاری از این کابل‌ها یا جفت‌های لوله‌های کواکسیال را می‌توان در یک قید بیرونی قرار داد و می‌توانند اطلاعاتی را برای مسافت بسیار زیاد حمل کنند.

ویژگی های کابل کواکسیال

کابل‌های کواکسیال باکیفیت ما به دلیل ویژگی‌های الکتریکی عالی‌شان، برای کاربرد در محدوده فرکانس بالا تا فرکانس‌های گیگاهرتز ایده‌آل طراحی شده‌اند. بنابراین، انتقال سیگنال قابل اعتماد، دقیق و کارآمد در این محدوده فرکانس سخت امکان پذیر است.

هادی داخلی برای انتقال سیگنال استفاده می‌شود، در حالی که لایه‌های محافظ اطراف با کمک به کاهش تداخل الکترومغناطیسی از هرگونه تلفات سیگنال (که تضعیف نیز نامیده می شود) جلوگیری می‌کنند.

در همین حال، الکتریک فاصله بین هادی اصلی و لایه‌های بیرونی را حفظ می‌کند. لایه‌های بعدی که مجموعاً محافظ نامیده می‌شوند، از تداخل الکتریکی و انتقال رادیویی جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، غلاف بیرونی محافظت عالی در برابر تأثیرات شیمیایی، مکانیکی و حرارتی دارد. هادی داخلی که معمولاً از مس با روکش نقره ساخته می‌شوند، می‌توانند به عنوان یک هادی رشته‌ای انعطاف پذیر و همچنین یک سیم منفرد سفت و سخت نیز استفاده شوند. سایر مزایای کابل‌های کواکسیال عبارتند از:

  • حساسیت کم به تداخل
  • بسیار مقرون به صرفه است
  • نصب آسان
  • انتقال سریع و کارآمد داده‌ها
  • عمر عملیاتی طولانی

مشخصات کابل کواکسیال

مشخصات کابل

رایج‌ترین اندازه‌های کابل‌های کواکسی عبارتند از RG-6 (6.15mm) RG-11 (10.30mm) RG-58 (4.95mm) 1. این نوع کابل شبکه دارای قطر ۶٫۴ میلی متر بوده که معادل ۰٫۲۵ اینچ می‌باشد. کابل کواکس را می توان تا 500 متر (1640 فوت) با تلفات سیگنال کم استفاده کرد. از این کابل تا عمق 3 متر هم استفاده می‌شود. کابل کواکسیال ضخیم دارای یک پوشش پلاستیکی محافظ اضافی است که به دور نگه داشتن رطوبت از هادی مرکزی کمک می‌کند. این باعث می‌شود که کواکسیال ضخیم در هنگام اجرای طول‌های طولانی‌تر در یک شبکه اتوبوس خطی انتخابی عالی باشد.

مزایا و معایب کابل کواکسیال

کابل های شبکه یا کواکسیال در سیستم های ارتباطی در سراسر جهان استفاده می‌شوند. استفاده صحیح از کابل، عملکرد شبکه را تضمین می‌کند. بنابراین، اینکه آیا کابل صحیح مطابق با الزامات سیستم انتخاب شود، نقش تعیین کننده‌ای در اینکه آیا سیستم ارتباطی نصب شده می‌تواند اثر کاربری ایده آلی داشته باشد، ایفا می‌کند.

هر نوع کابل کاربردهای متفاوتی دارد و مزایای خاصی دارد. اگر کابل اشتباهی نصب شود، به سطح عملکرد ایده آل سیستم نمی‌رسد. هنگام انتخاب کابل مناسب برای شبکه برای دستیابی به بهترین عملکرد، عوامل زیادی باید در نظر گرفته شوند، از جمله:

  1. محیط اطراف
  2. فاصله
  3. پهنای باند
  4. انتقال
  5. ظرفیت

ورودی کواکسیال چیست؟

ورودی کابل کواکسیال، آن قسمتی است که باید به تولید کننده داده متصل شود. برای وصل کواکسیال باید از ایستگاه‌های تلویزیون به تلویزیون نصب شوند تا انتقال سیگنال و داده به درستی انجام شود. 

خروجی Coaxial چیست؟

خروجی کابل

خروجی کواکسیال در تلویزیون نوعی اتصال است که به تلویزیون امکان می دهد سیگنال های صوتی و تصویری را به دستگاه دیگری مانند جعبه کابل، پخش کننده DVD یا VCR ارسال کند.

قیمت کابل کواکسیال

حال که با مفهوم کابل کواکسیال چیست؟ آشنا شدید. بهتر است کمی هم درباره قیمت آن بدانید. قیمت کابل برق یا دیگر کابل‌ها بسته به جنس، نوع، اندازه و بسیاری از موارد دیگر وابسته است. به همین خاطر نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن‌ها اعلام کرد.

خرید کابل کواکسیال

کابل کواکسیال همانند دیگر کابل‌ها، کپی و های کپی دارد؛ به همین علت پیدا کردن اصل آن بسیار مهم و حائز اهمیت است. فروشگاه‌ها و وب سایت‌های مختلفی در این زمینه مشغول به کار هستند اما پیدا کردن معتبرترین آن‌ها در میان تعداد زیادی فروشگاه و وب سایت کار چندان آسانی نیست. خرید کابل کواکسیال را به خیال راحت و با اعتبار بالا می‌توانید از وب سایت و فروشگاه برق زوم تهیه کنید. 

نتیجه گیری

مفهوم کاملی از کابل کواکسیال چیست؟ پیدا کردید. این در حالی است که شما در زمان خرید به راحتی با و آگاهی کامل به سراغ فروشگاه‌ها یا وب سایت‌های فروش کابل‌های شبکه یا دیگر کابل‌ها می‌روید. هر گونه سوال یا درخواستی دارید می‌توانید از وب سایت و فروشگاه برق زوم بپرسید. 

سوالات متداول

1- کابل کواکسیال چیست؟

کابل کواکسیال، که گاهی به عنوان کابل کواکس شناخته می‌شود، یک کابل الکتریکی است که سیگنال‌های فرکانس رادیویی (RF) را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌کند.

2- کابل کواکسیال چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • بسیار مقرون به صرفه است
  • نصب آسان
  • انتقال سریع و کارآمد داده‌ها

3- قیمت کابل کواکسیال چقدر است؟

بسته به برند،اندازه، مدل انتخابی، جنس و … می‌تواند متفاوت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09128929396
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.