کابل مخابراتی چیست؟ + انواع و کاربرد آن

یکی از انواع سیم و کابل برق که بیشتر در شبکه های مخابراتی و ارتباطاتی کاربرد دارد انواع کابل مخابراتی است. این کابل ها ارکان اصلی در برقراری ارتباطات و انتقال اطلاعات به شمار می آیند. از همین رو فناوری های نوین روز به روز در مسیر ایجاد کیفیت بیشتر کابل مخابراتی حرکت می کند. این کابل ها در واقع بیشتر از آنکه کابل های برقی باشند، به عنوان کابل های ارتباطی هستند که در این مقاله به طور کامل آن را معرفی و به کاربردهای آن اشاره می کنیم.

کابل مخابراتی چیست؟

کابل های مخابراتی انواعی از کابل های خاص هستند که برای انتقال اطلاعات  مورد استفاده قرار می گیرد. به این کابل ها ارتباطی نیز می گویند. از آنجا که این کابل ها امکان برقراری ارتباطات صوتی، داده ها، تصویری و رسانه ای را فراهم می کند از همین رو به آن ها مخابراتی یا ارتباطاتی می گویند. تنوع این کابل ها نیز مانند کابل های برقی زیادنیست. از میان انواع کابل مخابراتی دو نوع آن بیشتر از همه شناخته شده است:  

  • کابل فیبر نوری
  • کابل مسی

البته به جز این دو مورد انواع دیگری از کابل های مخابراتی در بازار وجود دارد که در ادامه این مطلب به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. 

مشخصات کابل مخابراتی  چیست؟

مشخصات کابل مخابراتی چیست؟

زمانی که برای خرید سیم و کابل برق اقدام می کنید باید با مشخصات فنی هر کدام از موارد مورد آشنا باشید. در مورد کابل های مخابراتی نیز این موضوع صدق می کند. از مهمترین مشخصاتی که باید درباره کابل های مخابراتی مورد توجه قرار دهید عبارت است از:

  • هسته کابل (مسی یا فیبر نوری)
  • روکش مورد استفاده (ژله ای یا خشک)
  • عایق (سیلیکون یا پی وی سی)
  • روکش بیرونی کابل

معرفی انواع کابل مخابراتی

زمانی که بخواهید برای خرید کابل تلفن باید بدانید که چه نوع کابلی می خواهید. به طور کلی تنوع کابل های مخابراتی به شرح زیر است:

کابل مسی مخابرات

این کابل ها مانند کابل های معمولی دارای هسته مسی است که در دو نوع زمینی و هوایی تولید می شود. کابل هایی که هوایی هستند از نظر مقاومت در برابر نور خورشید و بارندگی بسیار مستحکم هستند. در تولید این کابل ها از یک لایه محافظ استفاده شده است. البته که در نتیجه این میزان مقاومت از میزان انعطاف  پذیری آن کم می شود. کابل های زمینی مسی برای استفاده به صورت دفنی مناسب است. که بر خلاف نوع هوایی، انعطاف پذیری بالایی دارد. از این کابل ها داخل ساختمان نیز استفاده می شود.

البته کابل های مسی انواع دیگری نیز دارد که شامل موارد زیر می شود:

  مسی ژله فیلد خاکی

کاربرد این کابل برای کابل کشی مشترکین به صورت دفنی و زیر خاک است. سایز این کابل ها از 10 تا 1800 زوج تولید می شود از همین رو از نظر ساختاری مقاومت زیادی در برابر ضربه و آسیب های مکانیکی دارد.

  مسی ژله فیلد کانالی

این کابل ها نیز به عنوان کابل مشترکین استفاده می شود که از مرکز مخابرات تا کافو کاربرد دارد.

  مسی ایرکور کانالی

این نوع کابل نیز مانند مورد قبلی از مرکز مخابرات تا کافو می تواند مصرف شود، تنها تفاوت آن در نداشتن ژله است که در زمان نصب با هوای فشرده خشک هواگذاری می شود.

  مسی مهاردار هوایی

زمانی که بخواهند برای انتقال شبکه مخابرات به مناطق روستایی اقدام کنند، از تیرهای نگهدارنده استفاده می شود. در این شرایط این کابل ها به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت  و آسیب های محیطی و نیز قدرت بالای هوایت کاربرد دارد.

  مسی هوایی ساده

این نوع کابل برای اتصال نقاط توزیع به مشترکین می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این کابل های ساده دارای هادی نرم و زوج تابیده  و لایه هایی از جنس پلی اتیلن می باشد.

   مسی توزیع

از این کابل ها بین اتاق کابل تا اتاق های MDF استفاده می شود که مانند کابل های هوایی ساده است. تنها تفاوت آن در داشتن عایق پی وی سی است.

  دوبل هوایی مهاردار

این کابل ها به عنوان کابل مخابراتی جنگی شناخته می شود که امکان برقراری مشترکین را به پست برقرار می کند.

کابل فیبر نوری

نسل جدید کابل های مخابراتی است که در هسته آن به جای مس از شیشه یا پلاستیک استفاده می شود. این کابل ها سرعت بالایی در انتقال اطلاعات دارند از همین رو می توان در فواصل دور و نزدیک از آن استفاده کرد. پهنای باند بالاتر، کاربرد به صورت سینگل مود و مالتی مدیا و نیز قابلیت استفاده در محیط های داخلی و بیرونی از مهمترین مزیت هایی است که این کابل ها دارند.

این کابل ها نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه به انواع مختلف کابل های مخابراتی فیبر نوری اشاره می شود:

  1. فیبر نوری بیرونی: این کابل ها به دلیل نوع ساختار مقاومی که دارند، دارای مقاومت زیادی در برابر حریق و رطوبت است از همین رو می توان از آن در محیط های مختلف باز و بسته و حتی داخل کانال ها استفاده کرد.
  2. فیبر نوری داخل ساختمان: این کابل ها به دلیل نوع ساختار انعطاف پذیری که دارد می توان به راحتی در محیط های داخلی ساختمان استفاده کرد. این کابل ها در تیوپ های ژله ای بی رنگی قرار دارند که مقاومت آن را در برابر ضربه افزایش داده، علاوه بر اینکه انعطاف فیبر کابل تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.
  3. فیبر نوری ژله فیلد خاکی: این کابل ها برای شبکه های زیرساختی و برای مسافت های طولانی مورد استفاده قرار می گیرد که کاربرد آن به صورت دفنی زیر خاک است. در ساختار این کابل محافظی از جنس استیل دندان اره ای به نام کروگیت تعبیه شده است.
  4. فیبر نوری خشک خاکی: از این نوع کابل فیبر نوری نیز برای شبکه های زیرساختی درون شهری و بین مراکز مخابرات می توان استفاده کرد.
  5. فیبر نوری ژله فیلد کانالی: زمانی که بخواهند در شبکه های درون شهری و بین مرکزی از کابل استفاده کنند، این نوع کابل های فیبر نوری گزینه مناسبی است که به دلیل ژله به کار رفته در ساختار آن باعث افزایش مقاومت آن در برابر رطوبت شده سات.
  6. فیر نوری خشک کانالی: این کابل نیز مانند کابل قبلی است با این تفاوت که ژله ای در این کابل وجود ندارد، اما توان مقاومتی بالایی در برابر رطوبت دارد چرا که درآن از نوار جاذب استفاده می شود.
  7. فیبر نوری مهاردار هوایی تک روکش: این کابل ها نیز در مناطق روستایی کاربرد زیادی دارد، در ساختار این کابل 7 رشته فولاد گالوانیزه به هم تابیده تعبیه شده که به صورت موازی هسته است.
  8. فیبر نوری ژله فیلد مهاردار هوایی تک روکش: این کابل به صورت ترکیبی از مهاردار هوایی تک روکش و ژله فيلد مهاردار است. این کابل ها مناسب مناطق مرطوب است چرا که در آن از 7 رشته فولاد گالوانیزه استفاده شده و سطح مقطع آن شبیه 8 است.
  9. فیبر نوری خشک مهاردار هوایی آرموردار دو روکش: این کابل برای مناطق نظامی و در معرض آسیب کاربرد دارد. در ساختار این کابل از نوارهای فولادی روکش دارد دندانه دار استفاده شده و روی آن نیز روکشی از جنس پلیمر قرار گرفته است که همه این موارد مقاومت کابل را تا حد زیادی افزایش می دهد.

کابل مخابراتی  چه کاربردی دارد؟

کابل مخابراتی چه کاربردی دارد؟

همانطور که پیشتر گفته شد تمامی کابل های مخابراتی برای انتقال اطلاعات کاربرد دارند. از همین رو برای افزایش پهنای باند و سرعت انتقال اطلاعات و داده ها کابل های مخابراتی نیز دستخوش تحولات زیادی شده اند.nانواع کابل هایی که در این مقاله معرفی شده برای مراکز مخابراتی و نیز اتصال مشترکین کاربرد دارند با این وجود با ایجاد تنوع زیاد میان کابل های مختلف کاربردهای آن نیز تخصصی تر شده است.

به طور خلاصه می توان مهمترین کاربردهای کابل های زوجی مسی را به شرح زیر معرفی کرد:

برقراری خطوط مخابرات

برقراری خطوط تلفن یکی از مهمترین کاربرد هایی است که مکان تماس را بین افراد به صورت صوتی و تصویری فراهم می کند.

انتقال داده ها و اطلاعات

مهمترین مورد استفاده از کابل های مخابراتی همین انتقال داده ها و اطلاعات است که با پیشرفت تکنولوژی داده های قابل انتقال از صوت و مکتوبات به انتقال تصویر و مالتی مدیا توسعه یافته است.

اتصال مشترکین

تنها راهی که مشترکین مخابراتی می توانند در نقاط مختلف جهان با هم ارتباط برقرار کنند، از طریق این کابل ها می باشد.

برقراری سیگنال های اینترنت

از دیگر کاربردهای این کابل ها امکان برقراری شبکه اینترنت با سرعت مناسب است.

راه اندازی تلویزیون های کابلی

یکی از مهمترین کاربردهایی که این کابل ها دارند برای استفاده از راه اندازی شبکه های تلویزیونی کابلی است که در بسیاری از کشورها مورد استفاده است.

عوامل موثر بر قیمت کابل مخابراتی

عوامل مختلفی بر قیمت کابل مسی مخابراتی و کابل فیبر نوری تاثیر دارد. مهمترین این عوامل عبارت است از:

  1. مواد اولیه به کار رفته در تولید کابل
  2. هزینه های تولید
  3. قیمت ارز
  4.  شرکت سازنده کابل
  5. ابعاد و اندازه های کابل
  6. میزان مس استفاده شده در کابل

تفاوت کابل مخابراتی  و کابل فیبرنوری چیست؟

تفاوت کابل مخابراتی و کابل فیبرنوری چیست؟

کابل های مخابراتی که در دو نوع مسی و فیبر نوری استفاده می شوند به طور کلی در موارد زیر با هم تفاوت دارند:

مواد اولیه به کار رفته

در کابل های مسی از مس به برای هسته کابل استفاده می شود. اما در کابل های فیبر نوری رشته های شیشه ای یا پلاستیکی جای رشته های مسی را می گیرد.

افت سیگنال

کابل های فیبر نوری افت سیگنال کمتری را در شبکه ایجاد می کند از همین رو کاربرد وسیعی در زمینه انتقال اطلاعات دارد.

تداخل الکترومغناطیسی

نوع ساختار کابل فیبر نوری به شکلی است که تداخلات کمتری ایجاد می کند. این در واقع همان ایرادی است که کابل های مسی دارند.

انعطاف پذیری

کابل های فیبر نوری منعطف تر از کابل مسی است. از همین رو مقاومت بیشتری در رطوبت، فرسودگی و آسیب های احتمالی دارد. در نتیجه میزان دوام و ماندگاری آن نیز از کابل های مسی بیشتر است.

وزن

از نظر وزنی کابل های فیبر نوری در مقایسه با کابل های مسی وزن ناچیزی دارند.

قیمت

قیمت کابل های فیبر نوری به مراتب کمتر از کابل های مسی می باشد.

سوالات متداول

مهمترین ویژگی های کابل های فیبر نوری چیست؟

مصرف پایین برق، پایداری بیشتر، وزن کم، قیمت مقرون به صرفه، دوام بیشتر، پهنای باند زیاد،  امنیت بالا و عدم تداخلات الکترومغناطیسی تنها برخی از ویژگی های منحصر به فرد کابل فیبر نوری به شمار می آید.

انواع کابل های مخابراتی را نام ببرید؟

کابل های مخابراتی به طور کلی در دو دسته کابل های مسی و فیبر نوری تقسیم می شوند که بسته به نوع کاربرد هر کدام می توان از انواع موجود در زیر مجموعه هر کدام از این کابل ها استفاده کرد.

مهمترین کاربرد کابل های مخابراتی چیست؟

راه اندازی تلویزیون های کابلی، انتقال داده ها و اطلاعات، اتصال مشترکین، امکان برقراری تماس های صوتی و تصویری و انتقال سیگنال های قوی مانند اینترنت از مهمترین کاربردهای کابل های مخابراتی است.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09123572428
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.