انواع کابل شیلد دار

کابل و سیم از جمله محصولاتی است که در زندگی شهری و حتی روستایی ضروری است. استفاده از لوازم برقی و کلا نیاز انسان ها به برق باعث شده تا این کالا به عنوان یک ضرورت در زندگی انسان ها باشد. همین موضوع باعث شده تا به تناسب نیاز انواع سیم و کابل تولید شود. کابل شیلد دار نیز یکی از انواع پرکاربرد کابل به شمار می آید که برای کاربری های مختلف مورد استفاده است. در این مقاله هرآنچه لازم است درباره کابل شیلد دار بدانید، بیان خواهیم کرد.

کابل شیلد دار چیست؟

همانطور که میدانید کابل ها و سیم ها از اجزا مختلفی تشکیل شده اند که در واقع تفاوت در این اجزا عامل اصلی تفاوت کابل و سیم می باشد. کابل ها متشکل از رشته سیم هایی از جنس مس و آلومینیوم هستند که در نقش هادی کار انتقال جریان برق را انجام می دهند. از عایق و محافظ نیز برای عدم تداخل الکترومغناطیسی در کابل استفاده می شود تا جریان انتقال برق بدون هیچ مزاحمت و اختلالی انجام شود.

کابل شیلد دار چیست | برق زوم

زمانی که رشته سیم های مسی درون لایه محافظ که به آن شیلد گفته می شود قرار گیرد، این کابل ها از هرگونه نویزی در امان می ماند. از همین رو به راحتی می توان در سیستم های مخابراتی و برقی برای انتقال داده یا برق استفاده کرد. این کابل مانند انواع دیگر کابل مثل سیم ارت روکش دار کاربری ها و مزایای خاص خود را دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

شیلدی که در این کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند از متریال مختلف مانند بافت فلزی، فویلی و قیطان باشد که به شکل پیچشی گرد یا تخت اطراف کابل قرار می گیرد. این شیلد گاهی نیز می تواند ترکیبی از متریال مختلف باشد.

در صورتی که نیاز به خرید کابل دارای شیلد هستید سعی کنید به دلیل نوع کاربری خاصی که این کابل ها می شود، خرید خود را از شرکت ها و برندهای معتبر انجام دهید تا بالاترین کارایی را برای شما داشته باشد. شرکت برق زوم یکی از شرکت های معتبر در کشور است که با داشتن نمایندگی برندهای معتبر انواع کابل و سیم را به مشتریان عرضه می کند. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت مشاوره برای خرید می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

اهداف استفاده از کابل شیلد دار

اهداف استفاده از کابل شیلد دار | برق زوم

از کابل های دارای شیلد برای اهداف مختلفی استفاده می شود. به طور مثال شما می توانید از این کابل برای سیستم های حفاظتی و امنیتی یا به عنوان کابل انتقال تصویر استفاده کنید. اما به طور کلی می توان گفت دو هدف عمده ای که توسط این کابل ها برآورده می شود شامل موارد زیر می شود:

  • قطع RF
  • قطع میدان الکترواستاتیک برای پیشگیری از ایجاد نویز

مکان های استفاده از کابل شیلد دار

یکی از مواردی که شاید برای شما سوال ایجاد کند، اینکه از این کابل ها در چه مکان هایی می توان استفاده کرد. غالبا از این کابل ها در موارد زیر استفاده می شود:

  1. مکان هایی که دارای نویز زیاد است مانند دکل های برقی و مخابراتی
  2. سیم کشی نیروگاه ها
  3. مورد استفاده در صنایع نظامی
  4. مورد استفاده در محیط های مرطوب
  5. مورد استفاده در ماشین افزارها
  6. نصب برای کانال ها و سینی ها
  7. مورد استفاده در صنایع برق فشار قوی و فشار ضعیف
  8. قابلیت استفاده در تجهیزات حمل و نقل مکانیکی
  9. مورد استفاده برای اتصال اجزای دستگاه های مختلف در خطوط تولید
  10. مورد استفاده برای اتصال به خطوط اصلی برق
  11. این کابل ها همچنین قابلیت استفاده در ساختمان هایی که دمای -5 تا 40 درجه سانتی گراد دارند

انواع کابل شیلد دار و کاربرد آنها

انواع کابل شیلد دار | برق زوم

یکی از موارد مهمی که لازم است مورد توجه قرار دهید آشنایی با انواع این نوع کابل است که در ادامه به مهمترین آن اشاره می شود.

  1. کابل دارای شیلد قدرت: این کابل ها بیشتر در نیروگاه ها مورد استفاده هستند چرا که می توان از آن برای انتقال برق روشنایی خیابان ها استفاده کرد. دلیل اصلی استفاده از این کابل ها در چنین شرایطی افزایش ماندگاری و ارتقا توانایی است که این کابل ها به دلیل داشتن حفاظ دارند. از این کابل ها می توان به راحتی داخل آب، کانال، به صورت دفنی زیر زمین استفاده کرد.
  2. کابل محافظ دار فرمان: این کابل ها در واقع کابل های فشار ضعیف دارای شیلد هستند که می توان برای انتقال داده و سیگنال های آنالوگ و دیجیتال بدون نویز و تداخل استفاده کرد. علاوه بر اینکه این کابل ها مانع ایجاد میدان های الکترومغناطیسی نیز می شوند.
  3. کابل افشان شیلددار: این کابل های مسی قلع اندود هستند از همین رو به وفور در تابلوهای فرمان استفاده می شود. این کابل ها به دلیل داشتن محافظ می توانند بهترین عملکرد را برای تابلوهای برق داشته باشند.
  4. کابل مخابرات شیلد دار: دسته دیگر از انواع کابل های دارای محافظ می توان به کابل های مخابراتی اشاره کرد که در انواع زمینی، هوایی، مسی و فیبرنوری در بازار عرضه می شود. این کابل ها هر کدام بسته به نوع کاربری دارای لایه محافظ هستند. غالبا از نوع محافظ دار برای کابل کشی های هوایی و زمینی استفاده می شود.
  5. کابل مفتولی شیلددار: مقاومت این کابل ها در مقایسه با کابل های افشان کمتر است، اما می توان به عنوان کابل فشار قوی به خوبی استفاده کرد. مزیت این کابل ها پیشگیری از ایجاد نوسان جریان برق، هدررفت انرژی در مدار و مواردی از این قبیل استفاده کرد.
  6. کابل شبکه شیلد دار: این کابل ها را می توان در دسته تجهیزات پسیو شبکه قرار داد چرا که از آن برای انتقال داده های درون شبکه استفاده می کنند. این کابل ها جفت کابل های محافظت شده ای هستند که مانع از بروز نویزها و تداهلات هستند. علاوه بر اینکه انتقال داده ها بدون تاخیر انجام می شود. این کابل ها را با عنوان کابل شبکه STP و SFTP شناخته می شود.

مزایای کابل شیلد دار

مزایای کابل شیلد دار | زوم برق

از مهمترین مزیت هایی که می توان برای این نوع کابل در مقایسه با کابل های بدو شیلد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش طول عمر و مقاومت کابل های دارای شیلد
  • عدم ایجاد رسانا و انتقال ولتاژ در محیط های مرطوب و روغنی
  • مناسب برای شرایط آب و هوایی مختلف
  • امکان انتقال داده ها بدون نویز و عدم تاثیر پذیری در محیط های دارای نویز

علاوه بر موارد گفته شده که در واقع وجه تمایز این کابل ها با با کابل بدون شیلد است، استفاده از کابل های دارای محافظ به تنهایی نیز دارای مزایای زیر است:

  • عدم ایجاد میدان الکتریکی در کنار دیگر هادی ها: وجود خطوط زیاد کابل با فاصله های کم از هم می تواند میدان الکتریکی قوی ایجاد کند که در نتیجه این خطوط کابلی می توانند از هم تاثیر بگیرند. در چنین شرایط استفاده از کابل های دارای محافظ کمک می کند تا این میدان الکتریکی شکل نگیرد در نتیجه تاثیر مخربی بر هم نمی گذارند.
  • پایداری جریان: زمانی که ولتاژ اضافی در زمان انتقال برق رخ وجود داشته باشد می تواند جریان عبوری را ناپایدار کند. یکی از مزیت های قابل قبول و ویژه این کابل ها کم کردن ولتاژ اضافی است در نتیجه جریان عبوری از کابل نیز به شرایط پایداری نزدیک می شود. این موضوع کمک می کند تا کابل در برابر عواملی مانند پوسیدگی و تخریب مقاومت بالایی داشته باشد.
  • پیشگیری از انتقال ولتاژ به دیگر کابل های فاقد محافظ: یکی از مهمترین مزیت های این کابل پیشگیری از حوادث در زمان انتقال ولتاژ است. از هیمن رو این کابل ها از نظر ایمنی بسیار قابل قبول هستند و می توان به راحتی از آن در محیط هایی که امکان آسیب های مکانیکی مانند طوفان و تخلیه الکتریکی و… وجود دارد، استفاده کرد.

خرید و قیمت کابل شیلد دار

خرید و قیمت کابل شیلد دار | برق زوم

قیمت کابل به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل برند شرکت تولیدکننده، کیفیت مواد اولیه، هزینه های تولید، هزینه های جانبی، متراژ کابل مورد نظر و… بستگی دارد. از آنجا که طی سال های اخیر نوسانات ارزی و تورم بر همه محصولات تاثیر داشته کابل و سیم نیز از این تورم متاثر می باشد. در صورتی که قصد خرید این کابل را دارید می توانید آخرین لیست قیمت انواع کابل های شیلد دار از کارشناسان این شرکت دریافت کنید.

نتیجه گیری

کابل شیلد دار دسته ای از کابل هایی با لایه ای محافظ است که باعث افزایش مقاومت این کابل در برابر ضربات مکانیکی و تداخل نویز و ایجاد میدان الکتریکی می شود. مهمترین نکته ای که این کابل ها دارند پیشگیری از ایجاد خطا در سیگنال ها است. از همین رو می توان از انواع این کابل در موارد مختلف استفاده کرد. در صورتی که قصد خرید این نوع کابل را داشته باشید، باید پیش از خرید، آشنایی مختصری با کاربری ها آن و هدفی که قصد استفاده از آن را دارید داشته باشید. شما می توانید با مطالعه این مقاله تا حد زیادی اطلاعات کافی درباره این نوع کابل دارای شیلد به دست آورید.

سوالات متداول

انواع کابل شیلد دار را نام ببرید؟

کابل های دارای شیلد مخابراتی، کابل شبکه، کابل فرمان، کابل قدرت انواع این کابل می باشد.

جنس شیلد این کابل ها چیست؟

برای شیلد به کار رفته در کابل ها غالبا از ورقه های مس بسیار نازک استفاده می شود. این لایه مسی در لایه ای از یک نارسانا که غالبا پلی استر میلار است قرار می گیرد.

مهمترین مزیت کابل های دارای شیلد چیست؟

دوام و ماندگاری زیاد، مقاوم در برابر رطوبت و آلودگی، تسریع انتقال داده ها، دارای استحکام کششی بالا، منعطف و قابل استفاده برای کانال های زیرزمینی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09123572428
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.