کنترل دما و آسیبهای مکانیکی به کابل با بهره گیری از فیبر نوری

در محاسبات گنجایش یابی ، گنجایش بار کابل های زیرزمینی در اثر عواملی مانند شرایط خاک پیرامونی، میزان نم و چگونگی جاگیری کابل ها در کنار هم و در کنار سامانه های (شبکه ها) دیگر و همچنین در کنار لوله کشی های گوناگون به ویژه لوله های خطوط گرمایش ناحیه ای تغییر می نماید.

شرایط خاک های پیرامونی و میزان نم از مهمترین پدیده های موجود در روند گنجایش یابی کابل ها هستند. موضع آنها از راه محاسبه دشوار بوده است. پیدایش نقاط داغ تر دربرخی جاهای موجود در طول کابل ها نیز از پدیده هایی است که همواره وجود داشته اند ولی تعیین این نقاط به ویژه بر روی کابل های خاص در برابر گرما باعث پدیدار شدن نقاط ضعیف می گردد.

روشن است که روال پراکنش گرما در بستر نامناسب خاک های با مقاومت ویژه گرمایش بالا یکنواخت نیست در یک مسیر طولانی شبکه ی زیرزمینی ،کابلی دانسته یا ندانسته همواره محدودیت هایی وجود دارند که در محاسبات گنجایش یابی دشواری زا می گردند. از آنجا که گنجایش نظری کابل ها، باتوجه به ضریب های متعارف و محاسبه شده معمولاً برای همه ی مسیر و نه برای بخش آن تعیین می گردد، اگر نقطه ای از مسیر به هر علت تنواند این گرمای محاسبه شده را به خوبی بپراکند، بدیهی است که در آنجا با پدیده فراگرمایشی ناخواسته ای روبرو خواهیم شد.

برای روبرویی با یک چنین پدیده هایی امروزه از روش های پیشرفته دیده بانی پیوسته ی شبکه ها کابلی توسط ابزارهای نمایانه ای (مانیتورینگ) سود می برند و با این روش و به کمک برنامه ها نرم افزاری بسیار پیشرفته چگونگی پخش دما را در سطح طولانی کابل های یک مدار به خوبی ارزیابی و حتی اندازه گیری می کنند. این اقدامات به کمک یک رشته کابل نوری انجام می گیرد که در لایه ی حفاظ یک کابل یا حتی چسبیده به رسانای آن جاسازی می گردد. کابل نوری در برابر دما و کم و زیاد شدن آن از خود واکنش نشان داده و تپ های (ضربان های) با طول موج های ویژه ای را پدید می آورند و آنها را به مراکز دیده بانی موجود ارسال می دارند (اثر رامان) .

ابزارهای ویژه ای برای اندازه گیری این امواج برگشتی و همچنین در تهیه نیمرخ (پروفیل) دمایی سرتاسر قادرند محل آنها را با تقریبی نزدیک به ۱ متر در مسیرهای فراتر از ۱۰ کیلومتر، نیز مشخص سازند. طول مسیر کابل به کار گرفته می شوند این ابزارها نه تنها می توانند اختلاف دما را تا سطح 1- و +1  تعیین کنند بلکه در ساده ترین حالت در روند بازبینی پیوسته ی دمای کابل، اطلاعات دقیقی درباره شرایط حاکم بر آن درهرزمان و درهرجا ارائه می گردد .

با بهره گیری از نرم افزارهای هوشمند این فرصت پیدا می شود که با پیگیری هرگونه تغییری در دمای در دست بررسی و بازبینی در یک دوره زمانی معین حتی بتوان پیش بینی هایی را برای ایجاد فرصت های فراباری مجاز، به طور موقت فراهم آورد. بازبینی هایی انجام شده به کمک ابزارها و نرم افزارهای هوشمند می توانند شرایط محیطی کابل ها و میزان جریان آن ها را درسرتاسر یک قطعه از کابل تعیین کنند، و همچنین می توانند و در روند برآوردهای لحظه ای میزان گرمازایی های اضافی و واقعی ناشی از همه پدیده های تحمیلی را در نقاطی که این پدیده ها در آن همگرایی می یابند، مشخص سازند .

از اینرو بررسی و بازبینی پیوسته دما درروند بهره برداری از شبکه های کابلی بسیار سودمند خواهد بود. برای رسیدن به این هدف یک جدول برنامه دار که روند تعمیر و نگهداری از کابل را دقیقاً زیر نظر می گیرد دنبال می گردد، و بدین روال حتی گاهی می توان از خروجی های نابه هنگامی که به دنبال پیدایش یک عیب رخ می دهد، جلوگیری کرد .

دامنه ی این اقدامات هزینه های مربوط به نصب کابل های نوری و حسگرهای وابسته به آن ها را توجیه می کند. دقت بهینه ی مورد نظر را می توان با به کارگیری دو کابل نوری همانند افزایش داد، این دو کابل در سر دور مسیر به هم لحیم می گردند .امواج برگشتی از این کابل ها با برخورد به یک آیینه ی نیمه نفوذپذیر به گیرنده پیام (سیگنال) می رسند و از آنجا به سوی دستگاه های نمایانه فرستاده می شوند .

موقعیت و ارتفاع دماهای اوج دوراز هم را می توان با بهره گیری از روش های برونیابی پیدا نمود. شکل دگرگونی های نظری دماها را در این دو مدار (کابل نوری) برای یک کابل ۲۰۰ متری نشان می دهد. در این شکل همچنین مسیرهای رفت و برگشت پیام های نوری نیز در آن مشخص گردیده است . نیمرخ های تغییرات دما در این دو بخش به طور آیینه ی باهم متقارن اند.

حسگرهای کابل ها نوری همواره در لوله باریک با پوشش فولادی بسیار نازک با کیفیت بالا جاسازی می شوند و می توانند تنش های مکانیکی و گرمایشی را تحمل کنند و در برابر تنش های وارده در روند نصب نیز آسیب نبینند. در کابل های بدون حفاظ نوع جدیدی از حسگرهای رسانا بدون روکش فلزی توسعه یافته اند که می توانند به آسانی با لایه های میانی کابل های XLPE دارای غلاف سربی یکپارچه گردند.

درمناطق نزدیک به مفصل ها حسگرهای دوقطعه کابل واقع دوسوی یک مفصل را با روش های مناسب به یکدیگر وصل می کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09123572428
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.