کابل تلفن هوایی چیست؟ انواع + کاربرد آن

امروزه ما به دلیل در اختیار داشتن سیستم‌های ارتباطی از مزایای زیادی برخوردار هستیم. با این حال، همه اینها به اولین روش مخابراتی برمی‌گردد که از طریق کشف امواج رادیویی و اختراع تلگراف به وجود آمد. این اکتشافات و اختراعات در نهایت به کابل تلفن هوایی منجر شد.

تلگراف‌ها از سیم‌های مسی برای انتقال جریان‌های زیاد الکتریسیته اما در ولتاژ پایین استفاده می‌کردند که امکان انتقال پیام‌ها از مکانی به مکان دیگر را فراهم می‌کرد. کابل تلفن هوایی که امروزه می‌بینیم، جریان‌های بالایی را که برای کابل های تلگراف اولیه استفاده می‌شد، حمل نمی‌کنند. آن‌ها اکنون سیگنال‌های ولتاژ پایین و جریان پایین را حمل می‌کنند. اگر برای شما هم جالب است که درباره چیستی کابل تلفن هوایی، انواع و کاربرد آن بیشتر بدانید با ما در بخش‌های بعدی مقاله همراه باشید. 

کابل تلفن هوایی چیست؟

کابل هوایی یک کابل عایق بندی شده است که حاوی تمام هادی‌های مورد نیاز برای یک سیستم توزیع برق است. اصطلاح کابل تلفن برای توصیف طیفی از کابل‌های داخلی، خارجی و داخلی/خارجی که برای اتصال تجهیزات تلفنی تولید می‌شوند، استفاده می‌شود. در برخی موارد، کابل‌های تلفن نیز ممکن است برای کاربردهای اضافی مورد استفاده قرار گیرند.

کابل کواکسیال که به عنوان کابل هوایی تلویزیون یا کواکس نیز شناخته می‌شود، در درجه اول برای انتقال سیگنال‎های ویدئویی و داده از یک آنتن به دستگاهی مانند دیش‌های ماهواره یا تلویزیون استفاده می‌شود. این به دلیل سیم هادی خوب عایق شده است که از تداخل فرکانس جلوگیری می‌کند.

انواع کابل تلفن هوایی

در محیط‌ها و موارد مختلف، انواع کابل مخابراتی وجود دارد که بسته به نیاز باید یکی از آن‌ها را خریداری کرد. در ادامه برای شما به معرفی هر یک از کابل‌های تلفن هوایی می‎پردازیم. 

کابل تلفن هوایی دوزوج 

کابل تلفن دوزوج

جفتِ پیچ خورده، سیم مسی معمولی است که کامپیوترهای خانگی و تجاری را به شرکت تلفن متصل می کند. برای کاهش تداخل یا القای الکترومغناطیسی بین جفت سیم، دو سیم مسی عایق شده به دور یکدیگر می‌پیچند. از کابل‌های دوزوج برای انتقال صوت تلفنی و انتقال داده‌های متنی، تصویر و ویدئو استفاده می‌شود. جفت‌های پیچ خورده نویز کمتری دریافت می‌کنند، اما بیشتر کابل‌های تلفن فقط یک جفت پیچ خورده اندک دارند.

کابل تلفن هوایی مهاردار 

این نوع کابل اطلاعاتی که درون سیم وجود دارد را منتقل می‌کند. این کابل نیز مسی است و جریان اطلاعات را به صورت دقیق و سریع انتقال می‎دهد. همچنین از این کابل برای محیط‎های بیرونی که در آب و هوای سخت هستند نیز استفاده می‌شود. 

کابل تلفن هوایی دومهاردار 

این نوع کابل تلفن هوایی، دارای یک رشته سیم از آلیاژ فولاد و دو رشته سیم مسی است و معمولا در صنعت مخابرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر روی آن یک روکش پلاستیک پی وی سی قرار دارد تا عایق بندی به صورت دقیق و کامل انجام شود. قطر سیم مفتول کابل نیز بین 0.7 تا 2 میلی‌متر می‌باشد.

کابل تلفن هوایی ضد نویز

این کابل برای ارائه کیفیت ارتباطات تلفنی و جلوگیری از تداخلات ارتباطی استفاده می‌شود. از این کابل برای انتقال اطلاعات تلفنی و داده‌های حساس به تداخل الکترومغناطیسی در محیط‌های صنعتی و اداری استفاده می‌شوند. قیمت کابل‌های ضد نویز بیشتر از دیگر کابل‌های موجود است؛ چرا که در آن یک لایه فلزی اضافه یا همان شیلد وجود دارد. در زمان انتخاب هر کدام از این مدل‎ها از کارشناسان برق زوم کمک بگیرید. 

مزایا کابل تلفن هوایی

مزیت کابل هوایی تلفن

کابل تلفن هوایی به دلایل مختلفی از جمله مقیاس پذیری، داشتن زمان خرابی کمتر، توانایی حل سریع مسائل و امن‌تر بسیار کاربردی است. به طور خلاصه، از مزایای استفاده از کابل‌های تلفن هوایی می‌توان به پهنای باند بالا، مقاومت در برابر تداخل، قابلیت انتقال اطلاعات در فواصل طولانی و دوام و سهولت نصب آن‌ها اشاره کرد. این ویژگی‌ها آن‌ها را به انتخابی همه کاره و قابل اعتماد برای طیف وسیعی از وظایف انتقال داده تبدیل کرده است. برخی از مزایای دیگر کابل تلفن هوایی عبارت است از:

  • اگر نیاز به کابل کشی بیشتری دارید، به راحتی تغییر می‌کند.
  • کابل تلفن ضد آب است و آن را جایگزین بسیار امن‌تری نسبت به سایر خطوط می‌کند. 
  • مقرون به صرفه است، می‎توانید از زیرساخت‌های موجود استفاده کنید.
  • عالی برای محیط‌های روستایی که فاقد مقامات برنامه ریزی محلی مانند شهرهای بزرگ یا شهرها هستند.

معایب کابل تلفن هوایی

با این حال، کابل تلفن هوایی شکننده است. اگر در معرض باد شدید، تغییرات دما زیاد و سرما قرار گیرد، دچار کشیدگی، افتادگی و در نهایت شکستگی می‌شود. آسیب‌های مربوط به پرندگان می تواند مشکل ساز باشد و اگر نزدیک به انواع سیم و کابل برق باشد باید به درستی عایق بندی شود. همچنین عیب یابی در اتصالات کابل هوایی تلفنی دشوار است.

کاربرد کابل تلفن هوایی

کاربرد کابل تلفن

کابل‌های هوایی معمولاً برای شبکه‌های مخابراتی استفاده می‌شوند و معمولاً روی برج‌ها و سایر سازه‌های مرتفع نصب می‌شوند. این کابل‌ها برای ارائه خدمات اینترنت، تلفن و تلویزیون سریع طراحی شده‌اند و آن‌ها را برای مناطق شهری که زیرساخت‌های پشتیبانی از قبل وجود دارد، مناسب می‌کند.

آن‌ها نقشی حیاتی در دنیای به هم پیوسته ما دارند و صدا و داده‌ها را از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌کنند. کابل‌های تلفن مدارها را در یک سیستم به هم متصل می‎کنند. به عنوان مثال، آن‌ها تلفن‌های ثابت یا رایانه‌های شخصی را به شبکه‌های مخابراتی می‎پیوندند. 

ویژگی های کابل تلفن هوایی

برای کابل‌های هوایی تلفن از مواد رسانای الکتریکی مانند سیم کشی مسی برای انتقال داده‌ها به صورت الکترومغناطیسی استفاده می‌شود. عایق بیرونی معمولاً PVC (پلی وینیل کلرید) یا پلی اتیلن (PE) است. آن‌ها دستگاه‌هایی با فرکانس پایین هستند، به این معنی که زیر 300 کیلوهرتز کار می‌کنند. اگرچه ممکن است آن را نبینید، اما همه این کابل های مخابراتی از سیم مسی برای تسهیل ارتباط استفاده می‎کنند. مس در لایه‌های محافظ و روکش‌های کابلی پوشانده شده است تا بتوان آن را در زیر زمین، در سراسر ساختمان‌ها و خطوط برق (کابل‌های هوایی) به طور ایمن اجرا کرد. ساختار سیم رانژه یا کابل تلفن دارای پیچیدگی خاصی نیست.

نتیجه گیری

کابل تلفن هوایی در انواع مختلفی تولید و عرصه می‎شود. انتخاب شما بر حسب نیاز و ویژگی‌های گفته شده باید صورت گیرد. با این حال زمانی که برای خرید انواع کابل هوایی تلفن یا کابل‌ برق به فروشگاه برق زوم مراجعه می‌کنید به ویژگی‌های هر کدام دقت و توجه کافی داشته باشید تا از انتخاب و خرید خود راضی بمانید. در صورت نیاز می‌توانید از کارشناسان موجود در برق زوم مشاوره دریافت کنید. 

سوالات متداول

1- کابل تلفن هوایی چیست؟

کابل تلفن هوایی یک نوع کابل برق است که برای انتقال داده‎ها از آن استفاده می‎شود. 

2- کابل تلفن هوایی چند مدل دارد؟

  • کابل تلفن هوایی دوزوج 
  • کابل تلفن هوایی دومهار 
  • کابل تلفن هوایی ضد نویز 
  • و …

3- کابل تلفن هوایی چه کاربردهایی دارد؟

برای انتقال داده‎های تلفنی، تلویزیونی، اینترنتی و … استفاده می‎شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09123572428
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.