داکت شبکه چیست؟ انواع و اهمیت استفاده از آن

اگر کابل های برق جدید نصب کرده اید، به احتمال زیاد به داکت شبکه نیاز خواهید داشت. این که داکت شبکه چیست؟ و چرا برای کابل‌های برق مورد نیاز است را ما در این مقاله به صورت دقیق بررسی خواهیم کرد. در واقع داکت شبکه بخشی ضروری از تاسیسات برقی و شبکه‌ای مدرن هستند که به طور قابل‌توجهی بر جنبه‌های ایمنی، عملکرد و نگهداری یک سیستم تأثیر می‌گذارند. اگر موافق هستید با هم به سراغ اصل مطلب و بررسی سوال داکت شبکه چیست؟ انواع و کاربرد آن‌ برویم. 

داکت شبکه چیست؟

در این بخش به سراغ پاسخ سوالِ جذاب مقاله امروز یعنی داکت شبکه چیست؟ می‎رویم … داکت شبکه، که اغلب به عنوان مجرای کابل نیز نامیده می‌شود، یک مجرا یا مسیری است که سازمان‌دهی، حفاظت و مسیریابی سیم‌ها و کابل‌ها را در یک مسیر مشخص تسهیل می‌کند. این نوعی سیستم مدیریت کابل است که معمولاً در کاربردهای مختلف از جمله تنظیمات صنعتی، مراکز داده، فضاهای تجاری و ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود. داکت های برق عمدتاً برای تغییر مسیر و خاتمه آسان‌تر سیم‎های بسته استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین از کابل‌ها در برابر عناصر خارجی محافظت می‌کنند. داکت معمولاً شامل گیره‌های اتصال، موانع نویز در کابل شبکه، شکاف‌های سیم و اتصالات کابل برای سازماندهی سیم ها در داخل محفظه‌ها به کار می‎رود.

اهمیت استفاده از داکت شبکه

اهمیت کابل شبکه

بعد از این که به پاسخ سوال داکت شبکه چیست؟ پی بردید. وقت آن رسیده است که درباره اهمیت آن نیز بدانید. وظیفه اصلی که کابل شبکه بر عهده دارد، محافظت از سیم‌ها و کابل‌های برق است. داکت شبکه از سیم‌ها و کابل‌ها در برابر آسیب فیزیکی احتمالی و قرار گرفتن در معرض عناصر محیطی مانند گرد و غبار، رطوبت و مواد شیمیایی محافظت می‌کند. این خطر ساییدگی و پارگی را کاهش می‌دهد و طول عمر و قابلیت اطمینان سیستم سیم کشی را تضمین می‌کند. از طرف دیگر زمانی که کابل‌های برق بیرون از داکت شبکه باشند، خطرات احتمالی که ممکن است به سراغ شما یا اطرافیان شما بیاید، بیشتر است؛ به همین خاطر است که باید استفاده از داکتهای برق را در تاسیسات ساختمانی جدی بگیرید.

انواع داکت شبکه

چنانچه با مفهوم داکت شبکه چیست؟ به خوبی آشنا شدید، قبل از خرید بهتر است که با انواع آن نیز آشنایی داشته باشید. بر اساس نوع استفاده و کاربردی که دارند، انواع داکت شبکه وجود دارد که با توجه به نیازی که دارید می‌توانید هر یک از این داکت‌های شبکه را انتخاب کنید. انواع کابل شبکه عبارت است از:

داکت های سیم دیواری جامد

این داکت‌ها کاملاً محصور شده‌اند و حداکثر محافظت را برای سیم‌ها در برابر آسیب‌های فیزیکی، گرد و غبار و رطوبت ایجاد می‌کنند. آن‌ها معمولاً در محیط‌های سخت استفاده می‌شوند که سیم کشی به یک لایه امنیتی اضافی نیاز دارد.

داکت های سیم دیواری شکاف دار

داکت سیم دیواری

این داکت‌ها همانطور که از نامشان پیداست دارای شکاف‌ها یا دهانه‌هایی در طول خود هستند. این طراحی امکان دسترسی آسان‌تر به کابل‌ها را فراهم می‌کند، و آن را به گزینه‌ای ارجح برای نصب‌هایی تبدیل می‌کند که ممکن است به تنظیمات یا بازرسی‌های مکرر کابل نیاز باشد.

داکت های سیمی با شکاف باریک

این‌ها گونه‌ای از داکت‌های دیواری شکاف‌دار هستند، اما با شکاف‌های باریک‌تر، حفظ بهتر سیم‌ها را تسهیل می‌کنند و زیبایی‌شناسی را بهبود می‌بخشند، به‌ویژه در مکان‌هایی که تمیزی بصری اهمیت دارد.

مزایای نصب داکت شبکه

به طور کلی، استفاده از کانال سیمی مزایای بی شماری را ارائه می‎دهد که به زیرساخت‌های برق و سیم کشی کارآمدتر، ایمن‌تر و مطمئن‌تر کمک می‌کند. این یک جزء ضروری برای هر گونه نصب الکتریکی حرفه‌ای یا سیستم مدیریت کابل است. مزایا و دلایل اصلی استفاده از کانال سیمی عبارتند از:

مدیریت کابل

داکت شبکه یک راه حل منظم و سازمان یافته برای مسیریابی و مدیریت سیم‌ها و کابل‌ها ارائه می‌دهد. این کمک می‌کند تا از درهم و برهم شدن کابل‌ها جلوگیری شود و در صورت نیاز شناسایی و دسترسی به سیم‌های خاص را آسان‌تر می‌کند. در زمان خرید از کارشناسان فروشگاه یا وب سایت برق زوم بخواهید که درباره مزایا و کاربردها و مزایای داکت برق بیشتر برای شما توضیح دهند. 

حفاظت

یکی از مزایای اصلی استفاده از داکت‌ها، افزایش حفاظت کابل نوری است. با قرار دادن کابل نوری در داخل داکت‌ها، از آن‌ها در برابر خطرات خارجی مانند رطوبت، گرد و غبار و آسیب فیزیکی محافظت می‌شود. این محافظ طول عمر و عملکرد قابل اعتماد کابل نوری را تضمین می‌کند و نیاز به تعویض و تعمیرات مکرر را کاهش می‌دهد.

ایمنی

ایمنی داکت شبکه

با نگه داشتن کابل‌ها در داخل یک مجرای محافظ، خطر تماس تصادفی با سیم‌های برق به حداقل می‌رسد و احتمال شوک الکتریکی و سایر خطرات ایمنی را کاهش می‎دهد.

انطباق و مقررات

بسیاری از صنایع و قوانین ساختمان دارای الزامات خاصی برای مدیریت کابل و حفاظت هستند. استفاده از داکت سیمی که با این استانداردها مطابقت دارد به اطمینان از انطباق کمک می‌کند و ممکن است برای گذراندن بازرسی‌ها لازم باشد.

دسترسی و نگهداری آسان

داکت سیمی امکان دسترسی آسان به کابل‌ها را در هنگام عیب یابی فراهم می‌کند و مکان یابی و رسیدگی به هر مشکلی را که ممکن است ایجاد شود ساده‌تر می‌کند. تعمیر و نگهداری و ارتقاء معمول را بدون ایجاد مزاحمت در کل سیستم سیم کشی تسهیل می‌کند.

اندازه و سایز داکت

اندازه داکت ۲۵×۲۵ میلی‌متر، ۲۵×۴۵ میلی‌متر، ۴۵×۴۵ میلی‌متر، ۴۵×۶۰ میلی‌متر، و غیره است. برق زوم در حال ارائه مجموعه‌ای از کانال‌های کابل است. علاوه بر این برق زوم این محصول را با قیمتی بسیار مقرون به صرفه در بازار عرضه می‌کند. این داکت کابلی دارای سایزهای مختلفی مانند 25×25، 45×25، 45×45، 45×60 و غیره می‌باشد. آن‌ها در پیکربندی‌ها، مواد، اندازه‌ها و رنگ‌های متعددی برای سازگاری با هر برنامه کاربردی موجود هستند.

کاربرد داکت شبکه

داکت شبکه سینی‎های سفت و سختی هستند که معمولاً به عنوان راهرو برای کابل‎ها و سیم‌ها در محفظه‌های الکتریکی استفاده می‌شوند. کانال‎های سیم کشی، همراه با مجرا، سیم کشی‌ها و حامل‎های کابل، اغلب به عنوان اجزای اساسی یک سیستم مدیریت کابل استفاده می‌شوند. کانال‌های سیم کشی برای سازماندهی و محافظت از کابل‌ها در داخل محفظه‌ها استفاده می‌شود. آن‌ها معمولاً دارای ویژگی‌هایی هستند که به کابل‌ها و سیم‌ها اجازه می‌دهد به راحتی مسیریابی و در داخل محفظه خاتمه داده شوند. راه‌های سیمی بخش‌هایی محصور و فرورفته در کار هستند که کابل‌ها را از آلودگی‌های جوی محافظت می‌کنند.

تا به اینجای مقاله درباره داکت شبکه چیست؟ انواع و کاربرد آن اطلاعات دقیقی به دست آورده‎اید. اگر موافق هستید به سراغ بخش بعدی که درباره نکات خرید داکت شبکه است، برویم. 

نکات مهم در زمان خرید انواع داکت

خرید داکت شبکه

خانه ها، ادارات یا صنایع، سیم و کابل تقریباً در همه جا برای برق رسانی مورد نیاز است. این نیاز اساسی هر تاسیسات الکتریکی است و یک محصول اجباری برای تکمیل مدار الکتریکی است؛ بنابراین، مردم باید اهمیت سیم و داکت شبکه باکیفیت را درک کنند، زیرا کیفیت نامرغوب می‌تواند خطرات و تهدیدات زیادی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد، مانند حوادثی که باعث خطرات جانی و مالی می‌شود.

از آنجایی که سیم‌ها و کابل‌ها رسانای برق در خانه هستند، فرد باید همیشه از هر جنبه‌ای از نظر ایمنی اطمینان حاصل کند. مهم نیست که از آن‌ها برای مقاصد مسکونی یا تجاری استفاده می‌کنند، سیم یا کابل باید بتواند در شرایط بحرانی مانند بارگذاری بیش از حد و نوسانات الکتریکی ناگهانی عملکرد خوبی داشته باشد. بسیاری از این چالش‌ها از طریق خرید یک داکت شبکه مناسب قابل حل است. اما در زمان خرید باید به برخی از نکات توجه داشته باشید.

حجم و سایز داکت 

داکت‌های استاندارد موجود در بازار به‌صورت داکت ۱، ۱.۵، ۲، ۲.۵، ۳ معمولی و ۳ با ارتفاع کم، ۳.۵، ۴، ۵، ۶ معمولی و ۶ پایه‌بلند، ۹ معمولی و ۹ پایه‌بلند ساخته می‌شوند. در زمان خرید باید به حجم کابل و سیمی که برای انواع تجهیزات شبکه نیاز دارید توجه کافی داشته باشید. 

طول داکت 

همه داکت‌های شبکه موجود در بازار به طول 2 متر هستند. بهتر است که اندازه‌ای که مدنظرتان است را محاسبه کنید و سپس برای خرید اقدام کنید. در زمان اندازه گیری و انتخاب صحیح داکت، کارشناسان فروشگاه برق زوم برای کمک به شما آماده هستند. 

نوع داکت 

نوع داکت شبکه

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، داکت‌ها دارای انواع مختلفی هستند که شما باید با توجه به محیط و نیازی که دارید یکی از آن‌ها را برای ساختمان‌های خود انتخاب کنید.

طراحی و رنگ داکت 

داکت‌ها در رنگ‌های مختلفی مثل سفید، طوسی و مشکی در بازار موجود هستند. برخی از افراد به دنبال خرید داکت‌های چوبی هستند. هر یک از مدل‌ها و رنگ‌های موجود را با توجه به دیزاین محیط ساختمان خود انتخاب کنید. 

محل نصب داکت 

زمانی که محصل نصب داکت مشخص و تعیین شد به راحتی می‌توانید مدل داکت خود را انتخاب کنید. این که تجهیزات شبکه چیست؟ و چه کاربردی دارد به شما در زمان خرید داکت شبکه کمک می‌کند. 

قیمت داکت 

قیمت داکت بر حسب اندازه، رنگ، مدل، جنس و … می‎تواند متفاوت باشد. در زمان خرید با توجه به همه موارد گفته شده به بررسی قیمت تعیین شده بپردازید. حتی در صورت لزوم می‌توانید از فروشگاه‌ها و وب سایت‌های مختلف بازه قیمتی را بررسی کنید. 

نتیجه گیری

تولید کنندگان و فروشندگان زیادی در بازار وجود دارد. امروزه بازار سیم و کابل مملو از برندهای مختلف سیم است که برخی از آنها استانداردهای لازم را دارند؛ بنابراین بسیار مهم است که سازنده و فروشنده ای را بشناسید که نه تنها سیم ها را مطابق استاندارد مورد نیاز تولید می‌کند، بلکه داکت‎های شبکه را نیز با کیفیت تولید می‌کند. بنابراین در زمان خریدار باید همیشه برخی از جنبه های اساسی مانند تولید کننده، محصول مطابق با استاندارد مورد نیاز و همچنین اعتبار فروشنده را در نظر بگیرد.

برای در اختیار داشتن همه این مزایا به صورت یکجا، دیدن از فروشگاه برق زوم را در اولویت خود قرار دهید. حتی کابل cat6 شبکه و دیگر انواع کابل و سیم برق در فروشگاه برق زوم موجود است. 

سوالات متداول

1- داکت شبکه چیست؟

همانطور که گفتیم داکت های برق، همچنین به عنوان کانال کابل یا مسیر کابلی شناخته می‌شود، یک کانال محافظ است که برای مدیریت و سازماندهی سیم‌های برق، کابل‌ها و سایر انواع سیم کشی در کاربردهای مختلف طراحی شده است.

2- کاربرد داکت شبکه چیست؟

معمولا در تاسیسات الکتریکی، مراکز داده، تابلوهای کنترل، سیستم‎های اتوماسیون و تنظیمات صنعتی استفاده می‌شود.

3- در زمان خرید داکت شبکه باید به چه مواردی توجه داشت؟

  • حجم و سایز داکت 
  • مدل داکت 
  • محل نصب داکت 
  • و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09128929396
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.