تفاوت سیم و کابل در چیست؟

سیم و کابل دو عنصر جدایی‌ناپذیر در دنیای برق و الکترونیک هستند که در نگاه اول ممکن است مشابه به نظر برسند، اما در واقع تفاوت‌ سیم و کابل بسیار مشخص است گرچه این تفاوت ها ظریف و کوچیک است. درک این تفاوت‌ها برای انتخاب و استفاده صحیح از آنها در پروژه‌های مختلف ضروری است. در این مقاله به بررسی جامع تفاوت‌ سیم و کابل، انواع آنها و کاربردهایشان می‌پردازیم.

درباره  سیم برق

سیم برق از یک یا چند رشته هادی فلزی، معمولاً مس یا آلومینیوم، تشکیل شده است که توسط یک لایه عایق پوشیده می‌شود. سیم‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کابل‌ها دارند و برای مصارف داخلی ساختمان‌ها، سیم‌کشی‌های ساده و انتقال جریان‌های کم مناسب هستند. یکی از نکات مهمی که لازم است درباره سیم برق بدانید، اینکه فرسودگی سیم می تواند به سیستم الکتریکی آسیب وارد کند. کیفیت سیم برق به عوامل مختلفی برخوردار است.

انواع سیم برق

سیم و کابل برق انواع مختلفی دارد که برای شناخت هر کدام از این تفاوت ها لازم است پیش از هر چیزی شناختی کلی از هر کدام از آن ها داشته باشید. از مهمترین انواع سیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع سیم برق

  • سیم مفتولی: این نوع سیم از یک رشته هادی مسی یا آلومینیومی ضخیم تشکیل شده است و برای مصارف با جریان بالا مانند سیم‌کشی اصلی ساختمان‌ها مناسب است.
  • سیم افشان: این نوع سیم از چند رشته هادی مسی نازک به هم تابیده تشکیل شده است و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سیم مفتولی دارد. سیم افشان برای سیم‌کشی‌های داخلی ساختمان‌ها و مصارف با جریان کم مناسب است.
  • سیم نایلونی: این نوع سیم از یک یا چند رشته هادی مسی یا آلومینیومی با روکش پلاستیکی نایلونی ساخته می‌شود. سیم نایلونی برای سیم‌کشی‌های روکار و مکان‌هایی که نیاز به انعطاف‌پذیری بالا است، مانند سیم رابط لوازم برقی، مناسب است.

به دلیل حساسیت استفاده از سیم، در زمان خرید باید محصول مورد نظر را از شرکت های معتبر انجام دهید. شرکت برق زوم یکی از شرکت های معتبر در زمینه عرضه و فروش انواع سیم و کابل است. شما می توانید این محصولات را به صورت اینترنتی از این فروشگاه خریداری کنید.

درباره کابل برق

کابل برق از مجموعه‌ای از سیم‌های به هم تابیده یا مجزا تشکیل شده است که توسط یک یا چند لایه عایق و غلاف محافظ پوشیده می‌شوند. کابل‌ها استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به سیم‌ها دارند و برای مصارف صنعتی، انتقال جریان‌های بالا و ولتاژهای بالا مناسب هستند.

انواع کابل برق

انواع سیم و کابل برق در بازار می تواند شما را سردرگم کنید. انواع کابل برق که در بازار می توانید خریداری کنید شامل موارد زیر است:

انواع کابل برق

کابل برق فشار ضعیف: این نوع کابل برای مصارف خانگی و صنعتی با ولتاژ تا 1000 ولت استفاده می‌شود.

کابل برق فشار متوسط: این نوع کابل برای مصارف صنعتی با ولتاژ کمتر از 36000 ولت استفاده می‌شود.

کابل برق فشار قوی: این نوع کابل برای مصارف صنعتی با ولتاژ بالای 36000 ولت استفاده می‌شود.

کابل‌های مخابراتی: این نوع کابل برای انتقال داده و اطلاعات در سیستم‌های مخابراتی و شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود.

کابل‌های کواکسیال: این نوع کابل برای انتقال سیگنال‌های فرکانس بالا در سیستم‌های رادیویی و تلویزیونی استفاده می‌شود.

تفاوت سیم و کابل

سیم و کابل ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه این تفاوت ها را براساس پارامترهای مختلف مورد بررسی قرار می دهیم:

تفاوت سیم و کابل

  • تفاوت سیم و کابل بر اساس کاربرد: براساس کاربرد هر کدام از انواع کابل و برق می تواند متفاوت باشد. به دلیل نوع ساختار سیم از آن بیشتر در مصارف خانگی و دستگاه هایی با ولتاژ پایین استفاده می شو د. اما کابل های برق عمدتا در محیطهایی که در معرض آسیب و مقاومت بیشتر است استفاده می شود. علاوه بر این از کابل بیشتر برای توزیع جریان برق و نیز محیط هایی با جریان برق قوی استفاده می شود.
  • تفاوت سیم و کابل بر اساس مقاومت: مقاوم در کابل به دلیل داشتن هسته فولادی انتقال برق با فشار بالا و قوی امکان پذیر است. در سیم از یک لایه تک رشته استفاده شده که مقاومت آن را تا حد زیاد کاهش می دهد. از همین رو می توان از آن در مصارف خانگی استفاد کرد.
  • تفاوت سیم و کابل بر اساس ولتاژ: کابل ها دارای انواع فشار قوی، متوسط و ضعیف تولید می شوند. سیم دارای روکشی ضعیف و یک لایه است که عبور برق از آن می تواند در فشار زیاد منجر به نشتی برق شود.
  • تفاوت سیم و کابل بر اساس ضخامت و میزان جریان عبوری: به طور کلی ضخامت کابل از سیم بیشتر است. چرا که در ساخت و تولید کابل از تعداد عایق و سیم بیشتری استفاده شده است. اما دور هادی سیم تنها یک لایه عایق استفاده شده است.

کاربردهای مختلف سیم و کابل

سیم های برق از نظر کاربرد برای حمل بار مکانیکی یا سیگنال های برق و مخابرات استفاده می شود. علاوه بر این از این سیم ها می توان برای گرمایش، قطعات خودرو، صنعت، لامپ و… استفاده کرد. این در حالی است که کابل ها دارای کاربردهای متفاوت هستند. انتقال نیرو، قابل استفاده برای محیط های در معرض آسیب، معادن و… از جمله موارد کاربرد کابل است.

مقایسه دقیق سیم و کابل

 

سیم و کابل از جمله لوازمی است که نقشی اساسی در سیسم برقی دارد. از همین رو درک درست از تفاوت این تجهیزات نقش اساسی در کاربرد آن دارد. از مهمترین تفاوت میان سیم و کابل می توان به روکش آن اشاره کرد. روکش به کار رفته در کابل غالبا از جنس قوی و محکمتری است. در کابل علاوه بر روکش، از آرمور یا شیلد نیز استفاده می شود.

نتیجه گیری

سیم و کابل یکی از تجهیزات پر کاربرد در مصارف خانگی و صنعتی است. امروزه استفاده از برق و سیستم جریان برق کاربردهای زیادی می شود. همین موضوع باعث شده تا برندهای زیادی در زمینه تولید این محصولات فعالیت داشته باشند. علاوه بر اینکه استانداردهای ملی و بین المللی مختلفی نیز استفاده از این محصولات را تایید می کند. در صورتی که قصد استفاده و خرید هر یک از این محصولات را داشته باشید، شناخت تفاوت های هر کدام به شما کمک می کند تا محصول مناسب را خریداری کنید.  شرکت برق زوم یکی از شرکت های معتبر در زمینه عرضه و فروش انواع سیم و کابل است که امکان خرید محصولات را به صورت آنلاین برای مشتریان خود فراهم کرده است.

سوالات متداول

1- انواع سیم چیست؟

سیم مفتولی، افشان و نایلونی سه نوع سیم پرکاربرد در بازار است.

2- انواع کابل چیست؟

فشار ضعیف، فشار متوسط، فشار قوی، مخابراتی و کواکسیال از جمله انواع کابل است.

3- مهمترین پارامترهای تفاوت سیم و کابل چیست؟

کاربرد، ولتاژ، ضخامت و مقاومت مهمترین پارامترهای بررسی تفاوت سیم و کابل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09123572428
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.