کابل های زره دار

کابل زره دارکابلی با روکش مقاوم می باشد که جهت استحکام و مقاومت بیشتر نسبت به دیگر کابل ها، دارای لایه و روکشی محافظ از جنس فولاد گالوانیزه، آلومینیوم و فلزهایی از این قبیل می باشدکه به آن کابل آرموردار نیزگفته می شود وکه با علامت اختصاری SWB (Steel Wire Braided) نیز شناخته می شود. بیشترین استفاده از کابل زره دار برای فشار بالای یک کیلو ولت در زیر زمین است.

کابل زره دار می تواند کاربریهای گوناگونی داشته باشد؛ یعنی کابل برق، فرمان، ابزار دقیق و انواع کابل مخابراتی را می توان به شکل زره دار تولید نمود. از طرفی جنس و شکل بخش زره نیز عاملی برای تمایز این محصولات است.

کابل زره دار در سیستم برق فشار ضعیف در بیشتر مواقع از مس مفتول و در برق‌های فشار قوی از آلومینیوم نیز به عنوان‌هادی استفاده می‌شود. اهمیت استفاده از‌هادی درست در کابل زره دار از ان جا اهمیت پیدا می‌کند که ممکن است در فشار برق بالا، سیم‌های مسی زودتر داغ شوند و کابل زره دار خاصیت خود را زودتر از دست بدهد.

مانند اکثر کابل‌ها، در کابل زره دار نیز از عایق پی وی سی استفاده شده است. به دلیل بالا بودن مقاومت در برابر آب و همچنین خواص الکتریکی بهتر، از این عایق استفاده می‌شود.

این لایه از پلی وینیل کلرید ساخته شده است. این لایه زیرین، مرز محافظ بین لایه درونی و بیرونی کابل زره دار را ایجاد می‌کند.

ساختار کابل زره داربه گونه ای است که  از روکش های محافظتی جهت افزایش مقاومت کابل در برابر ضرب دیدگی، فشار مکانیکی خارجی و بسیاری اتفاقات دیگر که منجر به بروز صدمات به کابل ها می شود استفاده می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ شود .

از این کابل(زره دار) در محیط هایی که خطر آسیب رسیدن به کابل ها و وقوع حادثه آتش سوزی بیشتر باشد استفاده می شود وهمین امرباعث شده است عمده کاربرداین کابل در محیط های صنعتی باشد .

مشخصات کابل زره دار

هر کدام از کابل های زره دار مشخصات مخصوص به خود را دارند ،که از لحاظ پوشش فلزی، نوع عایق، رنگ، روکش، پوشش میانی و بسیاری از خصوصیات دیگر با یکدیگر متفاوت هستند.

از بارزترین مشخصه کابل زره دار که باعث تمایز آن با سایر کابل ها می باشد ،میتوان به لایه های اضافی آن نسبت به کابل های دیگر اشاره کرد. شاخص ترین مشخصه ی این نوع از کابل ها مقاومت مکانیکی آن می باشد.

ساختار کابل زره دار

  1. هادی:به رشته های مس موجود در کابل ها هادی گفته می شود.
  2. عایق:عایق استفاده شده در کابل زره دار از عایق سیلیکون می باشد. زیرا این عایق دارای مقاومت عالی در برابر آتش سوزی و حرارت است.
  3. روکش:به منظور جداسازی و ایجاد مرزهای محافظتی بین لایه های داخلی و خارجی کابل ها از عایق سیلیکون استفاده می شود.
  4. غلاف:غلاف این کابل ها نیز جهت محافظت در برابر آتش سوزی از جنس سیلیکون می باشد

 

 

حال اگر علاوه بر خواص مکانیکی کابل های زره دار خواص مقاومت در برابر آتش نیز مدنظر باشد از کابل های زره دار سیلیکونی مقاوم به حریق استفاده می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود .

کابل زره دار  دارای انواع بسیاری می باشد :

کابل فشار ضعیف با زره سیمی (مفتولی) : NYRY و N2XRY

کابل فشار ضعیف با زره نواری : NYBY و N2XBY

کابل فشار متوسط با زره سیمی : N2XSYRY ، NA2XSYRY ، N2XSEYRY و NA2XSEYRY

کابل فشار متوسط با زره نواری : N2XSYBY ، N2XSEYBY ، NA2XSYBY و NA2XSEYBY

کابل های چند رشته با زره فولادی : SWA و STA

کابل های تک رشته با زره آلومینیومی : AWA و ATA

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09123572428
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.