مواد گرما – سخت (ترموست)

درصنعت کابل سازی پلیمرها یابسپارهای گرما – سخت در دوزمینه متفاوت کاربرد یافته اند ، گروهی از این مواد به صورت کشسان (لاستیک)دارای انعطاف پذیری ذاتی هستند و ویژگی های دیگری مانند ایستادگی دربرابر نفوذ روغن و آب را دارند .  این گروه برای ایستادگی در برابر گرمای رو به افزایش( به ویژه برای کاربرد در صنعت کابل سازی )کراس لینک می شوند .

گروه دوم موادی هستند که با انجام فرآیند کراس لینک یا پخت، ویژگی های مواد گرما – سخت را به دست می آورند و ایستادگی اشان در برابر گرمای رو به افزایش بیشتر می شود و دماهای بالاتری را تحمل می کنند. فرآیند پخت یا کراس لینک هزینه بر است، به همین خاطر برای عایق کاری کابل های سیم کشی و فشار ضعیف از ماده گرما – ترمی مانند PVC سود می برند. ولی در کابل های نیرو یا کابل های فشارقوی از عایق های کراس لینک شده استفاده می شود. در اینجا به مواد – گرما نرمی که با انجام فرآیند کراس لینک یا پخت به صورت مواد گرما – سخت در می آیند

اشاره می گردد:

1- بسپارهای اوره تان ها

بسپارهای اوره تانها زنجیره هایی از ملکولهای گروه اورهتانها با ساختار ملکولی زیر هستند.

این مواد از واکنش هایدروکسیل ساخته می شوند و سرانجام مواد پلی استر و پلی اتر پری پولیمر با ایزوسیانات را پدید می آورند. بسپار اوره تان های گرما – نرم به عنوان روکش و غلاف به خوبی در برابر ساییدگی و خراشیدگی ایستادگی می کنند.

2- بسپار اتیلن کراس لینک XLPE – پلی اتیلن کراس لینک

به رغم ویژگی های بسیار خوب ماده گرما – نرم پلی اتیلن، از آنجا که در دمای فراتر از70 درجه سانتی گراد نرم می شود، مصرف آن محدود شده است ولی در اثر پختن یا کراس لینک کردن آن می توان بر این محدودیت چیره شد. کراس لینک کردن یا پختن فرآیندی است که ساختار خطی بسپاراتیلن را در هم می ریزد و چندین بسپار را به هم گره زده و ملکول های بزرگ مشبک و در هم تنیده ای را شکل می دهد. با این تغییر ساختاری دمای بهره برداری از ماده تا 90 درجه سانتی گراد افزایش می یابد و حتی دمای 250 درجه سانتی گراد شرایط اتصال کوتاه را در یک کابل تحمل می کند.

3- همبسپار اتیل وینیل استات

کوپولیمر یا هم بسپار اتیلن که مقادیر اندکی وینیل استات در خود دارد از سال ها پیش شناخته شده بود ولی تا رده های انعطاف پذیرتر آنها در دهه ۱۹۷۰ در کابل ها به کار گرفته شده اند این مواد با بسپارهای اتیلن همراه با نزدیک به ۴۰ درصد از ماده وینیل استات فراهم می آیند . ملکول پایه وینیل استات به شکل زیر می باشد :

در اصل ویژگیهای این ماده با نسبت وینیل استات مشخص میشود

زنجیره بسپارهای این ماده با روش پراکسیدها یا با روش تابش کراس لینک می شوند، روند این فرایند همانند با روندی است که برای EPR پیموده می شود، ماده به دست آمده افزایش دما تا ۱۲۰-۱۱۰درجه سانتی گراد را نیز به آسانی تحمل می کنند ولی ویژگی های الکتریکی آن مانند؛ نفوذپذیری ویژه، در این دما کاهش می یابد. EVA به عنوان ماده پایه لایه های نیمه هادی حفاظ های تزریقی می باشد. ترکیب های این ماده طوری تهیه می شوند که قابلیت نواری شدن را داشته و به صورت حفاظ برای عایق های XLPE و EPR کاربرد دارند. این ماده در برابر ازن و اکسیژن مقاوم است و در برابر گرما در هوا و بخار داغ سازگاری نشان می دهد . رنگ آن پایدار می ماند نقطه انجماد آن از ۲۰- تا ۳۰- تغییر می کند ولی کاربرد آن برای کابل های با ولتاژ پایین محدود می باشد. ترکیب هایی از آن برای کابل های بدون غلاف ،کابل های انعطاف پذیر و کابل هایی که ویژه شرایط گرم ساخته می شوند مناسب است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09123572428
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.