کابل مفتولی چیست؟ ساختار+کاربرد و انواع کابل مفتولی

در دنیای امروز، جامعه ما به شدت به الکتریسیته وابسته است و برای انتقال این نوع انرژی فوق العاده از کابل ها بهره می‌بریم. کابل‌های انتقال الکتریسیته اغلب از چند رشته سیم با عایق ساخته شده اند. انواع مختلفی از این کابل‌ها و کاربردهای گوناگونی دارند. یکی از کابل‌های پرکاربرد در این زمینه کابل مفتولی نام دارد. در واقع، کابل‌ها بر اساس کارکرد، ساختار و ولتاژ به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند. در ادامه، قصد داریم به بررسی دقیق‌تر کابل مفتولی و انواع و مشخصات آن بپردازیم.  با ما همراه باشید.

کابل برق مفتولی چیست؟کابل مفتولی

کابل برق مفتولی از یک هادی تک سیمی، تک رشته‌ای یا تک مفتولی ساخته می‌شوند. برخلاف کابل‌های افشان که دارای تعداد زیادی رشته هادی هستند، کابل‌های مفتولی تنها دارای یک رشته هستند که ضخامت زیادی دارد و انعطاف پذیری کمی دارد، به همین دلیل اغلب به آنها کابل خشک نیز گفته می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره تفاوت کابل مفتولی با افشان  میتوانید به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

اگرچه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که کابل‌های مفتولی اصلاً قابل خمش نیستند، اما واقعیت این است که انعطاف آنها بستگی به ویژگی‌های مختلفی از جمله استحکام مفتول، ضخامت و نوع استفاده دارد. بعضی از این کابل‌ها به صورت ثابت و بدون خمش استفاده می‌شوند در حالی که بعضی دیگر اندکی انعطاف پذیری دارند. 

در کل، کابل‌های با قطر هادی و عایق بزرگتر، انعطاف کمتری دارند. به علاوه، زمانی که کابل‌های مفتولی به عنوان کابل دفنی استفاده می‌شوند، استحکام و دوام آنها نسبت به انعطاف و نرمی آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. 

انواع کابل برق مفتولی

انواع کابل مفتولی

 انواع سیم و کابل برق مفتولی در صنعت و بخش‌های غیر صنعتی استفاده می‌شوند. این انواع کابل‌ها با توجه به مصالح استفاده شده در ساخت آن‌ها، ولتاژ قابل تحمل و کاربردهای مختلف، دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. 

کابل‌ برق مفتولی سبک 

در بخش‌های غیر صنعتی، از انواع کابل مفتولی سبک برای انتقال برق به ولتاژ 300 تا 500 استفاده می‌شود. این نوع کابل به دلیل استفاده از مس‌های سبک، وزن کمتری دارد که باعث صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف برق می‌شود. 

کابل مفتولی سنگین یا NYY 

کابل‌های مفتولی سنگین که به آن‌ها کابل NYY نیز گفته می‌شود، برای استفاده در زیرزمین با ولتاژ 600 تا 1000 مناسب هستند. این کابل‌ها به دلیل استفاده زیاد از مس، مقاومت بیشتری دارند و برای مناطقی با شرایط سخت و نیاز به مصالح سنگین مناسب هستند.

کابل مفتول تک رشته‌ای 

این نوع کابل‌ به دلیل ولتاژ پایین، برای استفاده در زیرزمین و برق‌رسانی ساختمان‌ها و مناطقی که نیاز به محافظت از سیم دارند، مناسب است. این کابل‌ها برای رساندن برق با ولتاژ کم به کار می‌روند.

کابل مفتول آلومینیوم 

از این نوع کابل به دلیل استفاده از آلومینیوم در هادی‌های آن، برای صرفه‌جویی اقتصادی و استفاده در شرایطی که نیاز به انعطاف بیشتر در کابل استفاده شود، استفاده می‌شود. به دلیل ویژگی‌های خاص آلومینیوم، این کابل‌ها به نسبت کابل‌های مسی اقتصادی‌تر می‌باشند.

بررسی ساختار کابل مفتولی

 این کابل برق از یک هادی مسی یا آلومینیومی که دارای عایق تک هسته‌ای است، تشکیل شده‌اند. در واقع، ساختار این کابل‌ها شامل یک پوشش بیرونی به نام عایق، یک هادی و در برخی موارد لایه اضافی‌ای به نام شیلد یا محافظ است. برخی از کابل‌ها همچنین ممکن است از قطعات اضافی مانند زره، محافظ میانی یا پوشش جداکننده برخوردار باشند.

عایق این کابل‌ها معمولاً از موادی نظیر پلی وینیل کلراید (PVC) تهیه می‌شود که خاصیت خود خاموش‌شدگی دارد. این ویژگی باعث می‌شود که در صورت بروز آتش یا غیرقابل اشتعال بودن، جلوی انتشار و انتقال آتش گرفته و همچنین مانع از گسترش آن شود. مهم است که ضخامت عایق کابل بسته به ولتاژ کاری آن تعیین می‌شود؛ به این معنی که در ولتاژهای بالاتر، کابل‌ها به علت احتمال خطرات بیشتر، احتیاج به عایق‌های با ضخامت بیشتر دارند، مگر اینکه از استاندارد لازم برخوردار باشند.

سایز کابل مفتولی

سایز کابل

سایز کابل برق بر اساس مقدار جریان برقی (آمپر) و محل استفاده‌شان در اندازه‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. به عنوان مثال، کابل‌های نمره 10 تقریباً دارای ضخامت 3 میلی‌متر هستند، کابل نمره 14 دارای 2 میلی‌متر ضخامت و کابل‌های نمره 16 و 18 به ترتیب دارای 1.5 و 1.2 میلی‌متر ضخامت هستند.

کابل‌های مفتولی با نمره 2 در 10 به طور معمول برای استفاده در بخش‌های صنعتی و ساختمان‌سازی مناسب هستند. همچنین، کابل‌های مفتولی با نمره 6 در 4 برای نصب در زیر گچ‌بری، جعبه‌های اتصال، ساختمان‌های تجاری و مناطق مرطوب استفاده می‌شوند. کابل مفتولی با نمره 2 در 6 هم برای برق تک فاز به طور معمول استفاده می‌شود، و البته به صورت کابل زمینی برای مسافت‌های مختلف هم کارایی دارد. در کل، سایزهای کابل‌های مفتولی بین 1 تا 10 متغیر است. برای اطلاعات بیشتر درباره انواع این کابل‌ها به سایت نید صنعت مراجعه کنید. 

کاربرد کابل برق مفتولی

کاربرد کابل مفتولی

اکنون که با مفهوم کابل مفتولی آشنا شدیم، بهتر است کاربردهای گسترده این نوع کابل را مورد بررسی قرار دهیم. این کابل، علاوه بر استفاده‌های گسترده‌ای که در صنایع مختلف دارد، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش، برای بسیاری از نیازهای مختلف، انتخاب بسیاری از صنایع و کاربران متنوع است. به عنوان مثال، نیروگاه‌های تولید و توزیع برق از جمله مکان‌هایی هستند که به طور گسترده از کابل مفتولی برای انتقال انرژی استفاده می‌کنند.

این نوع کابل همچنین در عایق‌بندی و اتصالات مختلف در ساختمان‌های بزرگ و همچنین در کابل‌کشی ساختمان‌ها به کار می‌رود. از ویژگی‌های بارز این کابل می‌توان به قابلیت نصب درون لوله‌های ساده برق و لوله‌های خرطومی، و توانایی استفاده در محیط‌های مختلف اشاره کرد.

همچنین، یکی از کاربردهای اصلی این نوع کابل، استفاده در ساخت تابلوهای برق و الکتریسیته است. برای انواع مختلف رابیس‌بندی‌ها و عایق‌کاری‌ها نیز از کابل مفتولی استفاده می‌شود. این نمونه‌ها تنها بخشی از کاربردهای چندگانه این نوع کابل هستند. برخی از کابل‌های مفتولی فاقد غلاف بیرونی هستند و به طور گسترده در پانل‌های کنترل برق، انتقال الکتریسیته در رایانه‌ها و تامین انرژی برای ابزارهای الکتریکی استفاده می‌شوند.

همچنین، کابل‌های محافظ مفتولی نقش بسیار مهمی در جلوگیری از آسیب رساندن به عملکرد نیروهای خارجی مانند سیگنال‌های تجهیزات ارتباطی یا پالس‌های الکترومغناطیسی از دستگاه‌های الکتریکی یا الکترونیکی با توانایی مناسب، دارند. با وجود کاربرد گسترده این نوع کابل میتوانید این محصولات را با اطمینان کامل از شرکت برق زوم تهیه کنید.

مشخصات کابل مفتولی

 کابل‌های مفتولی از یک رشته ساخته می‌شوند و هادی آن‌ها اغلب از مس و بعضی مواقع از آلومینیوم استفاده می‌شود. عایق این کابل‌ها از پلیمر تهیه می‌شود. مشخصات و ویژگی‌های کابل‌های مفتولی می‌تواند با توجه به مزایا و معایب این محصول به وضوح بیان شود.

4 ویژگی کابل مفتولی با کیفیت

در نگاه اول، گزینش کابل مفتولی با کیفیت ممکن است به نظر یک امر نادرست و بی‌اهمیت بیاید؛ اما در واقعیت، این انتخاب می‌تواند تأثیر زیادی بر جلب رضایت مشتریان شما و حفظ ایمنی در فرآیند تولید و مصرف داشته باشد. یک کابل مفتولی با کیفیت می‌بایست دارای ویژگی‌های زیر باشد تا به‌عنوان یک محصول با کیفیت شناخته شود:

  1. سیم‌های مسی باید در بخش مرکزی کابل تعبیه شده و بدون هیچ گونه زنگ زدگی باشند.
  2. ضخامت پوشش کابل در سراسر باید یکنواخت و یکسان باشد و باید کاملأ منعطف باشد تا بتواند در تمامی بخش‌های مختلف استفاده شود.
  3. استفاده از فلز در کابل باید به میزان مناسبی صورت گیرد؛ استفاده زیاد به هدر رفتن منابع منجر شده و استفاده کم نیز باعث ناکارآمدی کابل خواهد شد.
  4. نمای بیرونی کابل باید به‌طور کامل صاف و بدون هیچ‌گونه فرورفتگی یا برجستگی باشد که نشان از کیفیت پایین کابل دارد.

مزایای استفاده از کابل برق مفتولی

مزایای کابل برق مفتولی

این نوع کابل با ویژگی‌های منحصر به فرد خودش، در بسیاری از موارد می‌تواند برتری داشته باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کابل مفتولی، مقاومت بالا در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی است. این ویژگی باعث می‌شود که این کابل‌ها در هر شرایط جوی می‌توانند استفاده شوند و از دوام بالایی برخوردار باشند.

یکی دیگر از مزایای کابل مفتولی، قابلیت تهیه و دسترسی آسان آن است. این ویژگی باعث می‌شود که استفاده از این نوع کابل برای مصارف مختلف، بسیار مناسب و راحت باشد. عدم پیچیدگی و سائیدگی این کابل‌ها به دلیل خشک بودن آنها، نیز از دیگر مزایای این نوع کابل محسوب می‌شود.

از نظر قیمت نیز، استفاده از کابل مفتولی به عنوان یک گزینه مقرون به‌صرفه محسوب می‌شود. همچنین، عمر مفید طولانی این کابل‌ها، که می‌تواند تا 70 سال در شرایط مطلوب باشد، یکی دیگر از ویژگی‌های بارز آنهاست. استفاده از کابل مفتولی با توجه به این مزایا، می‌تواند در بسیاری از پروژه‌ها و کاربردها انتخاب بسیار مناسبی باشد.برای خرید این محصول می توانید با مشاورین شرکت برق زوم در ارتباط باشید. 

معایب کابل مفتولی

از آنجایی که هر محصولی معایبی نیز دارند باید اشاره کرد که در برخی مواقع در حین استفاده از کابل‌های مفتولی، ممکن است با موارد زیر مواجه شویم:

۱- ایجاد حالت شکنندگی در کابل پس از گذشت مدتی، به دلیل اینکه الکترون‌ها هنگام حرکت، سعی می‌کنند در بخش خارجی رسانا حرکت کنند.

۲- کمترین انعطاف پذیری نسبت به کابل‌های افشان.

۳- مقاومت کمتری نسبت به کابل‌های افشان ندارد.

اتصال کابل مفتولی چگونه است؟

اتصال کابل مفتولی

برای اتصال دو سیم به یکدیگر، می‌توان از دو روش مختلف استفاده کرد. در روش سنتی، دو سیم را به یکدیگر وصل کرده و سپس با استفاده از چسب سیاه یا چسب برق، اتصال را تأمین می‌کنند. اما این روش دارای خطراتی نظیر آتش سوزی و برق گرفتگی است. واقعیت است که انجام این کار به شیوه‌ی صحیح و ایمن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در روش‌های مدرن، از کابلشو برای اتصال دو سیم استفاده می‌شود. ابتدا سر سیم‌هایی با قطر زیاد را لخت کرده و سپس آن‌ها را در کابلشو قرار داده و با استفاده از دستگاه مخصوصی، آن‌ها را فشرده می‌کنند. کابلشوها در انواعی نظیر پرسی، لحیمی، پیچی و منگه ای موجود هستند و برای اتصال به صورت صددرصد ایمن و قابل اطمینان، اغلب از کابلشوها با کابل لحیم استفاده می‌شود.

اتصالات لحیمی نیز یک روش دیگر برای اتصال دو سیم هستند. لحیم کاری یک روش اتصال است که قابل جدا شدن نیست و برای مواردی که نیاز به اتصال دائمی دارند مناسب است.

خرید کابل مفتولی

در انتخاب و خرید کابل مفتول، نکات مهمی وجود دارد که حتما باید به آن‌ها توجه کرد تا از بهترین خرید برخوردار شویم. یکی از این نکات، توجه به کد روی کابل می‌باشد. همچنین، نوع و جنس هادی سیم و کابل بسیار حائز اهمیت است و باید با دقت انتخاب شود. بررسی سطح سیم و کابل نیز از دیگر نکات مهم است؛ زیرا فرورفتگی یا برآمدگی آن می‌تواند بر کیفیت کابل تأثیر بگذارد.

یکی از نشانه‌های کابل مفتول با کیفیت، قرار گرفتن هادی در مرکز کابل است. با توجه به این موارد، انتخاب و خرید کابل مفتول مناسب از جمله نکات حائز اهمیت است و برای یافتن بهترین گزینه، از شرکت برق زوم می‌توانید بهره مند شوید. با دقت در این موارد و خرید از منابع معتبر، مطمئنا تجربه‌ی خریدی مطمئن و موثر خواهید داشت. 

قیمت کابل مفتولی

قیمت کابل

در مورد کابل مفتولی باید بگویم که این یک موضوع بسیار جالب است. به عنوان یک جنس مهم در صنعت برق و الکترونیک، کابل مفتولی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام دارای کاربردهای متنوع و مختلفی هستند. این تقسیمات باعث می‌شود که هر کدام از این کابل‌ها قیمت‌های گوناگونی داشته باشند که البته بستگی به جنس و کاربرد آنها دارد. به عنوان مثال، کابل‌های ساخته شده از مس به دلیل استفاده از این فلز گرانتر از سایرین هستند. از طرف دیگر، کابل‌های آلومینیومی به دلیل استفاده از مواد ارزان‌تر، قیمتی مقرون به صرفه‌تر دارند. عوامل مختلفی مانند تورم، نوع کاربرد، جنس و… باعث تنوع در قیمت‌گذاری این کابل‌ها می‌شود. قیمت سیم مفتولی به صورت کلی به یک چیز ثابت و مشخص نیست و بسته به عوامل مختلف می تواند متغیر باشد. 

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت گسترده‌ی کابل‌های مفتولی در صنایع مختلف، انتخاب یک کابل با کیفیت برای ایمنی و عملکرد محصولات بسیار حیاتی است. از اینرو، استفاده از کابل مرغوب یکی از مراحل کلیدی در توسعه‌ی فعالیت‌هاست. استفاده از یک کابل استاندارد و با کارایی مناسب، به تولید محصولات با کیفیت بالا کمک می‌کند. 

با توجه به همه این اطلاعات می‌توان به نتیجه‌گیری دست یافت که استفاده از کابل مفتولی به عنوان یک راه حل ایمن و کارآمد برای انتقال برق در شرایط مختلف، بسیار موثر است. با توجه به نیاز به کابل مفتولی، می‌توانید به وبسایت برق زوم مراجعه کنید تا از محصولات متنوع و با کیفیت این نوع کابل برق برای خرید استفاده کنید. 

سوالات متداول 

کابل مفتول چیست ؟

کابل مفتول یک نوع کابل است که از سیم هایی با هسته رسانای تک رشته تشکیل شده است. این تک رشته نسبت به رشته های کابل های افشان، ضخیم‌تر و سنگین‌تر است. این کابل‌ها انعطاف کمتری دارند و در صورت خم شدن بیش از حد، ممکن است شکسته شوند. جنس هسته رسانای این کابل‌ها معمولاً از مس است، اما نوع‌های آلومینیومی آن نیز وجود دارد.

مزایای خرید کابل مفتول چیست؟

خرید کابل مفتول دارای مزایای زیادی است از جمله: پیدا شدن آسان در تمام شرایط، قیمت مناسب، کیفیت بالا، مقاومت در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی به دلیل تولید با ورق گالوانیزه، و طول عمر مفید در صورت نگهداری مناسب.

معایب کابل مفتولی چیست؟

  1. کابل مفتولی می‌تواند به دلیل استفاده از سیم‌کشی بی‌کیفیت درون لوله فلکسیبل، انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به کابل افشان داشته باشد. 
  2. این نوع کابل ممکن است حالت شکنندگی را به خود بگیرد که می‌تواند از عملکرد صحیح آن به شدت تحت‌الشعاع قرار دهد. 
  3. اثرات پوسته‌ای ناشی از استفاده از کابل مفتولی ممکن است به صورت قابل ملاحظه‌ایی عمر مفید کابل را کاهش دهد. 
  4. عدم انعطاف‌پذیری مناسب این نوع کابل می‌تواند معایبی مانند محدودیت در نصب و استفاده را ایجاد کرده و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09128929396
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.