معرفی انواع کابل قدرت و کاربردهای ان

کابل فشار قوی یا کابل قدرت کابلی است که برای انتقال برق با ولتاژ و جریان بالا کاربرد دارد. این کابل معمولاً در سیستم‌های الکتریکی برای انتقال برق از نیروگاه یا تجهیزات تولید برق تا ایستگاه‌های توزیع یا خطوط انتقال گسترده استفاده می‌شود. کابل‌های قدرت معمولاً دارای عایقی قوی هستند تا بتوانند فشار بالای برق را تحمل کنند و برای کاهش افت ولتاژ در طول مسیر، از فشار بالای انرژی استفاده می‌کنند. کابل‌های قدرت به دلیل عیوب کمتر و بهره‌وری بیشتر، ویژگی های خاصی دارند که در ادامه تمامی اطلاعات مربوط به کابل قدرت را به طور کلی بررسی می‌کنیم.

کابل قدرت چیست؟

کابل قدرت چیست

یک کابل لاستیکی با طول مشخص، شامل یک یا چند سیم، به عنوان کابل های قدرت شناخته می‌شود که به وسیله‌ی آن، می‌توان ارتباطات و فرکانس تلویزیونی را انتقال داد.

این کابل‌ که در زمره سیم و کابل برق دسته بندی می‌شود، برای انتقال جریان برق صنعتی با ولتاژ بالا استفاده می‌شود و قابلیت انتقال برق به ساختمان‌های مسکونی، شرکت‌های صنعتی و ساختمان‌های عمومی را دارا می‌باشد.

ساختار این کابل شامل هسته، عایق، غلاف بیرونی، زره و صفحه می‌شود و از طریق تعیین نوع آلیاژ، تعداد هسته‌ها، شدت ولتاژ و سایر مشخصات، می‌توان آن ها را طبقه بندی کرد.

کاربردهای کابل قدرت

کابل قدرت به عنوان یک عنصر اصلی در شبکه های توزیع قدرت و انتقال برق به کار می‌رود. از جمله کاربردهای اصلی کابل های قدرت، انتقال برق از ایستگاه‌های فراوری برق به انتهای خطوط توزیع و اعمال برق برای کاربردهای مختلف مانند خانه‌ها، کارخانه‌ها و سایر صنایع می‌باشد. سایر کاربردهای کابل های قدرت عبارتند از:

  1. برق‌رسانی به مناطق دورافتاده: در مناطق دورافتاده که توسط خطوط انتقال عمومی پوشش داده نمی‌شوند، از کابلهای قدرت برای برق‌رسانی به روستاها و فضاهای کوهستانی استفاده می‌شود.
  2. صنایع: کابل‌های قدرت بر خلاف کابل فشار ضعیف در صنایع بزرگ با توان بالا مانند صنایع فولاد، سیمان، فرآوری مواد معدنی، تولید پلیمرها و غیره کاربرد دارند.
  3. حفاظت و ایمنی: کابل‌های قدرت به طور معمول به عنوان پوشش برای ایجاد مسیرهای سیمی به کار می‌رود تا از خطرات احتمالی نظیر برق‌گرفتگی و تصادفات در جریان کابل جلوگیری شود.
  4. شبکه‌های راه‌آهن: کابل های قدرت سیگنال‌های برقی برای شبکه‌های راه‌آهن منتقل کرده و تغذیه قطارها را از طریق خطوط راه‌آهن دریافت می‌کنند.

برای خرید کابل های قدرت با اندازه‌ها و برندهای مختلف، شما می توانید به وبسایت برق زوم مراجعه کرده و قیمت سایز مختلف کابل های قدرت استاندارد و دارای گواهینامه را بررسی کنید.

ویژگی های کابل قدرت

ویژگی های کابل قدرت

کابل های قدرت کابل الکتریکی هستند که برای انتقال انرژی الکتریکی بین منابع تولید انرژی الکتریکی و مصرف کننده ها، مورد استفاده قرار می گیرند. ویژگی کابل های قدرت شامل موارد زیر می باشد:

  • ظرفیت حمل بار بالا
  • مقاومت بالا در برابر سایش، رطوبت، شکستگی و خوردگی
  • قابلیت انتقال بالای دما و فشار
  • استحکام مکانیکی مناسب برای مقابله با فشار و نیروهای جانبی
  • عایق بر بالا جهت جلوگیری از تخلیه انرژی
  • امکانات استاندارد و انواع اتصالات مختلف به منظور اتصال به تجهیزات مختلف

معمولا کابل های قدرت برای انتقال برق با ولتاژ بالا یا برق سه فاز استفاده می شوند. همچنین، برای تحمل شرایط مختلف محیطی و کاربردی، کابل های قدرت در انواع مختلفی از جمله کابل های فولادی، آلومینیومی، مسی و … تولید می شوند.

انواع کابل‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های قدرت

امروزه مجموعه‌ای از کابل‌های قدرت در بازار عرضه می‌شود که قابلیت استفاده در عرصه‌های مختلف را دارند. بین این انواع کابل‌ها، کابل فشار قوی به عنوان معروف‌ترین و شاید پرکاربردترین آنها شناخته می‌شود، زیرا بدون آن انجام بسیاری از کارهای صنعتی عظیم و حتی محال به نظر می‌رسد.

کابل فوق فشار قوی در رده دوم این انواع قرار دارد و به خاطر توانایی انتقال برق یک نیروگاه در فواصل بین المللی، به عنوان یک گزینه قوی مطرح است. همچنین کابل فشار متوسط نیز علاوه بر توانایی‌های حیرت‌آور در انتقال برق، قابلیت کاربرد در محیط‌های مختلف را دارد.

اما کابل فشار ضعیف این انواع کابل‌ها در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد و بیشتر برای کاربردهای کابل‌کشی داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این کابل‌ها تا سال‌ها سیستم برق رسانی بی‌نقصی را به مالکان ساختمان‌ها ارائه می‌دهند.

بررسی 5 مدل کابل قدرت با توضیحات

بررسی انواع کابل قدرت

1- کابل قدرت آرموردار

به دلیل قدرت فوق‌العاده‌ای که دارد و توان خروجی بالایی که به بالای ۱ کیلووات می‌رسد، در صنایع مختلف بسیار محبوب است. این کابل با توجه به پوشش زره‌ای که دارد، برای مکان‌هایی که به حفاظت مکانیکی بیشتر و استحکام کششی بالاتری نیاز دارند، بسیار مناسب است. به همین دلیل، در زمان نصب سیستم‌های انتقال نیرو، کابل‌کشی زیرزمینی و بسیاری موارد دیگر، از کابل های قدرت آرموردار استفاده می‌شود.

2- کابل قدرت افشان

این کابل یکی از انواع کابل های قدرت (Power Cable) است که به خاطر انعطاف‌ پذیری بالایش برای مکان‌هایی که به این ویژگی نیاز دارند مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار کلی این کابل از دو یا چند سیم تک رشته افشان تشکیل‌ شده است و بسته به کاربری مکان، نوع تک سیم یا چند سیم آن را خریداری می‌کنند. سیم‌های این کابل از جنس مس بوده و با عایق پوشش داده می‌شوند.

در زمان خرید، قطر نامی مفتول‌های هر هادی باید یکسان باشد و مقاومت هر هادی در دمای 20 درجه سانتی‌گراد باید با مقدار استاندارد برابر باشد. کابل‌های قدرت افشان می‌توانند به دو صورت گرد و تخت عرضه شوند که در آن‌ها نحوه قرارگیری رشته‌ها متفاوت است و طرح کلی کابل را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند. اگر رشته‌ها درون کابل به‌ صورت تابیده قرار گیرند، کابل گرد و اگر به‌ صورت موازی چیده شوند، کابل تخت خواهد بود. این خصوصیات باعث شده است که بسیاری از مشتریان، به دلیل انعطاف‌پذیری بالایش، کابل های قدرت افشان را انتخاب کنند.

3- کابل قدرت سه رشته‌ای

برای انتقال نیرو و انرژی، از کابل های قدرت سه رشته با سه مسیر مجزا استفاده می‌کنند. برای نوع مصرفِ ولتاژ نامی، سطح مقطع، جنس رسانا و…، انواع مختلفی از این کابل‌ها وجود دارد که با یکدیگر تفاوت‌های چشم‌گیری دارند. این تفاوت‌ها به خاطر نیازهای مختلفی است که در مورد کابل‌ها وجود دارد، مانند تحمل بار، دمای محیط و … .

اطلاعاتی مانند تعداد رشته‌ها و سایز آنها، عموما بر روی روکش این کابل‌ها درج می‌شود، تا افراد بتوانند با انتخاب مناسب‌ترین کابل برای نیاز خود، به بهره‌وری بیشتری دست یابند. علاوه بر این، با توجه به نوشته‌های روی کابل، کاربری آن برای عموم قابل فهم خواهد بود.
استفاده از کابل‌های قدرت سه رشته، در اکثر مکان‌هایی که برای حفاظت از ضربات مکانیکی نیازمند هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله پست‌های برق صنعتی، کارخانه‌ها و شبکه‌های تغذیه شهری.

4- کابل قدرت تورچ

کابل های قدرت تورچ، یکی از قطعات حیاتی در دستگاه‌های جوش و برش است و برای جوشکاری با گاز محافظ CO2 و انتقال برق استفاده می‌شود. این کابل‌ها در اندازه‌های 3 یا 4 متری با کاربرد بالا و البته قیمت بیشتر، برای بسته شدن در انواع تورچ طراحی می‌شوند. آن‌ها دارای دو نوع هوا خنک و آب‌ خنک هستند، اما اغلب مورد استفاده قرار گرفته در جوشکاری، آن‌هایی با نوع هوا خنک هستند.

همچنین، برخی از این کابل‌ها مناسب برای جوشکاری با گاز آرگون نیز هستند. این کابل‌ها مسئولیت انتقال گاز یا برق به گردنه تورچ را بر عهده دارند تا امکان انجام عملیات جوشکاری برآورده شود.

کارشناسان شرکت برق و صنعت برق زوم آماده ارائه مشاوره های لازم در زمینه انتخاب نوع کابل و همچنین برند محصولات میباشند.

ساختار کابل قدرت

ساختار کابل قدرت

ساختار کابل های قدرت به صورت مشابه با دیگر کابل‌ها، بر اساس نوع هادی به‌کار رفته در آن قابل شناسایی است. با این حال، حضور لایه‌های عایق قدرتمند در این نوع کابل، آن را از سایر کابل‌های رایج متمایز می‌کند. از طرفی، علاوه بر این موضوع، در کابل های قدرت از هادی با مقطع عرضی بزرگتر استفاده می‌شود ولی در کلیت ساختار، از هادی‌هایی تشکیل شده که از جنس آلومینیوم و مس ساخته شده‌اند و دارای عایق XLPE هستند. این عایق، علاوه بر داشتن قدرتی برای ایجاد ولتاژ صفر در بدنه عایق، از اتصال هادی به زمین جلوگیری می‌نماید.

در کابل های قدرت، پوشش میانی، زره و روکش به‌صورت همزمان به کابل اعمال می‌شوند که باعث حفاظت از آن در برابر صدمات مختلفی مانند اثرات خاک، نفوذ آب در اعماق اقیانوس‌ها و یا شرایط هوایی نامساعد در فضای باز می‌شوند. پوشش میانی اکثرا از مواد PVC تشکیل شده و زره از سیم فولادی گالوانیزه ساخته می‌شود. همچنین، روکش می‌تواند از متریال‌هایی چون PE، PVC و HDPE باشد. به این ترتیب، با اعمال این پوشش‌ها، کابل‌های قدرت با قدرتی فوق‌العاده تولید می‌شوند که به عنوان ابرکابل‌ها شناخته می‌شوند.

کابل های قدرت چند رشته‌ای، اغلب شامل چندین هادی الکتریکی با سطح مقطع بالاتر از 6 میلی‌مترمربع است که با هم تابیده شده و سپس با یک روکش و پوسته کلی مهار می‌شوند.این نوع کابل‌ها در صنایع مختلف، جزء رایج‌ترین انواع کابل‌ها هستند و به خاطر ایجاد کوچک‌ترین خطر در سیم‌ کشی داخلی ساختمان‌ها و حتی در خارج محیط‌های مسکونی، بسیار استفاده می‌شوند. علاوه‌ بر این، این کابل‌ها در تجهیزات و ماشین‌های آلات اداری و صنعتی و دستگاه‌های قابل‌حمل نیز کاربرد فراوانی دارند.

قیمت کابل های قدرت

قیمت کابل های قدرت

یکی از عوامل تعیین کننده قیمت کابل های قدرت، نوع و کیفیت مواد اولیه استفاده شده در ساخت کابل است. مواد اولیه معمولاً شامل مس، آلومینیوم، پلی اتیلن، PVC و غیره می‌شود. سایر عوامل تاثیرگذار در قیمت کابل عبارتند از:

  1. قطر کابل: قطر کابل نیز تأثیر بسزایی در قیمت آن دارد. هرچقدر قطر کابل بزرگتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.
  2. استاندارد: استفاده از استانداردهای ملی یا بین المللی نیز می‌تواند تأثیری در قیمت کابل داشته باشد. استفاده از استانداردهای بالا، معمولاً باعث افزایش قیمت کابل می‌شود.
  3. کاربری: نوع کاربری کابل نیز می‌تواند تاثیری در قیمت آن داشته باشد. برای مثال، کابل‌هایی که به منظور استفاده در محیط‌های خاص مانند مناطق دریایی، مناطق پر تردد و غیره طراحی می‌شوند، قیمت بیشتری نسبت به کابل‌های معمولی دارند.
  4. طول کابل: همان‌طور که می‌دانید، هرچه طول کابل بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود.
  5. روش و فرآیند تولید: روش و فرآیند تولید کابل نیز می‌تواند تاثیری در قیمت آن داشته باشد. روش‌های تولید پیشرفته‌تر و مدرن‌تر، معمولاً باعث افزایش قیمت کابل می‌شوند.

فروشگاه سیم و کابل برق زوم از تغییرات قیمت و نوسانات موجود در بازار مس تحت تاثیر است و به همین دلیل، لیست قیمت آن ها به صورت دوره ای در سایت شرکت به روزرسانی می شود.

پس از استعلام قیمت محصول توسط شما، کارشناسان فروش کابل برق زوم با ارائه پیش فاکتور، جزئیات تحویل محصول، شرایط پرداخت، زمان بارگیری و سایر جزئیات سفارش را به شما اطلاع می دهند.

نتیجه گیری

کابل های قدرت یکی از مهم‌ترین وسایلی هستند که برای انتقال انرژی الکتریکی به مناطق مختلف استفاده می‌شوند. کابل‌های قدرت معمولاً شامل هادی‌های رسانای جریان، عایق‌های میانی و مواد پوشش دهنده می‌شوند. در نتیجه، این کابل‌ها قادر به تحمل جریان‌های بسیار بالا و دماهای بسیار بالاتر از دمای محیط هستند.

از کابل‌های قدرت در صنایع برق، سیستم‌های نورپردازی، ایستگاه‌های برق، شهرها، ایستگاه‌های نیروگاهی و خانه‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این، کابل‌های قدرت کلیدی در ایمنی و امنیت شبکه برق محسوب می‌شوند.

در نتیجه، طراحی، ساخت و نصب کابل‌های قدرت با استفاده از استانداردهای جهانی مهم و پروتکل‌های صنعتی مخصوص به برق، باید به گونه‌ای صورت گیرد که از ایمنی، پایداری و کارایی بالای سیستم برق ثابت و جریانی، همواره حفاظت شود.

سوالات متداول

۱. تا چه مدت زمانی می‌توان از کابل های قدرت استفاده کرد؟

طول عمر کابل های قدرت به میزان استفاده و شرایط نصب و استفاده آن بستگی دارد. با این حال، معمولاً کابل های قدرت ۵ برای ۱۰ تا ۱۵ سال قابل استفاده هستند.

۲. چه مقدار جریان برای عبور از کابل های قدرت پشتیبانی می‌شود؟

کابل های قدرت برای جریان‌های فراتر از ۳۰ کیلووات طراحی شده اند.

۳. چگونه می‌توان از کابل های قدرت در اتصالات شبکه برق استفاده کرد؟

اتصال کابل های قدرت به شبکه برق باید به وسیله یک متصل کننده مناسب و با توجه به استانداردهای مربوطه انجام شود. این کار توسط یک تکنسین مجرب و متخصص در زمینه شبکه برق انجام می پذیرد.

۴. کابل های قدرت چه نوع شیلدی دارند؟

کابل های قدرت دارای شیلد مسی برای کاهش تداخل الکترومغناطیسی و افزایش پایداری سیگنال هستند.

۵. آیا کابل های قدرت قابلیت نصب در فضاهای خارجی را دارد؟

بله، کابل های قدرت برای نصب در فضاهای خارجی نیز مناسب هستند اما باید از کابل‌های مقاوم در برابر آب و هوای سخت، تغییرات دمایی و نور خورشید استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09128929396
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.