کابل فشار قوی

با اختراع برق و توسعه روزافزون استفاده از این تکنولوژی، انواع سیم و کابل برق کمک کرده تا در دورافتاده ترین نقاط هم توزیع و انتقال برق انجام شود. اما برای مسافت های طولانی کابل و سیم معمولی پاسخگو نیست. از همین رو از انواع کابل فشار قوی برای توزیع و انتقال برق به نقاط مختلف با مسافت های دور استفاده می شود. کابل فشار قوی به دلیل تقویت جریان برق عبوری یکی از مهمترین تجهیزات برای انتقال برق به شمار می آید که امروزه انواع مختلفی از آن با کاربردهای خاص تولید می شود.

معرفی کابل فشار قوی

برای انتقال برق به نقاط دورافتاده و یا حتی از نیروگاه های تولید برق به مشترکان خانگی، صنعتی و… باید از انواع کابل فشار قوی استفاده شود. چرا که کابل و سیم های معمولی توان سطح ولتاژ عبوری، اصطکاک و پیشگیری از هدررفت انرژی را در مسافت های طولانی ندارد. از همین رو کابل هایی که با عنوان فشار قوی شناخته می شوند برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها می توانند تا بیش از 30 کیلو وات جریان الکتریسیته را از خود عبور دهند. در ساختار این کابل ها از عایق های مخروطی و محافظ های فلزی استفاده می شود تا توان مقاومت در برابر جریان های عبوری قوی را داشته باشند. به کابل های فشار قوی، کابل قدرت نیز گفته می شود.

استاندارد کابل فشار قوی

استاندارد کابل فشار قوی | برق زوم

همانطور که انواع کابل مانند کابل xlpe تولید شده داراری استانداردهای مشخصی هستند، کابل قدرت نیز استاندارد از پیش تعیین شده ای دارد که غالبا استاندارد آن معادل 63 و 132 کیلووات می باشد. این استاندارد باید در دو بخش عایق xlpe و خط CCV باشد.تا سطحی یکسان و بدون ناخالصی در کابل ایجاد کند. استاندارد هادی نیز برای کابل قدرت انواع مختلفی دارد که آن را با حروف اختصاری IEC و اعداد مشخصی نشان می دهند، مانند کابل IEC 62067 یا IEC 60840.

این اعداد برای مهار جریان الکتریکی در سطوح ولتاژی فشار قوی مورد استفاده است.

از آنجا که استاندارد کابل های قدرت به دلیل نوع کاربری خاص اهمیت زیادی دارد از همین رو ضروری است که خرید این کابل را از شرکت های معتبر و با نام و نشان مجاز انجام دهید. شرکت برق زوم نمایندگی مجاز بسیاری از برندهای معروف خارجی و ایرانی مانند سیم و کابل خراسان، همدان، یزد و… است که شما می توانید برای خرید کابل قدرت به صورت آنلاین یا حضوری از این شرکت اقدام نمایید.

ساختار کابل فشار قوی

ساختار کابل فشار قوی | برق زوم

برای اینکه بتوانید کابل قدرت استاندارد و مورد نظر را خریداری کنید لازم است جزئیات و ساختار آن را بشناسید. همانطور که برای خرید انواع سیم و کابلهای مختلف تا حدودی اطلاعات کسب می کنید تا بتوانید بهترین محصول را خریداری کنید. به طور مثال گاهی ممکن است برای کاهش هزینه های خود بخواهید از کابل های آلومینیومی استفاده کنید، اطلاع از تفاوت کابل آلومینیوم و مسی در این انتخاب به شما کمک می کند. ساختار کابل فشار قوی نیز به گونه ای است که می تواند در انتخاب نهایی تاثیر گذار باشد. ساختار این کابل عبارت است از:

  1. دارای هادی مفتول یا نیمه افشان
  2. جنس مفتول آلومینیومی یا مسی
  3. دارای یک لایه نیمه هادی اطراف هادی
  4. عایق هایی با ضخامت های متفاوت با توجه به نوع کابل
  5. قرار گیری لایه نیمه هادی ثانویه
  6. دارای یک لایه کاغذ گرافیتی در برخی انواع کابل قدرت
  7. پدارای شیلد
  8. دارای غلاف مقاوم در برابر آسیب های مکانیکی
  9. در دو رنگ قرمز و مشکی

شرکت های مختلفی در کشور اقدام به تولید کابل های قدرت و انواع دیگر سیم و کابل می کنند. شرکت سیم و کابل یزد یکی از برندهای ایرانی معروف و معتبر است. در صورتی که می خواهید از کابل قدرت ایرانی برای پروژه های مختلف استفاده کنید، پیشنهاد می شود محصولات این شرکت را بررسی نمایید.

انواع کابل فشار قوی

انواع کابل فشار قوی | برق زوم

همانطور که کابل فشار ضعیف با شاخصه های مختلفی دسته بندی می شود، کابل فشار قوی نیز انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع ساختار آن و کاربری مورد نظر می توان انتخاب کرد. از جمله انواع کابل های قدرت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کابل گازی فشار قوی از نوع SF6: در این نوع کابل شامل انواع فشار داخلی و لوله آلومینیومی و نیز فشار داخلی و لوله فولادی اشاره کرد. این کابل ها انواع فشار خارجی با لوله فولادی و کابل گازی کپسولی از نوع SF6 نیز دارد که می توان از آن در محیط های خاص استفاده کرد.

  1. کابل روغنی فشار قوی: این کابل ها در دو نوع فشار کم و فشار زیاد تولید می شوند که نوع فشار کم آن دارای یک کاغذ روغنی است و استقامت الکتریکی محدودی دارد. اما اگر بخواهید در فشار بالا این کابل ها استفاده کنید باید از نوع فشار زیاد قدرت استفاده شود. کابل های فشار بالا هر رشته سیم با یک کاغذ روغنی ایزوله و سپس با نوار مسی کلاف می شود. این ساختار مقاومت کابل را تا حد زیادی افزایش می دهد و می توان از آن در سیستم شبکه و مخابرات به صورت هوایی و زمینی استفاده کرد.
  2. کابل قدرت زره دار: این نوع کابل قدرت دارای غلافی از جنس پی وی سیا است که قدرت مقاومت بالایی در برابر آسیب های مکانیکی دارد. اگر بخواهید از این کابل در محیط های هیدروکربنی، روغنی و محیط هایی با مواد خورنده استفاده کنید، باید از نوع زره دار سربدار استفاده نمایید.

ویژگی‌های کابل فشار قوی

ویژگی‌های کابل فشار قوی | برق زوم

اگر می خواهید از کابل قدرت استفاده کنید، شناخت ویژگی های آن نیز مهم است. از مهمترین ویژگی های این کابل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دارای روکش آلومینیومی و هسته فولادی از آلیاژ سرب و پوسس سیم مسی موج دار
  2. مقاوم در برابر کشیدگی، خوردگی و پوسیدگی
  3. دارای عناصر انعطاف پذیر
  4. دارای عایق پی وی سی یا پلی اتیلن
  5. دارای انواع عایق و هادی پر قدرت
  6. توان بالا در انتقال برق با ولتاژ و جریان بالا

تمامی ویژگی هایی که برای کابل قدرت گفته شد دارای استانداردهای مشخصی است که می تواند ایمنی کابل را نشان دهد. برای خرید این محصول شناسنامه کامل کابل قدرت را در سایت اینترنتی شرکت برق زوم بررسی کنید.

کاربردهای کابل فشار قوی

کاربردهای کابل فشار قوی | برق زوم

از کابل قدرت استفاده های مختلفی می شود که مهمترین آن ها شامل موارد زیر است:

  1. انتقال برق با ولتاژهای بالا به صورت زیر زمینی
  2. کاربردهای صنعتی
  3. اتصال فیبر نوری
  4. استفاده روی دکل های بزرگ بین شهری برای انتقال نیرو
  5. توزیع برق شهری
  6. کابل کشی پست های هوایی
  7. استفاده در کابل های وارد شده به ترانس و پست های برق
  8. انتقال نیرو به منازل

نتیجه گیری

کابل فشار قوی یکی از انواع کابل پرکاربرد به شمار می آید که می توان از آن برای انتقال نیرو در مسافت های مختلف دور و نزدیک به راحتی و بدون افت ولتاژ استفاده کرد. این کابل ها به دلیل داشتن مقاومت مکانیکی بالایی که دارند در برابر آسیب های مختلف مصون هستند. از همین رو می توان از آن در پروژه های مختلف نیرو استفاده کرد. این نوع کابل دارای ساختار مشخص و البته مقاومی است از همین رو در مقایسه با انواع دیگر کابل ممکن است از قیمت بیشتری برخوردار باشد. شما می توانید جهت خرید کابل قدرت با کارشناسان شرکت برق زوم تماس بگیرید.

سوالات متداول

1- انواع کابل فشار قوی چیست؟

کابل گازی فشار قوی از نوع SF6، کابل روغنی فشار قوی و کابل قدرت زره دار

2- ویژگی کابل قدرت چیست؟

  • دارای روکش آلومینیومی و هسته فولادی از آلیاژ سرب و پوسس سیم مسی موج دار
  • مقاوم در برابر کشیدگی، خوردگی و پوسیدگی
  • دارای عناصر انعطاف پذیر
  • دارای عایق پی وی سی یا پلی اتیلن
  • دارای انواع عایق و هادی پر قدرت
  • توان بالا در انتقال برق با ولتاژ و جریان بالا

3- مهمترین کاربردهای کابل قدرت چیست؟

  • انتقال برق با ولتاژهای بالا به صورت زیر زمینی
  • کاربردهای صنعتی
  • اتصال فیبر نوری
  • استفاده روی دکل های بزرگ بین شهری برای انتقال نیرو
  • توزیع برق شهری
  • کابل کشی پست های هوایی
  • استفاده در کابل های وارد شده به ترانس و پست های برق
  • انتقال نیرو به منازل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09123572428
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.