بررسی تفاوت کابل آلومینیوم و مسی

تصمیم به اجرای سیم کشی ساختمان دارید، اما از تفاوت کابل آلومینیوم و مسی بی خبر هستید؟ اجرای سیم کشی برای ساختمان های مختلف مانند اداری، مسکونی و تجاری یکی از مهمترین اقدامات است که باید کاملا اصولی انجام شود. این ابزار برای انتقال جریان الکتریکی ساخته می شود و جنس و کیفیت آن روی سیستم برق رسانی محیط تاثیر مستقیم می گذارد. به همین دلیل، بیشتر افراد هنگام خرید سیم و کابل برق دچار تردید می شوند و نمی دانند کدام جنس انتخاب بهتری است و چه تفاوتی بین کابل مسی و با آلومینیوم وجود دارد.

خیلی ها بر این باورند که سیم کشی با استفاده از کابل های آلومینیومی مطمئن نیست و استفاده از سیم و کابل برق مسی انتخاب بهتری است، اما برای اثبات این موضوع باید به طور دقیق با تفاوت کابل آلومینیوم و مسی آشنا شوید.

درباره کابل آلومینیوم و مسی

کابل آلومینیوم و مسی | برق زوم

کابل های برق مهم ترین عامل برای انتقال جریان الکتریکی هستند و به محض ایجاد خرابی در کل سیستم اختلال ایجاد می کند. اگرچه شاهد انواع سیم و کابل برق در بازار هستیم، اما همیشه در انتخاب کابل آلومینیوم و مسی بحث های زیادی وجود دارد. به همین دلیل، انتخاب کابل آلومینیوم یا مسی برای خیلی ها مشکل ساز است. کابل های مسی دارای رسانایی بسیار خوبی هستند و از گذشته های دور برای این کار کاربرد داشتند. این مدل کابل از سال ۱۹۶۰ میلادی مورد انتخاب قرار گرفت و با استقبال زیادی روبرو شد، اما تنها تفاوتی که برای استفاده از این کابل در حال حاضر نسبت به گذشته وجود دارد افزایش قیمت آن است. درگذشته سیم و کابل های مسی بسیار ارزانتر بودند و بدون هیچ دغدغه ای برای جریان الکتریکی استفاده می شدند. اما امروزه با روی کار آمدن محصولات آلومینیومی در وزن کمتر و قیمت بهتر بسیاری از پروژه ها ترجیح می دهند از کابل آلومینیوم استفاده کنند. البته هنوز هم انتخاب بین دو گزینه با چالش های زیادی روبه رو است.

شرکت برق زوم یکی از برندهای معتبر معتبر در ارائه انواع کابل و سیم برقی است که مخاطبین می توانند بدون واسطه محصولات خود را از این مجموعه خریداری کنند. برق زوم کیفیت و استحکام محصولات خود را کاملا تضمین می کند و با ارائه مشاوره رایگان حس رضایت مخاطبین را بدست می آورند.

بررسی ویژگی های سیم و کابل مسی و آلومینیومی:

ویژگی های سیم و کابل مسی و آلومینیومی

ویژگی های ساختاری متفاوت این دو کابل را از یکدیگر جدا می کند. یکی از موضوعات مهم بین کابل مسی و آلومینیومی رسانایی داخل آن است. رسانایی فلزات مختلف مانند نقره، آلومینیوم و فولاد مس و غیره با یکدیگر متفاوت است که دو جنس آلومینیوم و مسی یکی از پرکاربردترین فلزات در این زمینه شناخته می شود.

برای آشنایی بیشتر با تفاوت کابل آلومینیوم و مسی بهتر است ویژگی های این دو فلز را بخوانید:

  • ویژگی های سیم و کابل مسی:

مهمترین موضوعی که برای کابل مسی تعریف می شود رسانای بالای آن در جریان الکتریکی است. عنصر مس رسانایی فوق‌العاده‌ای دارد به همین خاطر، با قیمت بالاتر ارائه می شود. سیم های مسی در مدل های افشان، نیمه افشان، مفتولی گرد و تخت قابل ساخت هستند و به دلیل مقاومت الکتریکی کمتر مصرف انرژی کمتری دارند. همچنین در برابر تنش های الکتریکی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند و به راحتی تغییر شکل می دهند. به همین خاطر، برای اجرا در محیط های دارای خمش و چرخش انتخاب مناسبی هستند. از دیگر ویژگی‌های جذاب کابل و سیم مسی می توان به استحکام آن در برابر خوردگی و سایش اشاره کرد. این مدل کابل ها دارای طول عمر بالایی هستند و به سادگی دچار آسیب دیدگی نمی شوند.

  • ویژگی های سیم و کابل آلومینیومی:

کابل های آلومینیومی با پوشش پلاستیکی تولید می شوند و دارای سه نوع زمینی، زره دار و کابل خودنگهدار هستند. مهمترین ویژگی که برای این نوع کابل ها در نظر گرفته می شود قیمت ارزان تر آنها نسبت به کابل مسی است. این نوع کابل بسیار فوری و راحت نصب می شوند و دارای وزن سبک هستند. همچنین امکان جابجایی آنها بسیار راحت است. امروزه از کابل های آلومینیومی برای سیم کشی برق های مسکونی، خطوط انتقال نیرو، توزیع برق در خطوط آب و برق استفاده می شود. حتی در برخی هواپیما ها این نوع کابل مشاهده شده است.

بررسی مزایا و معایب سیم و کابل مسی

مزایا:

  • این مدل کابل در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد و خیلی دیر دچار آسیب دیدگی می شود.
  • انعطاف پذیری سیم و کابل مسی بسیار بالا است. به همین خاطر، کابل های مسی به راحتی تغییر حالت می دهند.
  • کابل های مسی خیلی دیر دچار زنگ زدگی می شود و احتمال خرابی آن ها بسیار پایین است.
  • استحکام مکانیکی کابل های مسی زبانزد است.
  • ظرفیت بار الکتریکی کابل های مسی بالاست.
  • مصرف انرژی در کابل های مسی بسیار ناچیز است.

معایب:

  • این نوع کابل ها قیمت بالایی دارند.
  • وزن بسیار بیشتری نسبت به دیگر کابل های برقی دارند.
  • احتمال دزدیده شدن و سرقت کابل های مسی بسیار بالا است، زیرا ارزش مادی آنها نسبت به دیگر فلزات قابل ستودنی است.
  • برای نصب کابل های مسی باید از متخصصین حرفه ای کمک بگیرید.

بررسی مزایا و معایب سیم و کابل آلومینیومی

مزایا:

  • کابل های آلومینیومی به دلیل وزن سبک تر با استقبال بیشتری روبرو هستند. به همین خاطر، نصب و کار کردن با آنها بسیار راحت تر است.
  • قیمت کابل های آلومینیومی بسیار منصفانه است و برای اجرا هزینه کمتری نیاز دارد.
  • از نظر انعطاف پذیری کاملاً مناسب هستند.
  • جریان الکتریکی را به صورت یکنواخت هدایت می کند.
  • به دلیل وزن سبک انتقال و جابجایی آن راحت تر است.

معایب:

  • طول عمر کابل های آلومینیومی نسبت به کابل مسی بسیار پایین است.
  • به راحتی در برابر اکسیژن و اکسید شدن واکنش می دهد.
  • این نوع سیم و کابل ها تنها به صورت مفتولی تولید می شوند.
  • احتمال تغییر طول زیاد بر اثر تغییرات دمایی
  • ساخت در قطر بیشتر به دلیل مقاومت الکتریکی بالا

حال اگر معایب به خوبی قابل رفع باشد، کابل آلومینیومی نیز همانند مسی کاربرد فراوانی دارد. برای مثال، با نصب کابل در مناطقی که دچار تغییرات دمایی نیست، از بروز خطر به خوبی جلوگیری می شود. همچنین برای پیشگیری از واکنش پذیری آلومینیوم با هوا از عایق های مناسب برای پوشش کابل استفاده می شود. این عایق به خوبی از برخورد هادی با هوای آزاد جلوگیری می کند و مانع آتش سوزی و واکنش های خطرساز می شود.

بررسی تفاوت کابل مسی با آلومینیومی

 

هنگام مشاهده کابل های مسی اولین چیزی که برای شما واضح هست، رنگ آن است. کابل های مسی به رنگ مسی هستند، در حالیکه کابل های آلومینیومی نقره‌ای رنگ مشاهده می شود. از دیگر ویژگی های ظاهری می ‌توان به شکل پذیری و چکش خواری فلزات اجاره کرد که فلز مس قابلیت تغییر شکل بالایی نسبت به آلومینیوم دارد و نسبت به آن انعطاف پذیری بیشتری از خودش نشان می دهد. شما می توانید این نوع کابل را در محل های دارای پیچ و خم به راحتی تغییر شکل دهید به گونه ای که در عملکرد آن هیچ اختلالی ایجاد نشود.

نوع رسانایی کابل های آلومینیومی نوع هادی به صورت مفتولی و نیمه افشان قابل استفاده هستند، اما کابل های مسی به سه حالت کابل افشان، نیمه افشان و مفتولی ارائه می شوند.

مقاومت حرارتی آلومینیوم نسبت به مس بیشتر است. در واقع اگر بخواهیم کابل آلومینیوم را جایگزین کابل مسی کنیم با افت زیادی روبرو می شوید. بنابراین برای تبدیل کردن کابل مسی و آلومینیومی باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید و برای یکسان سازی شرایط حتما اندازه کابل مسی و آلومینیومی را با یکدیگر مقایسه کنید. این کار تنها با دانستن طول کابل شدت جریان و مساحت سطح مقطع کابل امکان پذیر است.

روش تشخیص سیم کابل مسی از آلومینیوم

تشخیص سیم کابل مسی از آلومینیوم

برای تشخیص سیم مسی از آلومینیوم باید با ویژگی های هر یک آشنا شوید و بدانید تفاوت سیم مسی با سیم آلومینیومی چیست؟ رنگ این نوع سیم ها با یکدیگر کاملا متفاوت است و به راحتی با استفاده از این ویژگی تشخیص را انجام می دهید. همچنین وزن سیم ها با یکدیگر فرق می کند. سیم های مسی سنگینی بیشتری دارد در حالیکه کابل ها و سیم های آلومینیومی در وزن سبکتر طراحی می شود. از دیگر تفاوت کابل آلومینیوم و مسی می توان به تولید کابل های آلومینیومی تنها به صورت نیمه افشان اشاره کرد.

نتیجه گیری

برای اجرای سیم کشی های ساختمان دانستن تفاوت کابل آلومینیوم و مسی بسیار مهم است. حتی برای خرید لامپ باید بدانید چه تفاوت هایی بین دو این دو کابل وجود دارد. زیرا هر کدام از سیم ها با ویژگی های متفاوتی ارائه می‌شود که فرد با توجه به نیازهای خود سیم مناسب را انتخاب می کند. البته بودجه انتخابی روی این موضوع بسیار تاثیرگذار است و در کنار آن باید به محدودیت وزنی فلزات توجه ویژه داشت.

سوالات متداول

1- چگونه سیم مسی اصل را از غیر اصل تشخیص دهیم؟

یکی از راه های تشخیص بررسی هادی سیم است. اگر اصل باشد کاملا شفاف است.

2- کابل مسی و آلومینیومی کدام مناسب هستند؟

انتخاب از میان این دو به نظر مخاطبین و شرایط سیم کشی بستگی دارد.

3- قیمت کابل مسی چقدر است؟

کابل های مسی قیمت بالایی دارند و قیمت نهایی آن با توجه به کیفیت، عملکرد و اصل بودن آن مشخص می شود.

4- قیمت کابل آلومینیومی چقدر است؟

قیمت کابل های آلومینیومی با توجه به روکش، کیفیت و عملکرد آن مشخص می شود، اما نسبت به مدل های مسی ارزان تر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09123572428
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.