سیم رانژه چیست؟ مشخصات و کاربردهای آن

کابل‌های تلفن یا سیم رانژه، مدارها را در یک سیستم به هم متصل می‌کنند. به عنوان مثال، آن‌ها تلفن‌های ثابت یا رایانه‌های شخصی را به شبکه‌های مخابراتی می‌پیوندند. آن‌ها نقشی حیاتی در دنیای به هم پیوسته ما دارند و صدا و داده‌ها را از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌کنند. در ادامه به صورت کامل درباره چیستی سیم رانژه و مشخصات و کاربردی که این سیم در دنیای مخابرات ایفا می‌کند را توضیح می‌دهیم.

سیم رانژه چیست؟

کابل تلفن یا سیم رانژه از مواد رسانای الکتریکی مانند سیم کشی مسی برای انتقال داده‌ها به صورت الکترومغناطیسی استفاده می‌کند. عایق بیرونی معمولاً PVC (پلی وینیل کلرید) یا پلی اتیلن (PE) است. آن‌ها دستگاه‎هایی با فرکانس پایین هستند، به این معنی که زیر 300 کیلوهرتز کار می‌کنند.

تلفن‌ها اختراع مهمی هستند که توانایی برقراری ارتباط بین مردم در سراسر جهان را فراهم کرده‌اند. آن‌ها از جفت‌های متعدد سیم عایق مسی تشکیل شده‌اند که قطر آن‌ها از 0.3 تا 0.9 متغیر است و به دو یا چهار جفت پیچیده می‌شوند. سپس این جفت سیم‌ها به هر جک تلفن در خانه شما متصل می‌شوند. کابل‌های مختلفی وجود دارد که اهداف مختلفی را انجام می‌دهند و از نظر پیکربندی، اندازه و عملکرد متفاوت هستند.

کاربردهای سیم رانژه

کابل تلفن برای چه استفاده می‌شود؟ ممکن است فکر کنید پاسخ ساده است، تلفن! اما این نوع کابل کشی کاربردهای دیگری هم دارد. این شامل:

خط مشترک دیجیتال (DSL)

خط مشترک

DSL برای انتقال داده‎ها در طول خطوط تلفن استفاده می‎شود. می‎توان آن را در کنار تلفن ثابت استاندارد تحویل داد؛ زیرا DSL در فرکانس بالاتری کار می‌کند. رایج‎ترین شکل DSL همان ADSL است. این مخفف خط مشترک دیجیتال ناهمزمان است، به این معنی که سرعت آپلود کمتر از سرعت دانلود است. ADSL برای دسترسی به اینترنت برای مشاغل و مصرف کنندگان داخلی استفاده می‌شود.

شبکه های سیمی

اگرچه فناوری شبکه‌های بی‌سیم در حال حاضر تا حد زیادی رونق یافته است، اما شبکه‌های سیمی هنوز جای خود را در محیط‌های اداری یا مکان‌هایی که دریافت وای‌فای ضعیف است، دارند. کابل‌های اترنت، که اتصالات داده با سرعت بالا را بین رایانه‌های شخصی فراهم می‌کنند، شکل تغییر یافته‌ای از کابل‌کشی تلفن با کانکتور RJ45 با ظرفیت بالا هستند.

کابل‌های اترنت برای ایجاد شبکه‌های محلی (شبکه های محلی) استفاده می‌شوند. حتی می‌توانید کابل اترنت را به جک تلفن وصل کنید، مشروط بر اینکه مودم با استفاده از کابل واقعی اترنت به یک پریز دیواری متصل باشد.

انواع سیم رانژه

با توجه به وجود، انواع سیم و کابل کاربرد هر یک متفاوت است. سیم رانژه سه نوع کلی دارد. داخلی، خارجی و داخلی/خارجی. کابل تلفن طراحی شده برای استفاده خارجی ضخیم‎‌تر است و به گونه‌ای طراحی شده است که در برابر آب و هوا مقاوم باشد، در حالی که کابل‌های داخلی انعطاف پذیرتر هستند و می‌توانند در مکان‌های مختلف استفاده شوند. کابل کشی داخلی/خارجی همه کاره‌ترین گزینه است و هم در داخل و هم در فضای باز قابل استفاده است.

دو تمایز دیگر نیز می‌توان قائل شد:

طناب‎ های تخت در مقابل طناب های مارپیچ

طناب های تخت

اولی تلفن‌ها را به پریزهای دیواری متصل می‎کند در حالی که دومی کابل سیم پیچی است که برای اتصال گیرنده‌ها به گوشی ثابت استفاده می‎شود. کابل سیم پیچی از یک کانکتور جداگانه به خط تلفن اصلی استفاده می‌کند، معمولاً یک RJ9 یا RJ22 کوچک‌تر. می‌تواند طولانی‌تر از چیزی باشد که به نظر می‌رسد. برای مثال، طول یک فوت کابل سیم‌پیچ ممکن است در صورت باز شدن شش فوت طول داشته باشد. فروشگاه و وب سایت برق زوم انواع تجهیزات برقی از جمله طناب‌های مارپیچ و تخت را دارا می‌باشد. 

طناب های مستقیم در مقابل طناب های معکوس

نوع اول عمدتاً برای داده استفاده می‌شود، در حالی که سیم‌های معکوس برای خدمات صوتی هستند. سیم‌های مستقیم دارای چیدمان دقیق و سیم‌های تکراری برای پین کردن اتصالات در دو طرف کابل هستند، در حالی که در کابل‌های معکوس، ترتیب اتصالات منعکس شده است.

کابل تلفن RJ11

یک استاندارد بین المللی و بهترین گزینه برای اتصال خطوط تلفن تک به تک دستگاه‎ها است. این در تنظیمات خانگی و تجاری در سراسر جهان استفاده می‌شود.

کابل‌کشی تلفن در فضای باز

برای سیگنال‌های صوتی، داده‌ها و حتی تلویزیون استفاده می‌شود. این کابل‌های سنگین بر روی تیرهای برق نصب می‌شوند.

انواع کانکتور کابل تلفن

هنگامی که کابل ها به مقصد خود می‌رسند، کاملاً حیاتی است که کانکتور آن‌ها با سوکت مورد نظر آن‌ها سازگار باشد.

دو نوع اصلی اتصال دهنده خط تلفن عبارت است از:

جک ثبت شده (RJ)

جک RJ

این یک استاندارد بین المللی مخابراتی است که بر اساس طراحی مدولار است. کابل پرکاربرد RJ11 و خواهر و برادرهای بزرگ‌تر آن از جمله RJ14 و RJ25، همگی دارای اتصالات تلفن مستطیلی متمایز RJ هستند. آن‌ها معمولاً از پلاستیک شفاف، با تعداد متفاوتی از نقاط تماس یا پین‌ها ساخته می‌شوند.

RJ11 برای اتصال تلفن‌های تک خطی استفاده می‌شود، در حالی که RJ14 و RJ25 به ترتیب با دو و سه خط تلفن سازگار هستند. کانکتورهای RJ11 یا 6P2C یا 6P4C خواهند بود، به این معنی که شش موقعیت حداکثر و دو یا چهار هادی (پایه‌های تماسی) هستند. سیم‌های تلفن دو پین می‌توانند به یک خط تلفن متصل شوند. RJ12 نسخه جدیدتر RJ11 با شش هادی است. با RJ1 سازگار است.

استاندارد بریتانیا BS 6312

این یک استاندارد رقیب برای RJ است که در ابتدا توسط BT در سال 1981 معرفی شد. جعبه‌های اتصال مربعی کابل را محکم با کانکتورهای تلفن BT مستطیلی و مسطح با یک قلاب جانبی به هم متصل می‌کنند. و برای جلوگیری از قطع شدن تصادفی گزینه بسیار خوبی هستند.

کابل‌های آداپتور برای اتصال سوکت‌های BT به RJ دارای کانکتورهای مختلف در هر دو طرف هستند.

هر دو جعبه کابل RJ و BS6312 ممکن است دارای یک تقسیم کننده باشند که برای افزایش سرعت و حداقل تداخل، یک خط را به اتصالات صوتی و داده تقسیم می‌کند.

مشخصات و ساختار سیم رانژه

مشخصات سیم رانژه

اصطلاح هسته به هادی‌های منفرد درون یک کابل اشاره دارد که هر کدام اشکال متفاوتی از داده‌ها را منتقل می‌کنند. در کابل‌های تلفن، آن‌ها معمولاً از سیم مسی با قطر 0.3 تا 0.9 میلی‌متر و یک روکش PVC یا PE عایق ساخته می‌شوند. با این حال، آلومینیوم و آلیاژهای آلومینیوم در حال حاضر محبوبیت پیدا می‌کنند. این‌ها معمولاً دو برابر بزرگ‎تر هستند. کابل‌های تلفن ممکن است حاوی چندین هسته باشند که هر کدام به صورت جفت پیچیده شده‌اند.

اندازه‌های رایج تلفن عبارتند از:

  • دو هسته، یک جفت
  • چهار هسته، دو جفت
  • شش هسته، سه جفت
  • هشت هسته، چهار جفت
  • ده هسته، پنج جفت

جنس سیم رانژه

بسیاری از تولیدکنندگان به منظور پاسخگویی به تقاضای افزایش یافته برای سیم‌های تلفن، شروع به تولید سیم مسی سخت کردند. سپس استفاده از سیم مسی سخت در خطوط انتقال سیم برق و در سراسر صنعت برق گسترش یافت.

اکثر سیم‌های تلفن یک یا چند جفت سیم مسی پیچ خورده هستند. رایج‌ترین نوع 4 رشته‌ای (2 جفت پیچ خورده) است. این شامل سیم‌های قرمز و سبز است که یک جفت را ایجاد می‌کند و سیم‌های زرد و مشکی که جفت دیگر را می‌سازند. یک سیم تلفن فقط به دو سیم نیاز دارد.

خرید و قیمت سیم رانژه

خرید و قیمت

همه ساله بسیاری از بازرگانان سیم تلفن را صادر و وارد می کنند، زیرا تقاضای قابل توجهی برای خرید و تجارت این کالا از تولیدکنندگان برای بازار مصرف داخلی و صادرات به بازارهای کشورهای منطقه وجود دارد.

چین و ایران دو بازار بزرگ سیم تلفن هستند. آمارهای عمومی نیاز سالانه ایران به سیم تلفن را بین 6 تا 7 میلیون دلار نشان می دهد که تولیدکنندگان داخلی تنها حدود 2000 سیم از آن را تشکیل می‌دهند. قیمت کابل تلفن یا سایز کابل برق بسته به جنس، اندازه، برند و بسیاری موارد دیگر وابسته است. ​

بنابراین برای اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت این کابل با وب سایت و فروشگاه برق زوم تماس بگیرید.

نتیجه گیری 

سیم رانژه یا سیم تلفن در بازارهای ایران و چین به صورت انبوه تولید و صادر می‌شوند. این سیم دارای کاربردهای مختلفی است که معمولا بیش از همه برای تلفن و اینترنت استفاده می‌شوند. بسته به این که این نوع کابل داخل یا خارج از خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است جنس و اندازه آن تغییر پیدا می‌کند.

در زمان خرید از فروشگاه و وب سایت برق زوم، تمامی نکات لازم به شما گفته می‌شود. 

 

سوالات متداول مقاله سیم رانژه چیست؟ مشخصات و کاربردهای آن

1- سیم رانژه چیست؟

سیم رانژه یا سیم تلفن برای اتصالات خطوط تلفن و همچنین آیفون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2- سیم تلفن چند نوع است؟

  • طناب‎‌های تخت در مقابل طناب‌های مارپیچ
  • طناب‌های مستقیم در مقابل طناب‌های معکوس
  • کابل تلفن RJ11

3- جنس سیم رانژه چیست؟

معمولا از جنس مس و آلومینیوم هستند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09128929396
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.