بهترین روش تشخیص سیم و کابل غیر استاندارد

از آنجا که استفاده از انواع کابل و سیم برق به دلیل توسعه تکنولوژی ها و فناوری های مختلف از این اقلام به ویژه شبکه توزیع، انتقال و مصرف برق روز به روز افزایش می یابد، از همین رو تشخیص سیم و کابل غیر استاندارد از محصولات مرغوب بسیار مهم است. زمانی که برای خرید انواع کابل مانند کابل افشان به بازار مراجعه می کنید انواع زیادی از برندهای معروف و ناشناخته را مشاهده می کنید، که با قیمت های مختلفی به فروش می رسند. اگر پیش از خرید مطالعه و شناخت کافی درباره تشخیص سیم و کابل غیر استاندارد نداشته باشید، ممکن است به دلیل سهل انگاری در این موضوع متحمل خسارات سنگین جانی و مالی شوید.

آشنایی با استاندارد سیم و کابل

استاندارد سیم و کابل | برق زوم

امروزه بسیاری از تجهیزات و لوازمی که به صورت عمومی مورد استفاده است دارای شاخصه های استانداردی است که همین موضوع سطح ایمنی را افزایش داده است. استاندارد سیم و کابل نیز به عنوان اقلام پر کاربرد در ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری، ورزشی و…. نیز از جمله تجهیزاتی است که به دلیل مخاطرات سنگین و جبران ناپذیر امروزه از استانداردهای مشخصی در سطح ملی و بین المللی برخوردار است. اگرچه در گذشته بسیاری از انواع کابل و سیم از خارج کشور وارد میشد اما در سال های اخیر بسیاری از شرکت های ایرانی مانند شرکت سیم و کابل همدان بخش زیادی از نیاز مشتریان را فراهم می کنند. این تولیدات غالبا مطابق استانداردهای جهانی است. از همین رو مشتریان به خوبی می دانند در زمان خرید سیم و کابل باید توجه لازم را به استاندارد این اقلام داشته باشند. از شناخته شده ترین فاکتورهای استاندارد در کابل و سیم شامل موارد زیر می باشد:

1- استاندارد جهانی کابل به شکل IEC 60227 و VDE 0281 نشان داده می شود

2- استاندارد ملی ایران نیز با کد ISIRI 607 مشخص می شود

3- در استاندارد ملی ایران حرف X برای گروه اصلی سیم و Y برای کابل است

4- عدد صفر برای سیم کشی های نصب ثابت گروه اصلی سیم ها است که شامل موارد زیر می باشد:

  • عدد 01 برای سیم هایی با یک رشته هادی انعطاف ناپذیر مفتول برای مصارف عمومی است
  • عدد 02 دارای یک رشته هادی و منعطف برای مصارف عمومی است
  • عدد 05 سیمی با رشته هادی مفتولی برای سیم کشی داخلی با محدودیت استفاده در دمای بیشتر از 70 درجه سانتیگراد است
  • عدد 06 با یک رشته هادی افشان برای سیم کشی های داخلی با محدودیت استفاده در دمای بیشتر از 70 درجه سانتیگراد است
  • عدد 07 با یک رشته سیم هادی مفتولی برای سیم کشی داخلی با دمای کمتر از 105 سانتیگراد است
  • عدد 08 نیز سیمی با رشته های افشان برای سیم کشی های داخلی برای استفاده در دماهای زیر 105 درجه سانتیگراد است

5- عدد 1 نیز کابل هایی برای استفاده در سیم کشی نصب ثابت است

6- عدد 5 برای کابل های منعطف و کاربری های معمولی می باشد

7- عدد 7 برای کابل های منعطف با کاربری خاص مانند استفاده در آسانسور و اتصالات غیر ساکن می باشد

در صورتی که نیاز به خرید هر یک از انواع این کابل ها داشته باشید می توانید با بررسی برندهای مختلف عرضه شده در شرکت برق زوم اقدام به خرید کنید. کابل های عرضه شده در این شرکت تماما از برندهای شناخته شده و دارای استاندارد ملی و بین المللی است که می توانید به تناسب نیاز خود بهترین گزینه را با مناسب ترین قیمت خریداری نمایید.

بررسی علل غیر استاندارد بودن انواع سیم و کابل

علل غیر استاندارد بودن انواع سیم و کابل

از آنجا که سیم و کابل های غیراستاندارد آسیب های جانی و مالی زیادی به همراه دارد از همین رو شناخت و تشخیص آن از نمونه های استاندارد مهم است. شاید برای شما سوال باشد که به چه علت باید غیراستانداردبودن کابل های برق بررسی شود؟

در پاسخ به این سوال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمن نبودن کابل های غیر استاندارد که منجر به آتش سوزی و برق گرفتگی می شود
  • ناخالص بودن هادی به کار رفته در کابل می تواند منجر به افت ولتاژ و نوسان در انتقال و توزیع برق شود که در نهایت مخاطراتی مانند آتش سوزی را به همراه دارد
  • آسیب به لوازم برقی و افزایش مصرف انرژی از دیگر مضراتی است که کابل های نامرغوب به همراه دارد
  • کاهش عمر کابل و تحمیل هزینه های سنگین و چندباره مورد دیگری است که بی توجهی به استاندارد کابل به همراه دارد
  • افزایش هزینه های بهره برداری، تعمیر و نگهداری نیز به دلیل غیراستاندارد بودن کابل ها می تواند به هر ماه داشته باشد

نحوه تشخیص کابل استاندارد

نحوه تشخیص کابل استاندارد | برق زوم

زمانی که می خواهید استاندارد انواع سیم و کابل را بررسی کنید گزینه های مختلفی را می توانید مدنظر قرار دهید. از جمله نشانه هایی که می تواند شما را در تشخیص استاندارد بودن کابل مطمئن کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- حک شدن علامت استاندارد ISIRI روی کابل:

این علامت و اطلاعات کابل به طور تقریبی در فواصل 55 سانتی متری کابل حک شده و این علائم و نشانه ها به راحتی قابل پاک کردن نیست. این مشخصه ساده ترین راه تشخیص کابل و سیم استاندارد است.

2- ضخامت مجاز کابل و روکش آن:

کابل های استاندارد دارای سطح مقاطع مشخصی است، این موضوع را می توان با برش دادن صاف از سطح مقطع کابل می توان مشاهده کرد.

3- شکل ظاهری کابل:

کابل های استاندارد دارای شکل ظاهری منظم و تمیزی است. این در حالی است که کابل های غیر استاندارد دارای شکل ظاهری نامناسب مانند فرورفتگی یا برآمدگی در قسمت های مختلف کابل است که این موضوع نوسانات برقی و سیگنالی به همراه خواهد داشت. تشخیص این موضوع به صورت بررسی چشمی کامل قابل مشاهده است.

4- اتصالات پیوندی به کار رفته در کابل:

این اتصالات عامل اصلی کیفیت و سرعت انتقال سیگنال ها از کابل است. در صورتی که این اتصالات استاندارد نباشد بخش هایی از کابل دچار داغی، فرورفتگی یا برآمدگی می شود.

5- کیفیت عایق پی وی سی کابل:

عایق کابل های استاندارد از پی وی سی با کیفیت ساخته شده که مقاومت عایق بودن کابل را تا حد زیادی تقویت می کند اما اگر از عایق نامرغوب در کابل استفاده شده باشد، کابل ها در زمان استفاده دچار پارگی می شود. علاوه بر اینکه استفاده از این کابل ها خطر برق گرفتگی و آتش سوزی را نیز افزایش می دهد.

6- تشخیص جنس هادی کابل:

زمانی که می خواهید انواع کابل و سیم را خریداری کنید، شناخت نوع هادی اهمیت زیادی دارد. از آنجا که مس و آلومینیوم آلیاژهای مورد استفاده در کابل به عنوان هادی است از همین رو تشخیص کابل‌های مسی از آلومینیومی نیز اهمیت زیادی دارد. در واقع علاوه بر شناخت استانداردهای هادی به کار رفته در آن باید بتوانید جنس آن را نیز تشخیص دهید. به طور مثال مس به کار رفته در کابل از نوع مس آنیل شده است که نباید به هیچ عنوان اکسیده شده باشد، برخی از تولیدکنندگان محصولات تقلبی از آلومینیوم هایی با روکش مس استفاده می کنند و آن را به فروش می رسانند. از همین رو اگر قصد خرید کابل های آلومینیومی را دارید حتما با برش سطح مقطع کابل از جنس هادی و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.

نتیجه گیری

استفاده از انواع کابل و سیم در شبکه های خانگی، اداری، تجاری و…. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و نیاز انسان ها افزایش چشمگیری دارد. اما نکته مهمی که باید در این بین مورد توجه قرار گیرد فعالیت سودجویان برای سواستفاده از این نیاز است. برخی افراد با تولید کابل و سیم غیراستاندارد و کاهش هزینه های فروش این محصولات آسیب های جبران ناپذیر مالی و جانی را رقم می زنند. از همین رو لازم است با آشنایی کلی درباره استاندارد کابل و سیم بهترین محصولات مطابق استانداردهای داخلی و خارجی برای کاربری های مختلف خریداری شود. امروزه شرکت های زیادی اقدام به فروش انواع کابل با برندهای مختلف می کنند. شرکت برق زوم عرضه کننده انواع کابل با برندهای شناخته شده داخلی و خارجی است که شما می توانید برای تامین نیازهای خود بهترین محصولات را مطابق استانداردهای روز با قیمت مناسب به صورت آنلاین و حضوری خریداری کنید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

سوالات متداول

1- نحوه تشخیص کابل استاندارد چیست؟

حک شدن علامت استاندارد ISIRI روی کابل، شکل ظاهری کابل، ضخامت مجاز کابل و روکش آن، اتصالات پیوندی به کار رفته در کابل، کیفیت عایق پی وی سی کابل و تشخیص جنس هادی کابل مهمترین فاکتورها در تشخیص کابل مجاز است.

2- مهمترین مخاطرات کابل های غیر استاندارد چیست؟

ایمن نبودن، ناخالص بودن هادی و بروز آتش سوزی، کاهش عمر کابل، افزایش هزینه های بهره برداری و نگهداری، به خطر افتادن لوازم برقی و…

3- شکل ظاهری کابل های غیر استاندارد به چه صورت است؟

کابل های غیر استاندارد دارای شکل ظاهری نامناسب مانند فرورفتگی یا برآمدگی در قسمت های مختلف کابل است که این موضوع نوسانات برقی و سیگنالی به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09123572428
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.