کابل NYY چیست و چه کاربردی دارد؟

خانواده کابل‌های NYY مجموعه‌ای نسبتاً گسترده و همه کاره از کابل‌ها هستند که می‌توانند در طیف وسیعی از کاربردهای برق مورد استفاده قرار گیرند. با این حال کابل NYY چیست؟ مزایای استفاده از ان چیست؟

 انتخاب اینکه کدام یک از مشخصات کابل NYY برای پروژه مناسب‌تر است، مستلزم درک این است که هر کد مشخصات مخفف چیست. به عنوان مثال، داشتن درک عمیق از معنای کابل NYY در مقابل معنای کابل NYM می تواند به برقکاران و مهندسان کمک کند تا تصمیم بگیرند که آیا یک کابل واحد مورد نیاز است یا یک کابل با چندین کابل هسته‌ای.

در این مقاله، برخی از اصول اولیه خانواده کابل‌های NYY را بررسی می‌کنیم و پیشنهاداتی را در مورد اینکه چگونه می‌توانید هنگام خرید بهترین انتخاب را داشته باشید، ارائه می‌کنیم.

هدف از نامگذاری سیم و کابل چیست

جدا از پاسخ سوال  کابل NYY چیست؟ باید از هدف نامگذاری سیم‌ها و کابل‌ها نیز مطلع شوید؛ چرا که به خرید و انتخاب بهتر به شما کمک خواهند کرد. 

برچسب گذاری کابل و سیم در شناسایی، مونتاژ و تعمیر تابلوهای کنترل الکتریکی، مهار سیم‌ها و سیستم‌های داده/ارتباطات بسیار مهم هستند. این یک هزینه اولیه است که در زمان نیاز به تغییرات یا تعمیرات در سیستم‌هایی که روی آن کار می‌کنید، الزامی تست. البته در زمان و هزینه‌های نیروی کار صرفه جویی می‌کند.

پس از دنبال کردن کدهای رنگ انواع سیم و کابل مناسب، چندین نشانگر سیم و برچسب کابل وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید.

در اینجا سه سؤال کلیدی وجود دارد که باید به آن‌ها پاسخ دهید که به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که کدام نوع نشانگر یا برچسب بهترین است.

  • برچسب‌ها در معرض چه محیط یا مواد شیمیایی قرار می‌گیرند؟
  • آیا سیم‌ها را قبل یا بعد از اتمام کار علامت گذاری می‌کنید؟
  • گیج سیمی که علامت گذاری می‌کنید چیست؟

کابل NYY چیست؟

سیم NYY چیست؟

وقت آن رسیده است که به سراغ پاسخ سوال کابل‌ NYY چیست؟ برویم. کابل‌های NYY که یکی از پرکاربردترین انواع کابل‌ها هستند، می‌توانند به عنوان کابل‌های برق فشار ضعیف با عایق PVC نیز تعریف شوند.

در خانواده کابل NYY، کابل NYY O به طور گسترده در کاربردهای انتقال و توزیع برق استفاده می‌شود. هر یک از حروف در “NYY” معنای واقعی کابل NYY را نشان می‌دهند، که عبارت است از:

  1. N مخفف Copper core است.
  2. Y، یک عایق PVC (داخلی) را مشخص می‌کند.
  3. Y، کابلی را با نصب PVC بیرونی مشخص می‎کند.

با استفاده از این اختصارات، به راحتی می‌توان معنی کابل NYY را درک کرد که یک کابل با یک یا چند هسته مسی عایق شده با PVC و با غلاف PVC بیرونی ساخته شده است. هر دو Y مخفف مشخصات کابل NYY است که PVC را مشخص می‌کند. یکی برای پوشش هسته داخلی و دیگری برای پوشش خارجی. “N” یک کابل با هسته مسی را مشخص می‌کند. علاوه بر این، هنگام بررسی برگه مشخصات کابل NYY، ممکن است با کابلی با برچسبی مانند NYY 185 مواجه شوید. این داده‌های عددی گیج کابل را مشخص می‌کند( 185 میلی متر).

کاربرد کابل NYY

حال که پاسخ سوال کابل‌ NYY چیست؟ را دریافت کردید لازم است کمی درباره کاربرد این نوع کابل نیز بدانید. 

انتظار می‌رود کابل‌های NYY بسته به منطقه استفاده و هدفشان، ویژگی‌های خاصی داشته باشند. به ویژه در ساختمان‌های نیمه هوشمند و هوشمند، سینماها، مدارس، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، تئاترها، مراکز خرید، کارخانه‌ها، تونل‌ها و مکان‌های مشابهی که افراد در آن‌ها به صورت متراکم قرار دارند یا در مکان‌هایی که اشیای قیمتی در آن قرار دارند، استفاده از کابل‌های NYY اغلب ترجیح داده می‌شود. کابل‌های NYY می‌توانند به عنوان کابل‌های انرژی در زیر زمین، خارج از منزل و داخل ساختمان، در آب شیرین، کانال‎های کابلی، زیرزمینی، نیروگاه‌ها، تاسیسات تابلو برق، نیروگاه‌ها و آب نمک استفاده شوند. با این حال، نباید از نظر دور داشت که با توجه به منطقه استفاده و هدف، باید مدل مناسب را ترجیح داد. برخی از افراد از سیم افشان برای تاسیسات داخلی ساختمان هم استفاده می‌کنند. 

علاوه بر این‌ها، در صورت وجود خطراتی مانند ضربه، کرنش، حضور جوندگان در محیط، تصمیم گیری در مورد انتخاب روکش مناسب یا نیاز به زره پوش برای عملکرد کابل بسیار مهم است.

کابل‌ها ممکن است نیاز به خواص حفاظتی مختلفی در برابر عناصری مانند روغن، رطوبت و مواد شیمیایی در محیط داشته باشند. اگر سیگنال دیگری در محیط وجود داشته باشد که ممکن است سیگنال ارسالی را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن است نیاز به محافظ ایجاد شود. انواع محافظ نیز باید توسط افرادی که تجربه و صلاحیت لازم را دارند، بسته به محیط و ویژگی‌های سیگنال تعیین شود. در تاسیسات ساختمانی شما می‌توانید از کابل افشان نیز استفاده کنید. 

انواع کابل NYY

انواع کابل

طیف کابل های NYY شامل کابل های NYY-J و NYY-O می‎شود. این‌ها کابل‌های برق و کنترل اروپایی پرکاربرد هستند که برای نصب سیم کشی ثابت با ولتاژ 600/1000 ولت طراحی شده‌اند.

ساختار NYY-O با NYY-J متفاوت است؛ زیرا سیم ارت سبز/زرد ندارد.

این کابل‌های مشکی NYY دارای غلاف بیرونی تثبیت شده در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند که آن‌ها را برای قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید مناسب می‌کند. آن‌ها دارای محدوده دمایی 15- تا 70 درجه سانتیگراد در حالت ثابت و -5- تا 50 درجه سانتیگراد در حالت خم شدن هستند. جدا از انواع نام برده شده شما در فروشگاه برق زوم می‌توانید از انواع کابل شبکه و دیگر تجهیزات شبکه را پیدا و خریداری کنید.

ساختار کابل NYY

جدا از سوال کابل‌ NYY چیست؟ آیا با ساختار کابل آشنا هستید؟ 

آگاهی از ساختار کابل NYY به شما در انتخاب بهترین نوع کابل کمک خواهد کرد. این نوع کابل از چند قسمت تشکیل شده است که عبارت است از:

  • هادی: هادی هسته مسی استاندارد، شامل سیم تک هسته‌ای، چند هسته‌ای یا رشته‌ای در صورت نیاز.
  •  عایق: پلی وینیل کلراید (PVC) در درجه اول به عنوان یک ماده عایق برای محافظت از هادی و جلوگیری از اتصال کوتاه سیم یا کابل استفاده می‌شود.

کابل NYY-J چیست؟

کابل NYY-J

چنانچه پاسخ سوال کابل‌ NYY چیست؟ را به خوبی درک کردی به سراغ معرفی انواع این کابل می‎رویم.

این کابل NYY-J یک کابل برق و کنترل پرکاربرد است که اغلب در سیم کشی‌های برق خانگی و تجاری یافت می‌شود. کابل علاوه بر استفاده در تاسیسات ثابت، برای دفن مستقیم و دفن در بتن با رعایت دمای عملیاتی طراحی شده است.

کابل تک هسته‌ای مسی لخت با PVC با ترکیبات پرکننده روی مجموعه هسته است. غلاف PVC در برابر شعله مقاوم است و به کابل اجازه می‌دهد در فضای داخلی خشک، مرطوب استفاده شود. کابل NYY-J همچنین در برابر اشعه ماوراء بنفش بسیار مقاوم است و بنابراین می‌تواند در فضای باز نیز استفاده شود.

کابل NYY-J که می‌تواند در هوای آزاد و زیر زمین نصب شود، کابل برق همه کاره‌ای را ارائه می‌دهد که باید در مواردی که خطر آسیب مکانیکی بعید است استفاده شود. به این ترتیب می توان از آن در آجرکاری و بتن استفاده کرد . NYY-Jable اغلب در موارد استفاده می‌شود. در زمان خرید از فروشگاه و وب سایت برق زوم به سایز کابل برق نیز توجه داشته باشید.

  • نیروگاه‌ها
  • تابلوهای توزیع کننده
  • شبکه های مشترکین

کابل NYY-O چیست؟

NYY-O یک رسانای جامد، دارای روکش پی وی سی مشکی، 600/1KV و کابل کنترلی و بدون سیم زمین سبز/زرد تایید شده است. این کابل‌های برق برای تامین انرژی در کانال‌های کابل، نیروگاه‌ها، تابلوهای صنعت و توزیع و برای شبکه‌های مشترکین طراحی شده‌اند. همچنین ممکن است در آجرکاری و بتن به استثنای کابل کشی در بتن لرزان یا فشرده استفاده شود. کابل‌های NYY-O را می‌توان در هوای آزاد، زیرزمینی، در آب و در محیط‌های داخلی که آسیب‌های مکانیکی انتظار نمی‌رود نصب کرد. روکش مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش امکان استفاده در فضای باز را فراهم می‌کند. اما به نظر شما از کابل شبکه میتوان به جای کابل NYY-O استفاده کرد؟

تفاوت کابل NYY-O با NYY-J

تفاوت کابل

علاوه بر دریافت پاسخ سوال کابل‌ NYY چیست؟، آشنایی با مزایا، انواع و کاربرد کابل، بهتر است کمی هم از تفاوت موجود میان کابل NYY-O با NYY-J بدانید. 

ساختار NYY-O با NYY-J تفاوت دارد؛ زیرا NYY-O ارت سبز/زرد ندارد. علاوه بر این، هر دو نوع را می توان در هوای آزاد، زیر زمین، در آب و همچنین در آجرکاری و بتن به استثنای بتن لرزان یا فشرده نصب کرد.

نتیجه گیری 

با مفهوم دقیق کابل NYY چیست؟ آشنا شدید. این کابل را می توان به راحتی در مناطقی که فشار مکانیکی زیادی وجود ندارد استفاده کرد. از آنجایی که دارای ساختار مقاوم در برابر دما هستند، می توان آنها را به راحتی در مناطق کاربردی که تنش مکانیکی وجود ندارد، در ایستگاه های انرژی، روشنایی شبکه، تاسیسات داخلی ساختمان، تاسیسات داخلی به عنوان کابل های ساختمانی عمومی، کانال های کابل، تاسیسات صنعتی، لوله ها و … استفاده کرد. برای تهیه این کابل‌ها و دریافت قیمت سیم مفتولی می‌توانید از فروشگاه و وب سایت برق زوم کمک دریافت کنید. 

سوالات متداول مقاله کابل NYY چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل NYY چیست؟

این کابل به دلیل ساختار منحصر به فردی که دارد در مناطق مختلفی مثل زیر زمین، مناطق مرطوب، تاسیسات و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

چند نوع کابل کابل NYY وجود دارد؟

  1. کابل  NYY-J 
  2. کابل NYY-O

تفاوت بین کابل NYY-O و کابل  NYY-J چیست؟

تفاوت آن در ساختاری است که دارد. کابل NYY-O دارای ارت سبز/زرد نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09128929396
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.