مزایای استفاده از داکت برق چیست؟

داکت‌های برق که به عنوان کانال کابل نیز شناخته می‌شوند، جزء جدایی ناپذیر تاسیسات برقی و مخابراتی هستند. داکت برق به گونه‌ای طراحی شده‌ است که از سیم‌ها و کابل‌ها در برابر آسیب‌های خارجی محافظت می‌کند؛ همچنین آن‌ها را مرتب نگه می‌دارد و کارایی و ایمنی را تضمین می‌کند. داکت برق مزایای بسیار زیادی در صنعت برق و مخابرات دارد که ما در این مقاله علاوه بر بررسی چیستی داکت برق به مزایای آن نیز می‌پردازیم.

داکت برق چیست؟

داکت برق یک سیستم لوله کشی است که برای حمل سیم کشی برق در مصارف خانگی، تجاری و صنعتی استفاده می‌شود. آن‌ها اساسا مجراها یا کانال‌هایی هستند که برای قرار دادن، سازماندهی و محافظت از سیم‌ها و کابل‌های برق طراحی شده‌اند. کانال‌های سیم‌کشی در انواع و اندازه‌های مختلفی وجود دارند که با توجه به محیط نصب و نوع سیم‌هایی که در نظر گرفته شده‌اند، نیازهای متفاوتی را برآورده می‌کنند.

یک داکت معمولاً از فلز، پلاستیک یا فیبر ساخته شده است. داکت‌ها بر اساس ضخامت دیوار، طبقه بندی می‌شوند. انتخاب داکت‌های برق به کاربرد، کاربری، نوع ساختمان و غیره بستگی دارد.

کاربردهای داکت برق

ساختمان شما چه مسکونی باشد و چه تجاری، کانال‌های برق اغلب هنگام نصب سیم کشی جدید، مورد نیاز هستند. باید در هر منطقه‌ای که سیم‌ها از دیوارها، سقف‌ها یا کف عبور کنند استفاده شوند و باید طبق قوانین ساختمانی محلی و استانداردهای ایران نصب شوند. استفاده از داکت‌های سیم کشی به چند دلیل مهم است.

هدف اصلی این است که سیم‌ها و کابل‌های شبکه را در برابر خطرات احتمالی مانند ضربه، نشت مواد شیمیایی یا شرایط محیطی مانند دما و رطوبت شدید محافظت کنند. علاوه بر این، داکت‌های برق با کاهش خطر آتش سوزی الکتریکی، که می‌‎تواند به دلیل کابل‌های فرسوده یا آسیب دیده رخ دهد، به ایمنی یک تاسیسات کمک می‌کنند. به طور کلی کاربرد داکت برق را می‌توان در 3 مورد زیر دسته بندی کرد.

  • سازماندهی: داکت‌های سیم کشی برای حفظ نظم در مناطقی با تراکم بالا کابل‌ها بسیار مهم هستند. این نه تنها فرآیند نصب را ساده می‌کند، بلکه تعمیر و نگهداری یا عیب یابی آینده را کارآمدتر می‌کند.
  • ایمنی: با جدا نگه داشتن کابل‌ها، کانال‌های سیم کشی خطر برق گرفتگی و اتصال کوتاه را کاهش می‌دهند. آن‌ها همچنین برای جلوگیری از هرگونه تماس با سایر تجهیزات بالقوه خطرناک عمل می‌کنند.
  • حفاظت: کانال‌های سیم کشی کابل‌ها را از آسیب فیزیکی که ممکن است در اثر ضربه، سایش یا شرایط محیطی رخ دهند، محافظت می‌کنند.

انواع داکت های برق

انواع داکت

پیکربندی به طور کلی بر اساس کاربرد مورد نظر داکت تعیین می‌شود. نوع مجرای انتخابی شما به کار ساخت و ساز در دست بستگی دارد. مجرای برق در اندازه‌ها و مواد مختلفی وجود دارند، بنابراین مهم است که یکی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده کند.

1- داکت ساده 

داکت ساده که به آن داکت بدون شکاف (مجرای سیم کشی جامد که هیچ انگشت یا شکافی ندارند) هم گفته می‌شود، بدون هیچ شکافی هستند. آن‌ها حداکثر محافظت را ارائه می‌دهند و زمانی استفاده می‌شوند که سیم‌ها نیاز به تغییر منظم نداشته باشند. داکت‌های بدون شکاف در پانل‌هایی که نیازی به شکاف نیست، محافظت کلی از کابل را فراهم می‌کنند.

2- داکت شیاردار

داکت شکافدار، مجرای سیم کشی دارای شیار است. به عنوان مثال، کانال‌های شیاردار استاندارد مسیریابی آسان سیم‌های انتهایی و پشتیبانی کافی از کابل را فراهم می‌کنند. این مدل از طریق یک سری شکاف در طول مجرا مشخص می‌شود. این شکاف‌ها به کابل‌ها اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز به راحتی اضافه یا جدا شوند.

3- داکت شکاف باریک

شبیه به داکت‌های شکاف دار هستند اما دارای شکاف‌های باریک‌تر هستند. آن‌ها به ویژه در هنگام برخورد با کابل‌های کوچک‎‌تر، مانند ارتباطات راه دور یا مراکز داده، مفید هستند. برای خرید این نوع داکت می‌توانید از وب سایت برق زوم کمک بگیرید. 

4- داکت قرنیزی 

این نوع داکت از نظر ظاهری کمی متفاوت با دیگر داکت‌ها است. داکت قرنیزی در برابر آب، رطوبت و به طور کلی عوامل طبیعی و محیطی بسیار مقاوم است. داخل این داکت قرنیزی برق به گونه‌ای طراحی شده است که برای جای گزاری سیم‌ها و کابل‌ها مناسب است. 

5- داکت کف خواب یا زمینی

داکت زمینی

این نوع داکت برای سیم‌کشی‌ها و کابل‌هایی که بر روی سطح زمین قرار دارند، طراحی شده است. داکت کف خواب را می‌توانید در اندازه و رنگ‌های مختلف سفارش دهید.

6- داکت های دیواری

سیم‌ها و کابل‌هایی که بر روی سطح دیوار یا کناره‌های ساختمان ایجاد می‌شوند، برای پنهان شدن می‌توانند از داکت‌های دیواری استفاده کنند. سفارش این نوع داکت هم در سایزها و رنگ‌های مختلف امکان پذیر است. 

انتخاب کانال‌های سیم کشی می‌تواند به طور قابل توجهی بر کارایی، ایمنی و طول عمر هر تاسیسات الکتریکی یا مخابراتی تأثیر بگذارد. بنابراین درک گزینه‌های مختلف موجود و مزایای مربوط به آن‌ها بسیار مهم است.

استفاده از داکت برق چه مزیت هایی دارد؟

از ابتدا تا به الان کم و بیش درباره مزایای استفاده از داکت برق توضیح داده‌ایم. اما در این بخش به صورت مفصل به بررسی مزایای داکت‌ها می‌پردازیم تا شما با سایر این مزایا نیز آشنا شوید.

محافظت از سیم ها و کابل ها

 داکت برق به عنوان یک محفظه محافظ عمل می‌کند که از آسیب یا فرسودگی عایق سیم جلوگیری می‌کند. همچنین از آب، گرد و غبار و سایر خطرات احتمالی مرتبط با محیطی که در آن نصب شده است، محافظت می‌کند.

نصب آسان

نصب راحت

داکت برق به گونه‌ای طراحی شده است که نحوه نصب داکت برق آسان باشد، با حداقل ابزار و مواد مورد نیاز. این کار آن را مقرون به صرفه می‌کند و تضمین می‌کند که نصب می‌تواند به سرعت انجام شود.

انطباق با کدهای برق

استفاده از داکت انطباق با قوانین محلی ساختمان و سایر مقررات مربوط به سیم کشی را تضمین می‌کند. این امر به ویژه در مورد ایمنی مهم است.

دوام و طول عمر

اکثر انواع سیم و کابل برق برای استفاده طولانی مدت طراحی شده‌اند. این بدان معناست که برای سال‌ها نیازی به تعویض آن نخواهید داشت و آن را به سرمایه‌گذاری عالی برای هر پروژه تبدیل می‌کند.

فاکتورهایی که در انتخاب داکت های سیم کشی باید در نظر گرفته شوند

هنگام انتخاب داکت برق مناسب برای یک نصب خاص، چندین فاکتور باید در نظر گرفته شود:

  • نوع نصب

اولین موردی که باید بدان توجه داشته باشید، نوع نصب است. چه یک ساختمان مسکونی، یک مرکز تجاری یا یک مرکز داده باشد. هر نوع بر اساس تعداد کابل‌ها و ماهیت محیط به نوع متفاوتی از داکت‌های سیم کشی نیاز دارند.

  • جنس

داکت‌های سیم کشی را می‌توان از مواد مختلفی از جمله پلاستیک، فلز و فایبرگلاس ساخت. انتخاب ماده باید به عواملی مانند دما، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و تاثیر فیزیکی مورد انتظار در محیط نصب، بستگی داشته باشد.

  • اندازه

اندازه داکت ها

اندازه داکت باید بر اساس تعداد و قطر کابل‌هایی که برای قرار دادن آن نیاز دارد، انتخاب شود. ضروری است که مقداری فضا، برای انجام کارهای اضافی یا اصلاحات بعدی باقی بماند.

  • مطابقت با استانداردها

بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که کانال سیم کشی انتخاب شده با استانداردهای ایمنی و عملکرد مربوطه مطابقت داشته باشند. این تضمین می‌کند که داکت‌ها، قابل استفاده و ایمن هستند. زمانی که برای خرید داکت به وب سایت برق زوم مراجعه می‌کنید به شما تمامی این موارد و نکات گفته می‌شود. 

قیمت داکت برق

نوع داکت برق، برند، اندازه و جنسی که برای تولید آن به کار گرفته شده است، در قیمت داکت برق تاثیر زیادی دارد. اما به دلیل دوام و طول عمر بسیار بالا شما باید به دید یک سرمایه‌گذاری نگاه کنید؛ البته هم سرمایه گذاری جانی و هم مالی!

هزینه‌های مقرون به صرفه داکت‌ها موجب شده است که در زمان استفاده تنها به کیفیت آن‌ها توجه شود و چندان هزینه‌های مربوط به داکت جلب توجه نکند. با این شما برای استعمال از قیمت داکت برق می‌توانید از طریق سایت برق زوم اقدام کنید.

نتیجه گیری 

در نتیجه، داکت‌های سیم کشی نقش مهمی در تاسیسات الکتریکی و مخابراتی ایفا می کنند و حفاظت، سازماندهی و ایمنی کابل ها و سیم ها را تامین می کنند. آنها در انواع و اندازه های مختلف برای برآوردن نیازهای مختلف تاسیسات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب داکت برق باید بر اساس نوع نصب، جنس کانال، اندازه و مطابقت با استانداردهای مربوطه با دقت انجام شود. همانطور که ما به آینده نگاه می کنیم، پیشرفت های فناوری نویدبخشی در زمینه ساخت و تولید داکت صورت می‌گیرد. با این حال انتخاب داکت‌های باکیفیت و خرید آن‌ها از مکان‌ها و مغازه‌های مناسب، کیفیت کاری شما را بالا می‌برد. برای تهیه انواع داکت‌های برق و تجهیزات مربوط به برق می‌توانید به وب سایت برق زوم مراجعه کنید.

سوالات متداول مقاله مزایای استفاده از داکت برق

داکت برق چیست؟

داکت برق یک جزء حیاتی در ساختمان و فرآیند ساخت و ساز است که برای محافظت، سازماندهی و مسیر سیم کشی برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از داکت‌ها چیست؟

  1. نصب آسان 
  2. مقرون به صرفه 
  3. دوام و طول عمر 
  4. و …

کاربرد داکت‌های برق چیست؟

داکت‌های برق در تاسیسات ساختمانی برای محافظت از سیم‌ها و کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09128929396
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.