کابل knx چیست؟ مشخصات کابل KNX و قیمت آن

کابل knx یک استاندارد برای سیستم‌های کنترل و خانه‌های هوشمند است که به منظور اتصال و ارتباط بین مختلف تجهیزات مورد استفاده در یک سیستم خانه‌هوشمند به کار می‌رود. این استاندارد به وسیله‌ی یک کابل ارتباطی، سیگنال‌های کنترلی و داده‌ها را بین دستگاه‌های مختلف ارسال و دریافت می‌کند تا امکان کنترل نورپردازی، سیستم‌های گرمایش و سرمایش، سیستم‌های امنیتی و سایر وسایل خانه‌هوشمند را فراهم سازد.

استفاده از کابل‌های KNX به عنوان یک استاندارد، از تعامل و ارتباط بین دستگاه‌های مختلفی که از تولیدکنندگان مختلفی می‌آیند پشتیبانی می‌کند و این امر به کاربران امکان می‌دهد تا محصولات مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده و در یک سیستم کلی مدیریت کنند. در ادامه این مقاله از برق زوم همراه ما باشید تا به صورت دقیق تر با کابل knx و کاربرد های آن آشنا شویم.

کابل knx چیست؟

کابل knx

  از انواع سیم و کابل KNX برای هوشمندسازی تجهیزات و سیستم‌های ساختمان‌ها و یا ساختمان‌های تازه ساخت استفاده می‌شود. این کابل‌ها به صورت اصلی برای ارتباط با تجهیزات مدیریت ساختمان  از جمله سیستم‌های صوتی، سیستم‌های روشنایی و چراغ، کنترل سیستم‌های تهویه و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کابل‌ها به عنوان رابط اصلی بین تجهیزات کنترل هوشمند عمل می ‌کنند و باید برای انتقال داده‌ها و اعمال الکتریکی دارای قابلیت اطمینان و کارایی بالا باشند.

همچنین برای راحتی استفاده، کابل‌های KNX معمولاً دو زوج کابل با رنگ‌های خاص دارند؛ به طور معمول قرمز/مشکی و زرد/سفید. زوجی که به رنگ قرمز و مشکی است برای انتقال اطلاعات و تغذیه دستگاه‌ها به کار می‌رود، در حالی که زوج دیگر بیشتر برای انتقال توان به کار می‌رود.

مهم‌ترین ویژگی‌های کابل شبکه KNX مربوط به سرعت انتقال داده و حداکثر طول کابل است. این کابل‌ها می‌توانند داده‌ها را با سرعت استاندارد 9600 بیت بر ثانیه منتقل کنند و حداکثر طول مجازی آنها ۱۰۰ متر است. این نکته بسیار حیاتی است زیرا حفظ این استاندارد در طراحی و استفاده از کابل‌های KNX، عملکرد بهتر و پایداری سیستم هوشمندسازی را تضمین می‌کند.

مشخصات فنی کابل KNXمشخصات کابل KNX

پس از دانستن اینکه  کابل knx چیست، لازم است تا با  مشخصات فنی کابل‌های KNX آشنا شویم. ایین مشخصات شامل استفاده از عایق و روکش PVC جهت استفاده در ساختمان‌های هوشمند می‌شود. همچنین این کابل‌ها تحت کد JY(St)Yh و KNX موجود هستند و دارای حداکثر مقاومت هادی 36.6Ω/Km می‌باشند پ محدوده دمایی استفاده از این کابل‌ها از °C30- تا °C70+ می‌باشد.

از دیگر  مشخصات کابل KNX این است که برای انتقال داده‌های کنترلی و سیگنال‌های اتوماسیون ساختمانی استفاده می‌شوند. از آنجا که منبع تغذیه و تجهیزات الکتریکی در ساختمان‌های هوشمند بسیار متنوع هستند، استفاده از کابل‌های با استحکام و پایداری حساس از اهمیت بالایی برخوردار است. 

ساختار کابل KNX

جنس و کلاس هادی knx cable، مس آنیل شده کلاس 1 (مفتولی) است. این جنس مس با کلاس بالا برای انتقال بهتر جریان الکتریکی مناسب است.  جنس عایق از آمیزه PVC است که برای جلوگیری از اختلال در جریان الکتریکی و جلوه دادن ایمنی به کابل استفاده می‌شود.درباره رشته‌های این کابل به این صورت است که به شکل زوج‌های مختلفی رنگ‌های مشکی-قرمز و مشکی-قرمز، سفید-زرد دارند. این انتخاب رنگ‌ها به منظور تشخیص آسان‌تر رشته‌ها در هنگام نصب و تعمیرات می‌باشد.

رشته‌ها به صورت زوج به هم تابیده شده و در نتیجه، هر زوج از کابل از جفت رشته‌هایی تشکیل شده است که باعث کاهش اختلالات الکترومغناطیسی می‌شود.  هر زوج از رشته‌ها با یک لایه نوار پلی استر روی زوج‌ها پیچیده و پس از قرار دادن یک رشته سیم تخلیه قلع اندود بر روی آن، کل مجموعه در پوششی از فویل آلومینیوم قرار می‌گیرد که هدف از این کار، محافظت از سیگنال‌ها در برابر تداخلات الکترومغناطیسی است.  روکش این کابل از آمیزه PVC به رنگ سبز است که نشانگر نوع کابل و همچنین مشخصه‌های آن می‌باشد.همچنین، کل مجموعه کابل را تا حد ممکن از تداخلات خارجی محافظت می‌کند.

سیستم هوشمند سازی KNX

سیستم هوشمند سازی

سیستم هوشمند سازی KNX یک نوع شبکه است که در تجهیزات ساختمان های مدرن استفاده می‌شود. این شبکه اطلاعات را از طریق کابل KNX، تجهیزات بی‌سیم و کابل‌های برق ساختمان منتقل می‌کند. این سیستم در بیش از نیمی از ساختمان‌های کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. KNX مخفف عبارت “Konnex” است که یک سیستم استاندارد ارتباطی برای کنترل ساختمان‌هاست.

در پیاده‌سازی این سیستم، علاوه بر استفاده از انواع کابل شبکه KNX، تجهیزات دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد از جمله سنسورها، رله‌های موتور، ترموستات و انواع نمایشگرها که هر یک از این اجزا دارای میکروکنترلرهای داخلی هستند. با استفاده از کابل‌های KNX و سایر تجهیزات، این سیستم هوشمند سازی می‌تواند تا حدود 30 درصد از هزینه‌های اضافی ساختمان را کاهش داده و امنیت بیشتری برای ساختمان و سیستم‌های موجود ایجاد کند. برای تهیه و خرید این نوع کابل می توانید از طریق سایت شرکت برق زوم اقدام کنید.

کاربرد کابل  KNXکاربرد KNX

هر نوع کابلی که تولید می‌شود نسبت به سایر کابل‌ها وظایف خاص خود را دارند. برای مثال، کابل ارت برای محافظت از افراد و دستگاه‌ها در برابر خطرات جریان الکتریکی استفاده می‌شود، زیرا این کابل جریان نشتی را به زمین انتقال می‌دهد. به همین ترتیب، سیم و کابل برق KNX نیز وظایف خاصی را بر عهده دارد و با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی، در کاربردهای گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل KNX به‌خصوص در سیستم‌های هوشمندسازی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با پیشرفت تکنولوژی در سراسر دنیا و تأکید بر کاهش مصرف انرژی، استفاده از این سیستم‌ها کمک می‌کند تا نیازهای انرژی در ساختمان‌ها بهبود یابد و میزان مصرف انرژی کاهش یابد، که این امر به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی حائز اهمیت است.

در ساختمان‌های دوستدار محیط زیست و خانه‌های سبز، مدیران املاک از کابل‌های KNX برای مدیریت تجهیزات و لوازم بهره می‌برند. این سیستم به وسیله کنترل هوشمند لوازم الکترونیکی و سیستم‌های گرمایشی موجود در ساختمان، در بهبود مدیریت ساختمان و کاهش مصرف انرژی واحد تأثیرگذار است.

در کشور ما، تولید کابل KNX در حال رشد است و پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید این کابل‌ها مشاهده می‌شود. برخی برندهای ایرانی نیز در تولید این کابل‌ها دستیابی به کیفیت بالا را هدف قرار داده‌اند و از آن‌ها در سیستم‌های مختلفی مانند پرده‌های برقی، نورپردازی، امنیت، تهویه و تصویر و صدا استفاده می‌نمایند. شما می توانید انواع سیم و کابل از نوع KNX را در سایت شرکت برق زوم مشاهده و خریداری کنید.

مزایا  کابل KNX

استفاده از سیم و کابل KNX مزایای منحصر به فرد خود را دارد. این مزایا شامل پشتیبانی از چندین رسانه ارتباطی، مستقل بودن از فناوری‌های نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری، قابلیت استفاده از بسترهای شبکه IP، سایز کابل برق مناسب، سرعت بالا در انتقال اطلاعات و قابلیت اجرا در انواع مختلف ساختمان‌ها از جمله صنعتی، تجاری، مسکونی و فضاهای باز می‌باشد.

سیستم KNX قابلیت کنترل تمامی بخش‌های ساختمان از جمله سیستم‌های گرمایش، روشنایی، امنیت، مدیریت انرژی و تجهیزات خانگی را داراست. همچنین تطابق قطعات و تجهیزات با استانداردهای KNX می‌تواند کیفیت نهایی محصولات و سیستم‌های ساختمانی را بهبود بخشد. 

در نتیجه، استفاده از کابل‌ها و سیستم‌های KNX به عنوان یک استاندارد جهانی در صنعت ساختمانی، مزایای فراوانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

خرید و قیمت کابل knxقیمت کابل knx

کابل‌های KNX  با استانداردهای خاصی طراحی شده است تا امکان ارتباط مطمئن و پایدار بین دستگاه‌های مختلف را فراهم کند. قیمت کابل knx به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و مواد مرغوب، معمولاً بالاتر از کابل‌های معمولی است. با این وجود، استفاده از این کابل باعث کارایی بالا و کاهش هزینه‌های نگهداری و بهره‌وری بیشتر در سیستم‌های هوشمند می‌شود. 

برای خرید کابل KNX، بهتر است از تامین کنندگان و فروشندگان معتبر و با تجربه در این حوزه مثل شرکت برق زوم استفاده کنید. قبل از خرید، بهتر است مشخص کنید که چه نوع کابلی با توجه به نیازهای سیستم خود نیاز دارید و همچنین از کیفیت و استانداردهای مورد نیاز اطمینان حاصل کنید. همچنین برای مقایسه قیمت‌ها و انتخاب بهترین گزینه، می‌توانید از اطلاعات درج شده داخل سایت برق زوم استفاده کنید. 

نتیجه گیریقیمت کابل knx

کابل KNX به عنوان یک استاندارد ارتباطی برای سیستم‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد که به انتقال داده‌ها و دستورات دیجیتالی بین تجهیزات مختلف پرداخته و امکان ایجاد یک محیط هماهنگ و هوشمند را فراهم می‌کند. با استفاده از کابل‌های KNX، تجهیزات مختلف مانند سنسورها، کنترلرها، سوئیچ‌ها و ترموستات‌ها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به صورت هماهنگ عمل کنند.

بهترین راه برای خرید انواع کابل KNX و تجهیزات مرتبط، مراجعه به شرکت برق زوم است. این شرکت انواع کابل‌های هوشمندی و تجهیزات KNX را ارائه می‌دهد و می‌تواند به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای تأمین نیازها در پروژه‌های مختلف در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد. 

سوالات متداول 

  1. کابل KNX چیست؟

   KNX یک استاندارد برای سیستم‌های خانه‌هوشمند است که از آن برای اتصال و کنترل دستگاه‌های مختلف در یک ساختمان استفاده می‌شود. کابل‌های KNX به عنوان واسطه‌ای بین دستگاه‌های مختلفی که به سیستم KNX متصل هستند و کنترل مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. چه دستگاه‌هایی می‌توانند با استفاده از کابل KNX کنترل شوند؟

   از طریق کابل‌های KNX می‌توان دستگاه‌های مختلفی مانند روشنایی، سیستم‌های گرمایش و سرمایش، پنجره‌ها و درها، سیستم‌های اعلان و امنیت، سیستم‌های صوتی و تصویری و حتی دستگاه‌های خانه‌هوشمند دیگر را کنترل کرد.

  1. آیا استفاده از کابل KNX پیچیده است؟

   استفاده از کابل‌های KNX نیازمند طراحی و نصب توسط فنی‌های متخصص است. اما با کسب دانش لازم و دسترسی به منابع مربوطه، می‌توان از این فناوری در ساختمان‌ها استفاده کرد.

  1. آیا کابل‌های KNX امنیت مناسبی دارد؟

   بله، KNX از استانداردها و پروتکل‌های امنیتی برای محافظت اطلاعات استفاده می‌کند که اجازه می‌دهد تا از طریق شبکه‌های مختلف اطلاعات ارسال شده و دستورات کنترلی ارسالی محافظت شوند.

  1. آیا کابل‌های KNX با سیستم‌های خانه‌هوشمند دیگر سازگار است؟

   بله، اکثر دستگاه‌های هوشمند در بازار امروزی با استفاده از پروتکل‌های تبادل اطلاعاتی مختلفی مانند Wi-Fi، Zigbee، Z-Wave و … قابلیت ارتباط با سیستم KNX را دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09128929396
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.