کابل نیمه افشان چیست؟ ساختار + انواع و کاربرد آنها

کابل نیمه افشان، یک نوع کابل برق است که از یک یا چند رشته تشکیل شده است. این کابل ها ویژگی‌هایی از کابل افشان و مفتول را با هم ترکیب کرده و معمولا در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کابل‌ها از بخش‌های مختلفی همچون هادی، عایق و روکش تشکیل شده‌اند و خاصیت نیمه افشان بودن آن‌ها به هادی آن مربوط می‌شود. از آنجایی که امروزه سیم‌های نیمه افشان نیز به بازار عرضه می‌شوند، می‌توان با دقت بیشتری این نوع کابل را انتخاب کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی کابل نیمه افشان و ساختار و کاربرد های آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

کابل نیمه افشان چیست؟

کابل‌های نیمه افشان

در واقع، کابل‌های نیمه افشان، کابلی است که از یک یا چند رشته هادی تشکیل شده است. این نوع کابل‌ها دارای انعطاف پذیری هستند، اما انعطاف آن‌ها کمتر از کابل افشان است و به طور خاص، ویژگی‌های مابین کابل‌های افشان و خشک را دارند.

هادی‌های کابل‌های نیمه افشان از جنس مس یا آلومینیوم هستند. کابل‌های مفتولی نیز معمولاً از یک یا چند رشته هادی مفتول شکل و خشک تشکیل شده و این باعث می‌شود که انعطاف پذیری آن‌ها کمی کمتر از دیگر کابل‌ها باشد، اما مقاومت آن‌ها در برابر عوامل فیزیکی بسیار بالا است. 

کابل نیمه افشان، به واسطهٔ این ویژگی‌ که از یک یا چند رشته از مفتولی‌ها تشکیل شده و در عین حال نسبتاً نرم و انعطاف پذیر می‌باشد، توانایی شکل‌پذیری را دارند و همچنان از پایداری خود را حفظ می‌کنند.

یکی از موردهای کاربردی کابل‌های نیمه افشان، کابل ارت نیمه افشان است که وظیفهٔ افزایش ایمنی را بر عهده دارد، همچنین کابل NYY نیز در صنعت ساختمان‌سازی به کار می‌رود. 

ساختار کابل نیمه افشانساختار انواع سیم نیمه افشان

برای بررسی ساختار انواع سیم نیمه افشان، می‌توانیم به بخش‌های مختلف این کابل‌ها نگاه کنیم. این بخش‌ها شامل هادی، عایق و روکش می‌شوند. هادی این سیم‌ها از چندین رشته تشکیل شده است که ممکن است جنس‌های مختلفی مانند مس و آلومینیوم داشته باشد. حمل و انتقال انرژی الکتریکی از جمله وظایف اساسی هادی‌ها است.

هادی‌ها با کمک یک لایه عایق محافظت می‌شوند تا نشت انرژی الکتریکی در آن‌ها رخ ندهد. این عایق‌ها معمولاً از جنس PVC هستند. روکش‌ها بخشی مهم از ساختار کابل هستند و برای محافظت از سیم و اجزای درونی آن، عملکرد خوبی را ارائه می دهند. برای ساخت روکش‌ها از مواد مختلفی مانند پی‌وی‌سی و پلی‌اتیلن استفاده می‌شود. در صورتی که تمایل به خرید کابل‌های نیمه افشان دارید، شرکت برق زوم آماده ارائه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب برای شماست.

مشخصات کابل نیمه افشانمشخصات اصلی کابل نیمه افشان

در این قسمت از مستند، ما به بررسی مشخصات اصلی کابل نیمه افشان می‌پردازیم. این نوع کابل، همانند سایر کابل‌ها، از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

 اجزای هادی:

اجزای هادی کابل‌های نیمه افشان ممکن است از رشته‌های نازک و چند مفتولی از مس یا آلومینیوم تشکیل شده باشند که برای حمل و انتقال انرژی الکتریکی استفاده می‌شوند. این نوع کابل‌ها از سیم‌های انعطاف‌پذیر که به عنوان هادی عمل می‌کنند، استفاده می‌نمایند. از طرفی، تعداد رشته‌های استفاده شده در کابل‌های نیمه افشان کمتر از آنچه در کابل‌های افشان استفاده می‌شود.

 لایه عایق:

پس از تشکیل رشته‌های هادی، یک لایه عایق بر روی آنها قرار می‌گیرد. این لایه عایق جلوی نشت انرژی الکتریکی را می‌گیرد و در عین حال از اجزای هادی محافظت می‌کند. عایق مورد استفاده در کابل نیمه فشان معمولاً از پلی‌وینیل کلراید (PVC) ساخته شده است.

 روکش:

روکش کابل نیمه فشان وظیفه حفاظت از کابل و اجزای داخلی آن را بر عهده دارد. این روکش ممکن است از موادی مانند PVC، پلی‌اتیلن یا XLPE ساخته شود. روکش‌های پلی‌اتیلن همچنین به عنوان پوشش‌دهنده‌های حرارتی به شهرت دست یافته‌اند. علاوه بر این، کابل‌های نیمه فشان ممکن است دارای شیلد یا آرموری باشند.

تفاوت کابل افشان و نیمه افشانتفاوت کابل نیمه افشان با کابل افشان

اما تفاوت کابل نیمه افشان با کابل افشان چیست؟ بزرگترین تفاوت بین این دو نوع کابل، انعطاف‌پذیری آن‌ها است. کابل افشان دارای انعطاف بیشتری نسبت به کابل‌های نیمه افشان است. همچنین، کاربردهای این دو نوع کابل نیز با یکدیگر متفاوت است.

کابل‌های افشان کاربردهای گسترده‌تری دارند. این نوع کابل‌ها به راحتی قابل خم شدن هستند و در ساخت تجهیزات الکترونیکی و سیستم‌های روشنایی استفاده می‌شوند؛ زیرا انعطاف بیشتر آن‌ها باعث شده کارهای نصب و راه‌اندازی آن‌ها ساده‌تر باشد. از سوی دیگر، کابل‌های نیمه افشان اغلب در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای آن‌ها محدودتر است.

در مورد کابل نیمه افشان، باید به این نکته بپردازیم که این نوع کابل‌ها از نظر مقاومت الکتریکی با یکدیگر تفاوت دارند. کابل‌های افشان مقاومت الکتریکی بیشتری نسبت به کابل‌های نیمه افشان دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم کابل‌های نیمه افشان یا کابل افشان نرم، تنوع در سطح مقطع آن‌ها است. این نوع کابل‌ها در مقاطع مختلفی در بازار عرضه می‌شوند.برای خرید انواع کابل‌های نیمه افشان می توانید از طریق شرکت برق زوم اقدام کنید.

انواع کابل نیمه افشانانواع سیم نیمه افشان

انواع کابل‌های نیمه افشان دارای سه نوع مختلف هستند که به شکل و کلاس های هادی‌شان بستگی دارد.

  1. مفتولی یا کلاس یک:

   – کلاس یک به کابل‌هایی گفته می‌شود که از هادی تک مفتولی ساخته شده‌اند و جنس آن‌ها می‌تواند مس یا آلومینیوم باشد.

  1. نیمه افشان یا کلاس دو:

   – این کلاس به کابل‌های فشرده یا نیمه افشان گفته می‌شود که از هادی فشرده شده و یا همان نیمه افشان گرد ساخته شده‌اند و جنس آن‌ها می‌تواند مس یا آلومینیوم باشد.

  1. افشان یا کلاس پنج:

   – کابل‌هایی که به کلاس پنج تعلق دارند، از نوع افشان و قابل انعطاف هستند و هادی آن‌ها تنها از جنس مس است.

کاربرد کابل نیمه افشان

 یکی از کاربردهای اصلی این نوع سیم، ایجاد روشنایی در ساختمان‌های مسکونی و تجاری است. هنگامی که از سیم نیمه افشان به عنوان سیم ارت استفاده می‌کنید، می‌توانید از ایمنی برق کشی آن محل و همچنین لوازم برقی موجود در آنجا مطمئن باشید. این نوع کابل‌ها معمولاً در نقاط خشک و سرپوشیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر درباره اینکه سیستم ارتینگ چیست می توانید به مقاله کامل آن مراجعه کنید.

علاوه بر این، از کابل‌های نیمه افشان می‌توان در سیم کشی داخلی انواع تابلو توزیع کننده‌های برق استفاده کرد. استفاده از این سیم‌ها در درون لوله و حتی در زیر گچ ساختمانی نیز ممکن است. به عبارت دیگر، این سیم‌ها می‌توانند به عنوان کابل ارت نیز استفاده شوند و برای ساخت دسته سیم، الکترونیک صنعتی و ایجاد اتصال در تابلوهای کنترل نیز کاربرد دارند.

با توجه به تنوع کاربردهای آن، استفاده از سیم نیمه افشان می‌تواند یک گزینه مناسب برای انتقال و توزیع برق در اماکن مختلف باشد.

تفاوت سیم ارت افشان و نیمه افشانتفاوت بین ارت افشان و ارت نیمه افشان

تفاوت سیم ارت افشان و سیم ارت نیمه افشان در نحوه آرایش رشته‌های مفتولی است. سیم‌های ارت نیمه افشان از یک مجموعه رشته‌های مفتولی با هم تابیدگی ساخته شده‌اند و می‌توان آن‌ها را نوعی میانی بین سیم ارت خشک و سیم ارت افشان در نظر گرفت.

اغلب سیم افشان از نوع ارت دارای مقاومت قابل قبول در برابر دمای بالا هستند و بدون آسیب دیدگی می‌توانند جریان اضافی برق را به سمت چاه‌های ارت زیرزمینی منتقل کرده و از انتقال ولتاژ اضافی به انسان یا تجهیزات برقی جلوگیری کنند. این عمل باعث حفظ امنیت جانی ساکنین ساختمان یا کاربران آن و همچنین افزایش کیفیت و ایمنی کار می‌شود و همچنین عمر لوازم و تجهیزات الکترونیکی را نیز افزایش می‌دهد.

موارد تاثیر گذار بر قیمت کابل نیمه افشانقیمت انواع سیم نیمه‌افشان

در دنیای بازارهای امروزی، عوامل بسیاری وجود دارند که می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر قیمت انواع سیم نیمه‌افشان تاثیر بگذارند. پیش از هر اقدامی برای خرید، حائز اهمیت است که این عوامل را به‌طور کامل شناسایی کنید. در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهد شد:

  1. نرخ فلزات مس و آلومینیوم در بازار؛ این عامل می‌تواند به طور مستقیم قیمت سیم نیمه‌افشان را تحت تأثیر قرار دهد.
  2. نرخ پلیمرهای عایق در بازار؛ استفاده از پلیمرهای با قیمت بالا می‌تواند به طور غیرمستقیم منجر به افزایش قیمت سیم نیمه‌افشان شود.
  3. برند تولیدکننده سیم نیمه‌افشان؛ برخی برندها به دلیل شهرت و اعتبار خود ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند.
  4. اندازه، ضخامت و حجم سیم نیمه‌افشان؛ این ویژگی‌ها می‌توانند مستقیماً بر قیمت واحد تولید این محصول تأثیر بگذارند.
  5. کیفیت سیم نیمه‌افشان؛ کیفیت بالا ممکن است به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت محصول مورد نظر باشد.

همان‌طور که ملاحظه می‌شود، احتمالاً یک قیمت ثابت برای این سیم‌ها وجود ندارد؛ بنابراین، قبل از هر خرید، حتماً باید اطلاعات به روز و جامع را به دست آورید. شرکت برق زوم به عنوان یکی از بهترین منابع اطلاعاتی در این زمینه شناخته می‌شود. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر، می‌توانید به سایت این شرکت مراجعه کنید.  

نتیجه گیریکابل نیمه افشان

 سیم‌های نیمه افشان با انعطاف‌پذیری نسبی در محیط‌های صنعتی کاربرد دارند. این سیم‌ها شامل سه بخش اصلی به نام‌های عایق، روکش و هادی می‌باشند که هرکدام از جنس‌های مختلفی ساخته شده‌اند. وقتی این کابل‌ها را خرید می‌کنید، باید به قیمت آنها و عوامل مختلف که ممکن است بر روی قیمت تاثیر بگذارند، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 شرکت برق زوم یکی از منابع قابل اعتماد برای خرید انواع کابل و سیم مانند کابل نیمه افشان، سیم مفتول و…. است. آنها مجموعه‌ای گسترده از محصولات با کیفیت را به مشتریان ارائه می‌دهند که می‌تواند به موفقیت پروژه‌های شما کمک کند.

سوالات متداول 

1- کابل نیمه‌افشان چیست؟

کابل نیمه‌افشان نوعی از سیم‌های هادی برق است که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد در برخی صنایع خاص کاربردی می‌باشد. 

2- بارزترین ویژگی کابل‌های نیمه‌افشان چیست؟

در مقایسه با کابل‌های افشان، کابل‌های نیمه‌افشان جنس خشک‌تری دارند.

3- تفاوت سیم افشان و مفتولی چیست؟

تعداد هادی های آنها متفاوت است. مفتول تنها از یک هادی تشکیل شده است، در حالی که سیم افشان از چندین هادی تشکیل شده است.

 انعطاف پذیری مفتول بسیار بیشتر است. مفتول به دلیل تنها بودن یک هادی، بسیار انعطاف پذیر است و می‌توان آنها را در متراژهای بالا جمع کرد تا حمل و نقل آسان تری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09128929396
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.