کابل خودنگهدار چیست؟ کاربرد آن

کابل خودنگهدار کابلی دارای روکش و هادی از جنس آلومینیوم و سیم نگهدارنده است که وظیفه توزیع و انتقال نیرو در خطوط هوایی را بر عهده دارد. این نوع کابل فشار ضعیف دارای عایق XLPE است که سیم نگه دارنده آن همانند سیم نول عمل می کند. از کاربردهای مهم کابل خودنگهدار می توان به روشنایی عابرین پیاده اشاره کرد که در کنار فاز و نول استفاده می شود.

حضور کابل‌های خودنگهدار به اواسط قرن بیستم میلادی باز می‌گردد که برای اولین بار در کشور فرانسه استفاده شد. اگرچه این نوع کابل ها در کشورمان استفاده طولانی ندارند، اما به دلیل ویژگی های فوق العاده در زمینه های مختلف کاربردی است. جالب است بدانید کابل های خود نگه دارند به دلیل عدم اتصال میان رشته ها و ناتوانی در سرقت آنها محبوبیت فراوانی پیدا کرده و کم کم جایگزین هادی های آنیل شده است.

یکی دیگر از کاربردهای چشمگیری این مدل کابل، حضور پررنگ آن در مناطق دچار با مسائل اقتصادی است. مناطقی که به دلیل بافت غیر مناسب با مشکل اجرای شبکه کابلی زیرزمینی روبرو هستند، تنها با کمک کابل های خودنگهدار می تواند مشکل کاهش اختلالات در شبکه فشار ضعیف و استفاده نامناسب از شبکه برق را جبران کنند.

کابل خودنگهدار چیست؟

کابل خودنگهدار چیست؟

این مدل کابل بهترین راهکار برای انتقال و توزیع نور نیرو در خطوط هوایی است که به عنوان کابل پر قدرت و دارای روکش شناخته می شود. این نوع کابل روی دکل ها و پایه های توزیع برق با کمک یک نگهدارنده قرار می گیرد و دارای هادی هایی از جنس آلومینیوم است. همچنین عایق کابل از نوع پلی اتیلن شبکه ای یا کراس لینک انتخاب شده است.

کشور فرانسه برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ این کابل را با هدف ارائه در شبکه های برق فشار ضعیف تولید کرد. دیری نگذشت به دلیل کارایی های فراوان و قیمت مناسب آن مورد انتخاب خیلی ها قرار گرفت و کاربردهای متنوعی از آن مشاهده شد. در حالی که تنها هدف اصلی تولید آن جایگزین کابل هایی بوده است که به همراه هادی سیمی در شبکه ها مورد استفاده قرار می گرفت.

مشخصات کابل خودنگهدار چیست؟

امروز شاهد انواع سیم و کابل برق هستیم که هر کدام در زمینه خاصی کاربرد دارد. خوب است با مشخصات این نوع کابل آشنا شوید و بدانید چه مزایایی می‌تواند در سیستم کابل و برق کشی داشته باشد:

اولین ویژگی که در مورد این نوع کابل به ذهنمان می رسد داشتن هادی آلومینیومی و عایق پلی اتیلن شبکه‌های یا کراس لینک است. نحوه نصب این نوع کابل نیز به گونه‌ای است که برای کابل های فشار قوی از پایه های فولادی و برای فشار ضعیف از پایه های آلیاژ آلومینیوم استفاده می شود. همچنین این نوع سیم در فشار ضعیف به‌عنوان سیم نول مورد استفاده قرار می گیرد و ساختار آن بدین گونه است که شش رشته هادی فاز از جنس آلومینیوم سخت کاملا فشرده به یکدیگر تابیده می شوند. این ویژگی براساس استانداردهای بین المللی طراحی شده است و بیانگر این است که کاربرد فراوانی دارد و با کمترین هزینه توزیع جریان برق را در خطوط هوایی به واقعیت تبدیل می کند.

معرفی انواع کابل خودنگهدار

معرفی انواع کابل خودنگهدار

کابل های خودنگهدار به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه با مدل های رایج آن آشنا می شوید:

کابل سه سیم با سیم خودنگهدار عایق شده 

این مدل از سه رشته سیم از جنس آلومینیوم تشکیل می شود که یک رشته سیم آن با آلیاژ آلومینیوم تولید می شود. سه رشته سیم این مدل داخل عایقی قرار می گیرند و کاربرد اصلی کابل نیز حمل بار مکانیکی است. همچنین استفاده از یک سیم برای روشنایی داخل کابل وجود دارد.

 کابل سه سیم با سیم خودنگهدار بدون عایق 

این مدل کابل شباهت زیادی با کابل سه سیم قبل دارد. اما فرق آن با  کابل سه سیم imws این است که خبری از عایق سیم خودنگهدار نخواهد بود. دیگر تقسیم بندی این کابل به میزان فشار مربوط می شود.

کابل خودنگهدار فشار ضعیف دارای ولتاژ 220 ولت تا 1 کیلوولت

این مدل کابل دارای ساختار به هم تابیده برای سیم کشی خانگی مناسب است که براساس فشار ضعیف تکفاز و سه فاز به شش رشته، پنج رشته، سه رشته و دو رشته تقسیم می شود.

شش رشته: این مدل کابل از سه رشته فاز، یک رشته روشنایی و یک رشته نول و یک رشته نگهدارنده طراحی شده است.

پنج رشته: این مدل دارای سه رشته فاز، یک رشته روشنایی و یک رشته نول نگه دارنده است.

سه رشته: این مدل از یک رشته فاز، یک رشته روشنایی و یک رشته نول تشکیل شده است.

دو رشته: این مدل کابل از یک رشته فاز و یک رشته نول ساخته می شود که برای سرویس رسانی مشترکین و تغذیه تک فاز مناسب است.

کابل خودنگهدار فشار متوسط دارای ولتاژ 1 کیلوولت تا 63 کیلوولت

این مدل کابل فشار متوسط دارای سه رشته کابل به هم تنیده روی یک رشته سیم فولادی نگهدارنده لخت است که به نام کابل به هم تابیده هوایی نیز شهرت دارد. از این مدل کابل در زمینه های مختلف استفاده می شود و در اندازه های استاندارد مانند کابل های سه فاز 35، 70، 120 و 150 میلیمتر مربع قابل تهیه است.

کابل سه سیم 

برای این مدل از 3 عدد سیم برای فاز و 1 عدد برای نول استفاده شده است که هر چهار سیم بار مکانیکی یکسانی را تحمل می کنند. داخل این سیم همانند مدل های  خودنگهدار عایق شده امکان قرارگیری سیم روشنایی وجود دارد. این مدل سیم نسبت به دو مدل قبلی هزینه بالاتری دارد، زیرا از وزن بیشتری برخوردار می باشد.

کابل خودنگهدار چه کاربردی دارد؟

 این مدل کابل ها برای مناطق بدون سیم زمینی استفاده می شود که با خطر صاعقه نیز روبرو هستند. هنگامی که تعویض سیم فاز یا سیم زمین امکان پذیر نیست، کابل های خودنگهدار یکی از بهترین راهکارهای اقتصادی است.

معمولاً از این نوع کابل برای شهرهای دارای بافت فرسوده یا قسمت های دارای خیابان کم عرض و غیر استاندارد استفاده می کنند و این نوع کابل بهترین راهکار برای پیشگیری از خطر برق گرفتگی یا آتش سوزی است. همچنین در مناطق کوهستانی که امکان تردد ماشین آلات و تجهیزات بسیار سخت و دشوار است کابل‌های خودنگهدار به چشم می خورد.

عوامل موثر بر قیمت کابل خودنگهدار

عوامل مختلفی روی قیمت سیم و کابل برق تاثیرگذار است که مهم ترین عامل آن جنس کابل است. یکی از مدل های گران قیمت به دلیل جنس کمیاب کابل مسی است که این روزها دزدیدن این نوع کابل بسیار رواج پیدا کرده است. عامل موثر دیگر روی قیمت کیفیت و سیم به کار رفته است. هرچه سیستم مورد نظر دارای کیفیت و مرغوبیت بیشتری و بر اساس استاندارد روز دنیا ساخته شده باشد قیمت بالاتری دارد.

از طرفی، باعث افزایش ایمنی ساختمان و پیشگیری از خسارات و حادثه های جبران ناپذیر می شود. دستمزد نیروهای انسانی و هزینه های حمل و نقل تا حدودی روی قیمت نهایی تاثیرگذار است که این عامل براساس تغییرات اقتصادی هزینه نهایی کابل و سیم را مشخص می کند.

تفاوت کابل خودنگهدار و کابل زره دار چیست؟

تفاوت کابل خودنگهدار و کابل زره دار چیست؟

قبل از بررسی تفاوت‌های این دو کابل به تعریف کابل زره دار می‌پردازیم. این کابل یکی از ایمن ترین و با دوام ترین مدل های موجود در بازار است که در برابر سایش و پارگی عوامل خارجی مقاومت فوق‌العاده‌ای دارد. کاربردهای کابل زره دار بسیار گسترده است، اما به طور کلی برای استفاده در فضاهای باز طراحی شده است. از جمله کاربردهای سیم و کابل زره پوش می توان به راه آهن، ساختمان های بلند، مترو و دیگر موارد این چنینی اشاره کرد که با استفاده از آن ایمنی سیستم کابل کشی افزایش پیدا می کند و از بروز خطراتی ناگوار به خوبی پیشگیری خواهد شد. به همین خاطر، ممکن است قیمت کابل زره دار نسبت به دیگر کابل ها قابل مقایسه نخواهد بود.

 معمولاً ساختار این مدل تفاوت چندانی با دیگر کابل ها مانند خودنگهدار ندارد و تنها به دلیل استفاده از لایه های مختلف برای زمینه های خطرناک مناسب است. جنس کابل زره پوش از مس یا آلومینیوم است که اندازه سیم با توجه به کاربرد آن قابل تغییر است. عایق هادی سیم نیز از جنس پلیمر مانند pvc یا xlpe  و لایه ذره ای آن نیز از فولاد یا فولاد نوری می باشد که به خوبی در برابر ضربات مکانیکی از سیم داخلی محافظت می کند.

سوالات متداول

کابل خودنگهدار چگونه نصب می شود؟

این مدل کابل مانند دیگر کابل ها براساس استانداردهای مشخص شده اجرا و تمامی مراحل زیر نظر متخصصین انجام می شود.

مزایای کابل خودنگهدار چیست؟

این کابل مزایای فراوانی دارد و به کاهش تخلیه های جزئی، میزان انشعابات غیرمجاز و هزینه های نصب و نگهداری کمک می کند. همچنین نصب راحتی دارد و به راحتی برای مکان های کوچک نصب می شود.

معایب کابل خودنگهدار چیست؟

ترمیم این مدل کابل ها زمان بر است و در صورت قرارگیر در معرض آفتاب آسیب می بیند. همچنین در صورت اتصال شبکه سیم مسی و کابل خودنگهدار مشکل ایجاد می شود.

چگونه می توان فاز و نول کابل خودنگهدار را تشخیص داد؟

ساختار این مدل کابل ها از پیش تعیین شده است، طوری که از طریق برآمدگی یا خار روی عایق رشته های فاز مشخص می شود و رشته های بدون خار از نوع نول است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09123572428
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.