کابل برق سه فاز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی از انواع سیم و کابل برق که کاربرد زیادی در توزیع و انتقال نیرو و نیز صنایع دارد، کابل برق سه فاز می باشد. همانطور که از نام این کابل ها می توان فهمید، از آن می توان برای انتقال جریان برق استفاده کرد. البته باید بدانید برق عبوری از این کابل ها بسیار قوی است از همین رو در مصارف خانگی و ساختمان ها کاربردی ندارد. در این مقاله سعی داریم تا به طور کامل به معرفی کابل برق سه فاز بپردازیم. پس از آن نیز به مشخصات، ساختار و مزایای آن اشاره خواهیم کرد.

کابل برق سه فاز چیست و در کجا استفاده می‌شود؟

کابل برق سه فاز چیست

کابل برق سه فاز به کابل هایی گفته می شود که قابلیت انتقال سه سرویس برق را به صورت همزمان دارد از همین رو ولتاژ بیشتری در زمان کمتری منتقل می شود. از همین رو کاربری آن در صنایع و توزیع شبکه های برق می باشد. این کابل ها دارای سه یا 4 رشته سیم است که می توان همزمان ولتاژ و جریان متناوب روی سیم توزیع کرد. به این معنا که هر هادی در این کابل ها دارای جریان متناوب با فرکانس و دامنه ولتاژ یکسان از منبع با اختلاف فاز یک سوم سیکل با هادی های دیگر است.

این کابل ها انواع مختلفی دارد که می توان براساس نوع کاربری هر کدام از آن ها را انتخاب کرد. در حال حاضر برندهای زیادی اقدام به تولید این نوع کابل می کنند. در صورتی که نیازمند خرید این محصول باشید، می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی شرکت برق زوم اقدام به خرید محصول مورد نظر کنید.

مشخصات کابل برق سه فاز

مشخصات کابل برق سه فاز

 

این کابل ها دارای مشخصات فنی مشخصی هستند، که در ادامه به آن اشاره می شود:

  1. جنس هادی: غالبا از مس، آلومینیوم و آلیاژهای فولادی استفاده می شود.
  2. نوع هادی: هادی به کاررفته در این کابل می تواند به شکل مفتولی، نیمه افشان و افشان باشد.
  3. جنس عایق: پی وی سی، XLPE و ضد حریق سه عایق پرکاربرد برای این کابل ها است.
  4. جنس روکش: لایه خارجی است که از کابل در برابر ضربات، فشار، حریق، تماس با انواع مواد اسیدی، بازی، روغنی و… محافظت می کند. جنس این روکش از پلیمر است.

کاربردهای کابل برق سه فاز

کاربردهای کابل برق سه فاز

از مهمترین کاربردهای کابل برق سه فاز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در اماکن صنعتی و تجاری
  • الکتروموتورها
  • ابزار آلات برقی
  • پمپ های حرارتی یا آب
  • تهویه با کانال های بزرگ
  • تمامی دستگاه های الکتریکی بزرگ
  • آسانسور

مزایای کابل سه فاز

از مهمترین مزایایی که می توان برای کابل برق سه فاز برشمرد، عبارت است از:

  • هزینه کمتر نسبت به استفاده از سه رشته سیم تک فاز
  • دارای سه رشته سیم با جریان متناوب
  • نویز و لرزش کمتر در مقایسه با کابل های تک فاز
  • دارای سطح مقطع کمتر و حمل آسانتر
  • نوسان کمتر

انواع کابل برق سه فاز

انواع کابل برق سه فاز

انواع مختلفی از کابل های برق سه فاز در بازار وجود دارد که می توان به تناسب نیاز از آن ها استفاده کرد. برخی برای تشخیص راحت تر از دسته بندی براساس پارامترهای مختلف اقدام می کنند. به طور کلی کابل های سه فاز را در قالب انواع زیر می شناسند:

  1. مسی سه فاز هوایی: این کابل ها به صورت هوایی استفاده می شود و دارای هادی مسی از نوع افشان می باشد.
  2. خودنگهدار: در این کابل 4 تا 6 رشته کابل به هم تابیده شده و عمدتا هادی به کار رفته در آن آلومینیومی است. کاربرد آن نیز در شبکه های توزیع می باشد.
  3. سه فاز فشار قوی: کابل برق فشار قوی سه فاز قابلیت تولید برق 20 تا 36 کیلو ولت را دارا است.
  4. کابل فشار ضعیف سه فاز: کابل های فشار ضعیف سه فاز قابلیت تولید ولتاژ 300 ولت تا یک کیلو ولت را دارد و غالبا به شکل مسی یا آلومینیوم نیمه افشان تولید می شود.

علاوه بر این روش، کابل های سه فاز در دو دسته بندی دیگر براساس نوع رسانا و تعداد رشته سیم نیز تقسیم بندی می شود:

  • انواع کابل برق سه فاز بر اساس نوع رسانا:

در این روش دسته بندی کابل را براساس رسانا یا همان هادی به کار رفته در کابل ملاک قرار می دهند. براین اساس کابل های سه فاز از نظر هادی شامل موارد زیر می باشد:

  1. سه فاز مسی: در این کابل از مس به عنوان رسانا استفاده می شود. این کابل می تواند کابل افشان، نیمه افشان و مفتول باشد. کابل هایی که در آن هااز نوع افشان استفاده شده نرم و دارای انعطاف می باشد. اما کابل های مفتولی خشک هستند از همین رو نمی توان در محیط هایی که احتمال حرکت کابل ها زیاد است استفاده کرد.
  2. سه فاز آلومینیومی: از آنجا که کابل های مسی گران قیمت هستند استفاده از کابل برق آلومینیومی نیز امروزه زیاد است. این کابل ها فقط به صورت نیمه افشان تولید می شود که کاربرد آن در پروژه های زمینی و هوایی می باشد.
  • انواع کابل‌ برق سه فاز بر اساس تعداد رشته:

در دسته بندی این کابل ها براساس تعداد رشته می توان آن ها را در اشکال زیر تهیه کرد:

  1. سه فاز سه رشته: فاقد نول و ارت می باشد از همین رو می توان از آن برای دستگاه ها و سیستم های بی نیاز از نول استفاده کرد.
  2. سه فاز چهار رشته: این کابل ها دارای یک سیم نول و سه فاز می باشد که در آن از 4 رشته سیم استفاده می شود.
  3. سه فاز پنج رشته: در این کابل های ساخته شده از 5 رشته سیم می توان به عنوان ارت و روشنایی استفاده کرد.

برای خرید هر کدام از انواع این نوع کابل می توانید، محصولات مختلف را در فروشگاه اینترنتی شرکت برق زوم بررسی و مقایسه کنید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات و نیز ثبت سفارش می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

نحوه اتصال کابل سه فاز

نحوه اتصال کابل سه فاز

اتصال این نوع کابل می تواند به یکی از سه اشکال زیر باشد:

  • مثلث
  • ستاره
  • مختلط

تفاوت اتصال سیم مثلث با ستاره در به کارگیری نول می باشد. در اتصالات ستاره نول استفاده می شود اما در سیستم مثلث از آن استفاده ای نمیشود همین موضوع باعث افزایش سوخت موتور می شود.

تعداد رشته های کابل سه فاز

یکی از پارامترهای تشخیص نوع کابل های سه فاز، رشته سیم هایی است که در آن به کار رفته است. به طور معمول در این کابل ها از 3، 4 یا 5 رشته سیم با هادی مسی یا آلومینیومی استفاده می شود.

ساختار کابل برق سه فاز چگونه است؟

برای اینکه بتوانید برای خرید کابل برق سه فاز مناسب نیاز خود اقدام کنید، لازم است تا حدودی با ساختار آن آشنا باشید. در ساختار این کابل ها اجزای زیر وجود دارد:

  • هادی از جنس مس یا آلومینیوم ( کابل های مسی از قیمت بالاتری در مقایسه با آلومینیومی برخوردار هستند. همچنین انعطاف آن نیز بیشتر می باشد. )
  • یک یا دو لایه عایق از جنس پی وی سی یا XLPE
  • آرمور یا غلاف فلزی به عنوان محافظ کابل

تفاوت برق سه فاز و تک فاز چیست؟

تفاوتهای برق سه فاز و تک فاز

شاید برای شما سوال باشد که کابل برق های سه فاز چه تفاوتی با نوع تک فاز دارد. همانطور که از نام این کابل ها مشخص است، تفاوت اصلی آن در جریان یا ولتاژ است. با این توضیحات می توان برآورد کرد فاز جریان در کابل های تک فاز از قدرت کمتری برخوردار است. از همین رو نیازمند دو سیم فاز و نول می باشد. سیم فاز کار حمل جریان را انجام می دهد و سیم نول یا خنثی مسیر برگشت جریان را ایجاد می کند. از همین رو در سیم های تک فاز ولتاژ از 230 ولت شروع می شود. کابل های تکفاز میدان مغناطیسی مدور ایجاد نمی کند از همین رو در دستگاه های مختلف که از این برق استفاده می کنند، نیازمند مدارهای اضافه است. در حالی که برق سه فاز به طور همزمان از جریان متناوب و ثابت لحظه ای در سه سیم استفاده می کند. این موضوع به حفظ تعادل توان لحظه ای و انتقال انرژی در ولتاژهای بالا کمک می کند. در نتیجه در چنین شرایطی از سیم کمتری با توان خروجی بالاتر استفاده می شود. فاز ولتاژ در این کابل ها از 380 ولت شروع می شود.

نتیجه گیری

کابل برق سه فاز یکی از پرکاربردترین انواع کابل در شبکه توزیع برق می باشد که جایگزین مناسبی برای کابل های تک فاز است. این کابل ها می تواند برای موارد مختلف که نیازمند حجم زیادی از برق با ولتاژ بالا است مورد استفاده قرار گیرد. برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که هر کدام به دلیل نوع ساختار یا محصول کاربرد خاصی دارند. در صورتی که قصد خرید با کیفیت ترین محصول با استاندارد ملی و بین المللی هستید، حتما سری به فروشگاه اینترنتی شرکت برق زوم بزنید.

سوالات متداول

1- مهمترین کاربردهای کابل برق سه فاز چیست؟

  • استفاده در اماکن صنعتی و تجاری
  • الکتروموتورها
  • ابزار آلات برقی
  • پمپ های حرارتی یا آب
  • تهویه با کانال های بزرگ
  • تمامی دستگاه های الکتریکی بزرگ
  • آسانسور

2- ساختار کابل های سه فاز شامل چه اجزایی است؟

  • هادی از جنس مس یا آلومینیوم
  • یک یا دو لایه عایق از جنس پی وی سی یا XLPE
  • آرمور یا غلاف فلزی به عنوان محافظ کابل

3- انواع دسته بندی کابل های فشار قوی بر چه اساسی است؟

  • از نظر تعداد رشته
  • از نظر هادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09128929396
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.