اثر نویز در کابل شبکه

کابل های شبکه امروزه به یکی از انواع پرکاربرد سیم و کابل تبدیل شده اند که تقریبا اکثر کاربران خانگی هم از آن استفاده می کنند. توسعه شبکه های ارتباطی و نیز کاربرد زیاد از آن باعث شده تا گاهی شاهد بروز نویز در کابل شبکه باشیم. اما شاید برای شما سوال باشد که نویز در کابل شبکه چیست؟ پاسخ به این سوال و نیز آشنایی با کابل LAN، انواع آن و انواع نویزهایی که می تواند منجر به اختلال در آن شود، موضوعی است که در این مقاله به طور کامل به آن خواهیم پرداخت.

کابل LAN یا شبکه چیست؟

پیش از آنکه بخواهید با نویز آشنا شوید، لازم است شناختی کلی از کابل شبکه داشته باشید. کابل لن یکی از انواع پر کاربرد کابل است که امروزه با استفاده از آن برای انتقال سیگنال و داده ها استفاده می شود. در واقع این کابل ها کار انتقال داده ها و اطلاعات مختلفی را از طریق سیستم اینترنتی ایجاد کرده است. کابل LAN تشکیل شده از 8 سیم و 4 زوج سیم است که با روکش های مختلفی در برگرفته شده تا علاوه بر انتقال سیگنال های مختلف، در برابر انواع اختلالات و تداخلات مزاحم مقاوم باشد. در واقع ساختار این کابل ها به گونه ای است که بتواند در برابر نویزهایی که در روند انتقال داده ها مزاحمت ایجاد می کند، مقاومت کند.

انواع کابل های شبکه

انواع کابل های شبکه | برق زوم

کابل هایی که به عنوان کابل LAN مورد استفاده قرار می گیرد انواع مختلفی دارد. دسته بندی کابل های شبکه نیز بر اساس پارامترهای مختلفی است که در ادامه با ان آشنا می شوید:

  • انواع کابل های شبکه بر اساس جنس:

این کابل ها شامل سه نوع کابل های شبکه مسی، فیبر نوری و زوج سیم به هم تابیده می باشد.

  1. مسی: در این کابل ها از مس به عنوان هادی استفاده می شود. مس به کار رفته در این کابل ها به گونه ای است که با انتقال ولتاژ و جریان الکتریکی مشخصی کار انتقال سیگنال در شبکه را انجام می دهد.
  2. فیبر نوری: یکی از انواع پرکاربرد کابل های شبکه که نسل جدید کابل به شمار می آید، فیبر نوری است که در آن از رشته های شیشه ای یا پلاستیکی برای انتقال سیگنال ها استفاده می شود. سرعت بالای این کابل ها در انتقال داده ها و سیگنال ها باعث شده تا جای بسیاری از انواع کابل های قدیمی را پر کند. کابل های فیبر نوری در مکان هایی مانند بیمارستان ها، بانک ها و فرودگاه ها که نیازمند پهنای باند و سرعت بالایی هستند کاربرد زیادی دارد.
  3. زوج به هم تابیده: نوع دیگری از کابل های شبکه در دسته بندی براساس جنس است که عمدتا در مغازه ها، ساختمان های اداری و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • انواع کابل های شبکه بر اساس شیلد:

این دسته از کابل ها نیز شامل کابل بدون شیلد و کابل شیلد دار است. شیلد به کار رفته در این کابل از نوع فویل است که نقش محافظ و روکش را ایفا می کند تا مانع از اختلال نویز در شبکه شود.

  1. از کابل های شیلدار غالبا برای مسافت های طولانی در شبکه استفاده می شود.
  2. کابل های بدون شیلد از کابل های ارزان و اقتصادی به شمار می آید از همین رو می توان در مصارف خانگی از آن استفاده کرد.
  • انواع کابلهای شبکه بر اساس کتگوری:

در این دسته بندی می توان انواع مختلف کابل های شبکه cat6 ، cat5 و cat7 را مشاهده کرد که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد.

به طور مثال کابل های کت 6 برای شبکه های گیگابیت اترنت مورد استفاده است و توانایی سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را دارا می باشد. این در حالی است که کابل های کت 5 میتواند سرعت های 1 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کند. تفاوت این کابل ها در سرعت آن و پهنای باندی است که پشتیبانی می کنند.

در صورتی که نیازمند خرید هر یک از انواع کابل شبکه هستید توجه به برند کابل اهمیت زیادی دارد. بسیاری از برندهای معروف و شناخته شده داخلی مانند سیم و کابل همدان کابل های با کیفیتی تولید می کنند که می تواند گزینه مناسبی برای برندهای خارجی و گران قیمت باشد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و نیز خرید انواع مختلف کابل های شبکه می توانید با کارشناسان شرکت برق زوم تماس بگیرید.

انواع نویز در کابل های شبکه و سیستم های ارتباطی

انواع نویز در کابل های شبکه | برق زوم

نویز در کابل شبکه می تواند به اشکال مختلفی بروز کند و باعث اختلال در فرایند انتقال سیگنال ها در شود. به طور کلی نویزهایی که در کابل های شبکه ایجاد می شوند می توانند یکی از انواع پنجگانه زیر باشند:

  1. نویزهای حرارتی: این نوع نویز را با عنوان نویز سفید نیز می شناسند که در دمای بیشتر از صفر درجه کلوین ایجاد می شود. در واقع این دما بر انتقال سیگنال در کابل های شبکه تاثیر می گذارد.
  2. نویزهای همشنوایی: به این نویزها کراس تاک نیز گفته می شود که در واقع تاثیر کابل ها بر یکدیگر ایجاد میدان الکتریکی و الکترومغناطیسی می کند از همین رو این نویز شکل می گیرد. مشکلی که این نویز ایجاد می کند می تواند منجر به مخدوش یا حذف سیگنال های داده شود.
  3. نویز القایی: این نوع نویز به دلیل فعالیت موتور برخی لوازم برقی خانگی است است که با فعالیت در محیط می تواند باعث تاثیر فرکانس های محیط بر هم شود و ماهیت و اطلاعات سیگنال ها کاملا تغییر دهد.
  4. نویز ضربه ای: این نوع نویز ناشی از سیگنال های انرژی بالا است که در زمان کوتاهی ممکن است بر سیگنال اصلی تاثیر بگذارد. رعد و برق یا تاثیر خطوط برق بر کابل های شبکه می تواند این نوع نویز را در محیط ایجاد کند.
  5. نویزهای تداخل چند مسیره: زمانی که از سیستم های وایرلس یا وای فای در محیط استفاده می شود، با تاثیر و تداخل بر سیگنال های مختلف مانند گوشی بی سیم یا موبایل می تواند ایجاد نویز کرده و به اصطلاح پکت لاس ایجاد کند.

تاثیر نویز روی انواع گوناگون کابل های شبکه

اثر نویز روی انواع کابل شبکه

زمانی که می خواهید از کابل های شبکه برای سیستم ارتباطی در کسب و کار خود استفاده کنید، وجود نویز می تواند منجر به اختلال در فرایند کاری و انتقال اطلاعات شود. همین موضوع می تواند آسیب های جبران ناپذیری در فرایند فعالیت های تجاری کسب و کارها داشته باشد. از همین رو استفاده از کابل های شبکه با کیفیت یک ضرورت انکار ناپذیر به شمار می آید. مهمترین آسیب هایی که نویزها در شبکه دارند عبارت است از:

  • کاهش سرعت انتقال داده ها
  • تضعیف و اختلال در سیگنال ها
  • از دست دادن بسته های داده در مسیر انتقال
  • عوامل ایجاد نویز در کابل شبکه و نحوه شناسایی آنها

در بررسی نویی در کابل های شبکه، یکی از مهمترین مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد عواملی است که منجر به ایجاد نویز می شود. این عوامل شامل موارد زیر است:

  • سیگنال های اضافی در مسیر ارسال و دریافت داده ها
  • وجود منابع و دستگاه های الکتریکی در محیط
  • امواج رادیویی و رعد و برق
  • خطوط برقی
  • اتصالات نامناسب

راهکارهایی برای از بین بردن نویز در کابل شبکه

راهکارهای از بین بردن نویز در کابل شبکه

اگرچه در بسیاری از موارد نمی توان مانع از بروز نویز در شبکه شد، اما راهکارهایی برای از بین بردن آن وجود دارد که به انتقال سیگنال های داده در شبکه کمک می کند. این راهکارها عبارت است از:

  1. استفاده از انواع کابل لن شیلد دار: انتخاب این کابل ها گزینه مناسبی است چرا که در آن از روکش ها و لایه های محافظی از جنس فویل استفاده شده که نویزهای خارجی را دفع می کند و مانع از تداخل امواج می شود. این کابل ها از بروز و تاثیرگذاری اختلالات مغناطیسی جلوگیری می کند.
  2. استفاده از کابل های با کتگوری بالا: همانطور که پیشتر گفته شد انواع کابل LAN با کتگوری مختلف در بازار وجود دارد که هر چه کتگوری آن بیشتر، طبیعتا مقاومت آن نیز در برابر اختلالات و نویزهای شبکه نیز بیشتر خواهد بود. به طور مثال کابل کت 6 یا کت 7 علاوه بر سرعت و پهنای باند بالا، مقاومت بالایی نیز در برابر انواع نویزها دارد.

نتیجه گیری

استفاده از کابل های شبکه اگرچه امروزه به ضرورتی جدی برای کاربران خانگی، تجاری، اداری و… شده اما به همان میزان نیز وجود نویز در کابل شبکه افزایش داشته است. با این وجود با پیشرفت تکنولوژی نیز کابل هایی که تولید و به بازار عرضه می شود روز به روز مقاومت بیشتری در برابر انواع تداخلات مغناطیسی و الکتریکی دارند. برندهای مختلفی با تولید کابل های شبکه مقاوم در برابر نویز کار را برای کاربران آسان کرده اند. شرکت برق زوم نمایندگی معتبر بسیاری از برندهای داخلی و خارجی است که شما می توانید کابل های شبکه مناسب با نیاز خود را با مقاومت های مختلف در برابر نویز خریداری کنید.

سوالات متداول

1- انواع نویز در کابل لن چیست؟

نویز چند مسیره، نویز ضربه ای، نویز القایی، نویز سفید و نویز هم شنوایی انواع نویزهایی است که در کابل های شبکه ایجاد می شود.

2- تاثیر نویز در کابل های شبکه چیست؟

کاهش سرعت انتقال داده، تضعیف سیگنال ها و از دست دادن بسته های داده مهمترین تاثیرات منفی نویز در کابل های شبکه می باشد.

3- راهکار غلبه بر نویزهای موجود در کابل های شبکه چیست؟

استفاده از کابل های با کتگوری بالا یا کابل های شبکه شیلددار بهترین راهکار برای غلبه بر نویز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
دفتر مرکزی: تهران، خیابان لاله زار شمالی- پاساژ ایرانیان- طبقه دوم- واحد122

شعبه اراک: خیابان شهید بهشتی- کوچه عضد- نبش عضد 1
شماره تلفن: دفتر مرکزی تهران 66344095-021 91015333-021 سی خط -------------------------------------- شعبه اراک 91015333-086 سی خط --------------------------------- تلفن همراه : 09128929396
آدرس ایمیل : info@barghzoom.com
ما را در شبکه اجتماعی دنبال کنید.